Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Какво да направим, ако сме си изпуснали нервите на работното място

Какво да направим, ако сме си изпуснали нервите на работното място

от 22 авг 2019г., обновено на 08 фев 2021г.
Редактор: Даниела Пройчева
Какво да направим, ако сме си изпуснали нервите на работното място - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Нека си признаем, че работата може да бъде много стресираща. Дали източникът на стрес е шефът, колегите или пък натовареността, напрежението в един момент може да се окаже твърде голямо за нас. И накрая, след една тежка среща, си изпускаме нервите пред първия колега, на когото попаднем.

Бихме могли да го определим просто като един от „лошите ни дни“ и да продължим, преструвайки се, че нищо не се е случило. Но някои не успяват да забравят така лесно. Както пише Рой Баумайстер (Roy Baumeister) в своя материал „Лошото е по-въздействащо от доброто“ *, лошите преживявания се обработват по-дълго и задълбочено, отколкото добрите. Негативните впечатления се формират по-бързо и по-трудно можем да се освободим от тях. За да разрешим подобна ситуация е необходимо да подходим със смирение и предпазливост.

Ето какво можем да направим:

Честност

Първата крачка е да бъдем честни със себе си. Дали ни се случва за първи път, или вече ни е навик? Ако гневният изблик не ни е присъщ, то хората около нас ще разберат, че причината за него е по-скоро в стечение на обстоятелствата и няма общо със самите тях. В този случай е достатъчно просто да се извиним. Ако обаче често реагираме така, пътят към възвръщане на доверието ще е труден.

Извинение

Следващата крачка е да се извиним. Най-добре е да го направим възможно най-скоро след случилото се, защото така ще съкратим времето, през което останалите ще го обсъждат помежду си. В изследване на Рой Левицки, Бет Полин и Робърт Лаунт (Roy Lewicki, Beth Polin, и Robert Lount)** се твърди, че убедителното извинение трябва да съдържа следните 6 компонента:

  • израз на съжаление;
  • разясняване на причината за изблика;
  • поемане на отговорност;
  • разкаяние;
  • стъпки, които ще предприемем, за да изгладим недоразумението;
  • молба за прошка.

Според учените, колкото повече от тези компоненти са включени, толкова по-убедително ще е извинението ни. Въпреки това не всички негови елементи са еднакво важни. Те смятат, че най-съществен е признаването и поемането на отговорност. Не е нужно да се обясняваме или оправдаваме. Нека бъдем искрени и признаем, че поведението ни е било неприемливо.

Другият много важен компонент е да предложим стъпки към поправяне на стореното. Хубаво е да обясним как си представяме да се случи това. Например, ако сме злепоставили някого публично, е добре да се извиним на хората, които са присъствали, а по време на следващата обща среща отново да поднесем извинението си. Бихме могли също така да споделим с тях какво смятаме да предприемем, за да не допускаме подобен развой на събитията занапред.

Ние и нашият екип

Ако забележим, че ставаме сприхави и раздразнителни, когато дните ни са твърде натоварени, то можем да се ангажираме да направим по-добра организация на задачите си по приоритет или да правим по-чести почивки. Ако често ставаме отбранителни, можем да дадем изрично разрешение на колегите си да ни предупреждават всеки път, когато ставаме по-малко благоразположени към тяхната гледна точка. Така бихме могли да се коригираме на момента. Ако наистина не успяваме да се справим с овладяване на гнева си, вероятно е добра идея да обещаем, че ще потърсим помощта на съветник, с който да изберем подходящи стратегии за контрол над реакциите си. Важно е обаче след това да изпълним обещанието си. Всички знаем, че ако не променим поведението си, извиненията ще загубят ефекта си.

Причини за изблиците

За да намалим шансовете от бъдещи изблици, е добре да разберем какво ни кара да стигаме дотам. Дали трябва да потърсим начин да овладеем стреса си в дългосрочен план? Или пък ставаме гневни, когато се почувстваме атакувани и уязвими? Конкретни хора ли ни карат да избухваме? Намесени ли са лични взаимоотношения и неприязън? Щом осъзнаем причините за пристъпите си, ще намерим решение как да се справим с тях, така че да реагираме по-градивно и зряло в бъдеще.

Например, ако се разстройваме, когато някой ни напада, можем да опитаме да сменим перспективата. Често различните мнения помагат на екипа да разрешава проблемите си по-ефективно. Ако пък сме наясно, че недостатъчният сън е причината за нашата раздразнителност, можем просто да променим навиците си, така че да си осигуряваме повече сън. Някои от нас губят контрол над емоциите си, когато са напрегнати. В такъв случай можем да се научим да дишаме дълбоко и бавно, докато усетим, че тялото ни се отпуска и вече мислим по-трезво.

Последователност

Ако искаме околните да променят негативната си представа за нас, ще е необходимо умереното поведение да е постоянна величина. Благодарение на човешката склонност за потвърждаване, хората признават и възприемат чуждото поведение, ако то потвърждава техните предварителни схващания и хипотези. Това означава, че околните са по-склонни да запомнят единствения път, когато сме се разкрещели на колега, отколкото останалите пъти, когато сме се държали сърдечно и мило. Колкото и несправедливо да е, ще се наложи ние да се променим и адаптираме, за да бъдат другите по-благоразположени към нас.

Фокус върху взаимоотношенията

Когато изградим здрави връзки с хората около нас, е много по-голяма вероятността да ни простят единичните случаи на крайна реакция. Според психолозите хората от един екип са много по-склонни да оправдаят странния гневен изблик на колега, с когото общуват по-често и чувстват по-близък. Подобно поведение има своето обяснение: когато сме изградили здрава връзка с някого, ние сме събрали достатъчно информация за него като личност и съответно имаме по-пълна представа за характера, поведението и възгледите му. А така по-лесно можем да разберем защо реагира по определен начин.

Хубаво е да положим усилия и да изградим близки отношения с колегите си, за да променим мнението им за себе си. Както Сократ е казал: „Пътят към добрата репутация е в това да се стараем да бъдем такива, каквито искаме да изглеждаме.“ Ако решим да следваме тази мисъл, то в случаите, когато губим контрол над чувствата си, целта ни трябва да е да променим представата на другите за нас, да се напаснем така, че репутацията, която искаме да спечелим, да е отражение на нашето истинско Аз.

Търпение

Дори и бързо да сме продължили напред след случилото се, това не означава, че и другите са го забравили. Възможно е седмици наред да се стараем да реагираме по-умерено, но за колегите може да е необходимо още време, докато повярват, че промяната в нас е истинска.

Психолог споделя историята на свой клиент – жена, която не е успявала да се справи с емоциите на работното си място. След първоначалния шок от това как я възприемат колегите й, а именно като груба и избухлива, тя осъзнава, че е време да се промени. Започва да прилага техники на активно слушане, отделя повече време за сближаване с екипа си, прави упражнения по пълноосъзнатост и се старае да управлява по-добре стреса си като цяло. Тя постига голям напредък и се гордее с това.

Един месец по-късно обаче отива на срещата с психолога си видимо разстроена. Смята, че хората не са променили мнението си за нея. Чувства се обезкуражена, защото е положила неимоверни усилия. Все пак не се отказва и няколко месеца по-късно споделя, че другите са започнали да оценяват различното й поведение.

Трябва не само да сме последователни и постоянни по пътя към промяната, но и търпеливи. Ако до този момент сме реагирали остро и бурно в дадени ситуации, е напълно възможно да отнеме време преди колегите ни да а) забележат, че сме се променили и б) повярват, че промяната е трайна. Затова не бива да се отчайваме, ако не успеем толкова бързо, колкото сме очаквали. Важното е да не се отказваме. Рано или късно, промяната ще бъде забелязана и оценена.

Целият процес е голямо предизвикателство, защото да убедим околните, че вече сме осъзнали грешката си и сме се променили, изисква упоритост, фокус и търпение. Хубавата новина е, че е напълно постижимо.

* Roy F. Baumeister and Ellen Bratslavsky. Bad Is Stronger Than Good (2001). DOI: 10.1037//1089-2680.5.4.323

** Lewicki, R. J., Polin, B. and Lount, R. B. (2016), An Exploration of the Structure of Effective Apologies. Negotiation Confl Manage Res, 9: 177-196. doi:10.1111/ncmr.12073

Източник:

hbr.org
Снимка: unsplash.com

 

Още по темата:
  • Как да разпознаете токсичния колега Как да разпознаете токсичния колега
  • Как да се мотивираме, ако нямаме поставен краен срок Как да се мотивираме, ако нямаме поставен краен срок
  • Лесни техники за контрол на гнева и раздразнението Лесни техники за контрол на гнева и раздразнението
  • Какво стои зад гнева и как да се освободим от него Какво стои зад гнева и как да се освободим от него
5.0/5 2 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

НАШАТА КНИГА - ЕМИЛ АНДРЕЕВ - ХЕРМЕС
14.95лв.

НАШАТА КНИГА - ЕМИЛ АНДРЕЕВ - ХЕРМЕС

ВАРИТЕКС ОРТОПЕДИЧНА ВЪЗГЛАВНИЦА ЗА СЯДАНЕ С D-ФОРМА ОТ МЕМОРИ ПЯНА (VISCO) модел 659
80.00лв.

ВАРИТЕКС ОРТОПЕДИЧНА ВЪЗГЛАВНИЦА ЗА СЯДАНЕ С D-ФОРМА ОТ МЕМОРИ ПЯНА (VISCO) модел 659

ПОСЛЕДНАТА КРАЛИЦА - ЕЛИЗАБЕТ ФРИМЕНТЪЛ - ХЕРМЕС
16.95лв.

ПОСЛЕДНАТА КРАЛИЦА - ЕЛИЗАБЕТ ФРИМЕНТЪЛ - ХЕРМЕС

БИОХЕРБА КАПКИ НА ДР. БАХ ПРОТИВ КОНФЛИКТИ 50 мл
14.90лв.

БИОХЕРБА КАПКИ НА ДР. БАХ ПРОТИВ КОНФЛИКТИ 50 мл

Коментари към Какво да направим, ако сме си изпуснали нервите на работното място

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Какво да направим, ако сме си изпуснали нервите на работното място
    www.framar.bg 
    на 19 May 2025 в 00:53
    Коментирайте "Какво да направим, ако сме си изпуснали нервите на работното място"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Лесни техники за контрол на гнева и раздразнението
  • Какво стои зад гнева и как да се освободим от него
  • Експлозивният гняв може да е признак за нещо сериозно
  • Офис синдром – същност, причини и симптоми
  • Как да се справим с гнева на тийнейджърите
  • Гневни разстройства - какво представляват и какви са симптомите
  • Здравословно управление на гнева
  • 14 психологически трика за перфектно интервю за работа
  • Диабетът и гневът: Как да се справим с промените в настроението, причинени от колебания в кръвната захар
  • На какво се дължи огорчението и как да се справим с огорчените хора
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Какво представлява прозяването

преди 7 дни, 3 часа и 58 мин.

Какво представляват хлоратите: приложение и въздействие върху човешкото здраве

преди 109 дни, 15 часа и 35 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 2 дни, 12 часа и 57 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 7 дни, 4 часа и 9 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 7 дни, 4 часа и 16 мин.

Промо код за онлайн отстъпки - търся/предлагам

преди 7 дни, 4 часа и 23 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival