Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Методът на Стосни за туширане на гнева

Методът на Стосни за туширане на гнева

Методът на Стосни за туширане на гнева - изображение

Често ли ви се случва да избухвате, ядосани от нещо или някого?
Оказва се, че много хора имат проблеми с гнева. Ако те се изразяваха само във викане, всичко би било наред, но много често се стига до физическо насилие и емоционални травми.
След всеки гневен епизод човек достига състояние на духа, което е изградено на основата на съзнателна или подсъзнателна вина. Дори гневът ни да е бил справедлив, това, че ни е завладял и е отнел самоконтрола ни, често е изключително разтърсващо за личността.

Как работи гневът

Всеки спорен въпрос предизвиква някакъв отговор. Нивото на съзнателност на човешките същества би трябвало да изведе на първо място като отговор рационалните решения на казуса, като се има предвид, че емоциите не се считат за рационални. Понякога обаче емоционалният ни отговор е толкова светкавичен, че съзнателното същество, което представляваме, не успява да се овладее.

След отминаване на гнева неизменно остават негативни емоции, предизвикани от дисхармонията между убежденията и действията ни, емоциите и разсъжденията, желанието за самоконтрол и емоционалния изблик.

Какво представлява програмата на Стосни

Конвенционалните програми за управление на гнева преподават техники за релаксация и умение за контрол на импулсите, но както посочват критиците, тези класове променят повърхността на яростта, помагайки най-вече на хората, които вече са решени да променят цялостно личността си.

По мнение на психолога Стивън Стосни, недостатъкът е, че гневът удря прекалено бързо за когнитивен контрол (мисловно стопиране и контролиране на собствените съждения, емоции и действия). Когато ядовете в нас, беснеят рационалния ум не може да ги озапти. Щом няколко опита да се стопира гневът не проработят, постепенно чувството за жестокост се засилва и се попада в кръга от неприятни емоции. Целта е да се стигне до корена на гнева чрез точно определен процес.

1. При първия знак за гняв, подсещайте се за дума, която лекува съзнанието ви (такава, която извиква най-силното човешко чувство у вас и ви напомня, че контролът над действията ви е само ваш). Ако някой ви вбесява, всъщност трябва да си представите този човек с думата залепена на челото му.

2. Постарайте се мислено да проследите най-дълбокия корен на усещането, предизвикало гнева. Дали е непоносимост, отхвърляне или безсилие? Така ще можете да откриете смислено обяснение на емоцията и да я потушите.

3. Прегледайте най-ценното от себе си. Инвентаризирайте добродетелите си – добрите дела, любовните взаимоотношения, ценностите, честността, смелостта, приятелството. Те ще ви напомнят колко добър човек сте и че действията ви се разминават с този образ.

4. Обичайте се!

Има защо - вие сте уникален и добър.

5. Решете проблема. Обърнете внимание на истинския конфликт, седящ в основата на гнева. Потърсете и вътре в себе си.

Стивън Стосни предписва 750 повторения на процеса в продължение на четири до шест седмици. Той препоръчва гневливите да превърнат преминаването през стъпките в автоматичен процес при моменти на стрес. Идеята е естествено, при възбуждане на нервната система, да започва ход по потушаване на гнева.
Психологът препоръчва да се упражнява методът дори с изкуствено предизвикан яд, за да се затвърди автоматичната му работа.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: psychologytoday.com
Снимка:forum.zeusnews.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноНовини