Начало Психология Поведенческа психология Патология Гневни разстройства — какво представляват и какви са симптомите

Гневни разстройства — какво представляват и какви са симптомите

Гневни разстройства — какво представляват и какви са симптомите - изображение

Повечето от нас мислят, че добре се познават. Все пак живеем със себе си цял живот. Подобни мисли обаче всъщност са абстракция, граничеща със заблуда. Да, ние се опитваме да поддържаме някакъв образ и помним добре историята, която ни е довела до тук, но всъщност не можем да имаме обективен поглед над това кои сме. А познаването на себе си е единственият път да постигнем реален напредък, да си създадем вътрешен мир и да повлияем поне мъничко, за да се трансформира светът в едно по-добро място.
Една от най-съществените пречки за всичко това е гнева. Както всички емоции, от ранна детска възраст човек бива възпитаван да задържа нелицеприятните му изрази, за да бъде социално приемлив. Оттук произтича потискане и постепенно нагнетяване на силно заредени отрицателни емоции, които не изчезват, а вместо това се изразяват чрез други поведенчески и физически симптоми. Много от нас не осъзнават колко гняв задържат в себе си.

Има няколко лесни за разпознаване симптома, които сигнализират за наличието на потиснат гняв. Може да се каже, че всеки носи част от тях, но ако няколко едновременно се промъкват в ежедневието ви, може би е разумно да обърнете внимание на емоционалното си състояние.
На вниманието ви представяме симптоми, говорещи за потиснат гняв:


• Отлагате изпълнението на наложени ви задачи;
• Обикновено закъснявате и намирате това за напълно обичайно;
• Харесвате силно садистичен или ироничен хумор;
• Често разговорите ви са изпълнени със сарказъм, цинизъм или раздразнение;
• Често въздишате;
• Научили сте се да се усмихвате, дори когато ви боли;
• Често имате смущаващи и страшни сънища;
• Нерядко ви се налага да използвате пряко контролиран и монотонен глас;
• Трудно заспивате и спите зле през нощта;
• Изпитвате скука, апатия, загуба на интерес към неща, за които обикновено сте ентусиазирани;
• Движенията ви се забавят;
• Уморявате се по-лесно от обикновено;
• Имате прекомерна раздразнителност за дреболии;
• Събуждате многократно нощем или сутрин сте уморени;
• Спите повече от обичайното (повече от 12-14 ч. дневно) и въпреки това нямате енергия;
• Често стягате челюсти и скърцате със зъби, особено на сън;
• Имате тикове на лицето, спазми и неконтролируем тремор на крайниците, често свиване на юмруци, несъзнателно извършване на стягащи мускулатурата действия;
• Хронично схващане, възпалено гърло и схванати раменни мускули;
• Хронични депресивни настроения, продължителни периоди на чувство за безполезност;
• Стомашна язва;

Според проучване, проведено от Харвардското медицинско училище, близо 8% от юношите имат проблеми с гнева, които отговарят на условията за диагностициране на интермитентни експлозивни заболявания (неспособност да се контролират емоционалните избухвания на яд и агресия) през целия живот. Гневните проблеми засягат всички прослойки на обществото, като имат ясно отражение над важните аспекти на живота и могат да доведат до сериозни състояния — включително гневно разстройство.


Типове гневни разстройства

Хората, имащи проблеми с контрола на гнева или изпитващи гняв извън нормалния емоционален обхват, могат да имат различни видове гневни разстройства. Експертите са публикували няколко противоречащи си списъци с типове гняв, което е особено объркващо, но съществуват широко приети форми на яд, които включват:

Хроничен гняв, който е продължителен, може да повлияе на имунната система и да доведе до други психични разстройства;

Пасивен гняв, който не винаги се среща като гняв и може да бъде трудно да се идентифицира;

Смазващият гняв е причинен от изискванията на живота, които са прекалено много, за да може човек да се справи с тях;

Самоналожен гняв, който е насочен към себе си и може да бъде причинен от чувство за вина;

Осъждащ гняв, който е насочен към другите и може да дойде с усещане на възмущение;

Летлив гняв, който понякога включва спонтанни пристъпи на прекомерен или насилствен гняв;

Летлив гняв


Какво е пасивен гняв

Хората, които изпитват пасивен гняв, дори не осъзнават, че са ядосани.

Когато сте под негово влияние, емоциите ви могат да бъдат изразени като сарказъм, апатия или злоба. Може да добиете самоунищожително поведение, като например самоволно отсъствие от училище или работа, отчуждаване на приятели и семейство или слабо представяне в професионални или социални ситуации. На външни лица ще изглежда, че умишлено се самосаботирате, въпреки че може да не го осъзнаете и сте неспособни да обясните действията си. Тъй като пасивният гняв може да бъде потиснат, понякога е изключително трудно да се разпознае. Консултирането може да ви помогне да идентифицирате емоциите зад своите действия, както и да изнесете обекта на гнева си на светло, за да можете да се справите с него.

Агресия и гняв

Хората под влияние на агресивен гняв, обикновено са наясно с емоциите си, въпреки че не винаги разбират истинските корени на своя яд. В някои случаи те пренасочват избухването на насилнически гняв към изкупителни жертви, защото е твърде трудно да се справят с реалните проблеми. Агресията често се проявява като нестабилен или репресивен гняв и може да доведе до физически увреждания, уищожаване на имущество и нараняване на други хора. Да се научите да разпознавате спусъците и да управлявате симптомите е от съществено значение, за да се справите положително с тази форма на гняв.

Какво причинява гнева

Водеща причина за него е средата на човека. Стресът, финансовите проблеми, злоупотребите, лошите социални или семейни ситуации и огромните изисквания за вашето време и енергия могат да допринесат за формирането на разрушителната емоция. Проблемите с гнева може да са по-разпространени при личности, които са били отгледани от родители със същото разстройство, поради приемането на шаблон на поведение от възрастните. Генетиката и способността на тялото ви да се справя с определени химикали и хормони също играят роля в това как се справяте с гнева, ако мозъкът ви не реагира нормално на серотонина, може да ви е по-трудно да управлявате емоциите си.

Емоционални симптоми на проблемите, свързани с гнева

Може да мислите, че емоционалният симптом на проблемите, свързани с гнева, е ограничен само до самия гняв, но редица състояния може да показват, че не успявате да се справите с него по положителен и здравословен начин. Постоянната раздразнителност, яростта и безпокойството са възможни емоционални симптоми.
Ако се почувствате претоварени, имате проблеми с организирането и управлението на мислите си, или с фантазиите си за нараняване на себе си, или на другиго, може да се появи гневно разстройство, а дори и друг проблем. Не чакайте тези емоции да поемат контрол над живота ви.

Психични симптоми на гнева


Физически симптоми на проблемите, свързани с гнева

Силните емоции често водят до физически промени в тялото, а гневът не е изключение от правилото. Оставянето на проблемите на гнева без разрешение може да изложи на риск вашето физическо и психично здраве. Някои физически симптоми на проблемите, свързани с гнева, включват:

Изтръпване;
• Сърцебиене или стягане в областта на гръдния кош;
• Повишено кръвно налягане;
• Главоболие;
• Налягане в главата или синусите;
• Умора.

Краткосрочни и дългосрочни ефекти на тревожността

Един от неизменните ефекти на гнева е повишена тревожност. Нерешените гневни проблеми водят до безпокойство, което може да има дългосрочни ефекти върху живота ви. Непосредствените такива могат да включват замаяност, бързо дишане, гадене, мускулни болки и напрежение, главоболия и проблеми с концентрацията и паметта. Такива симптоми могат да затруднят извършването на рутинни задачи и да доведат до генерализиран гняв към живота като цяло.

Дългосрочната тревожност може да създаде опасни рискове за вашите физически и емоционални състояния. Хората, които страдат от продължителни тревоги, могат да бъдат изложени на по-голям риск от сърдечен удар. Може да се развие и сериозна загуба на паметта, хронични нарушения на съня и затруднения в отношенията. Проблемите стават изключително сериозни ако състоянието прерасне в тревожно разстройство.

По статията работи: Станислава Тонева
Източници: wisdompills.com; .psychguides.com
Снимки: psychologytoday.com; chinesemedicineliving.com; sochbadlo-deshbadlo.blogspot

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлХранене при...ИсторияНовиниНормативни актовеЛеченияОрганизацииАнкетиСоциални грижиТестовеБотаникаСнимкиИнтервютаЗаведения