Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Какво се крие зад желанието за притежаване на изключително скъпи модни артикули

Какво се крие зад желанието за притежаване на изключително скъпи модни артикули

от 06 дек 2021г.
Редактор: Вероника Събова
Какво се крие зад желанието за притежаване на изключително скъпи модни артикули - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Конвенционалната мъдрост предполага, че най-добрият начин да създадем силна емоционална връзка с някого е да изградим доверие. Доверието е лепилото, което скрепява взаимоотношенията. Следователно не е изненада, че много фирми инвестират толкова много пари и усилия в управлението на взаимоотношенията с клиентите чрез отзивчивост в обслужването и популяризиране на артикулите. И все пак някои луксозни марки изглежда правят точно обратното. Защо?

Негативните отношения могат да създадат по-силни връзки

Психолозите отдавна твърдят, че негативното взаимодействие всъщност е ключът към по-силна емоционална връзка. Професорът от Харвард Бъръс Фредерик Скинър, смятан за „баща“ на бихейвиоризма, забелязва това още преди десетилетия, когато успява да приучи мишки да натискат лост, за да получат храна. За разлика от гризачите, награждавани след всяко бутане, мишките, които получават произволни награди на неравномерни интервали, се пристрастяват към натискането на лоста. Това явление се нарича „периодично подсилване“ и днес все още е сред най-мощните мотиватори на планетата.

Нашите мозъци се учат чрез задоволително освобождаване на допамин – невротрансмитер, който подпомага функцията на мозъка и контролира центровете на удоволствието. Когато направим прогноза и тя се сбъдне, ние сме възнаградени със секреция на допамин. След като конкретно нещо бъде научено, вече не се нуждаем от награда за допълнително насърчаване. Допаминовите неврони обаче се възбуждат още повече от изненадващи награди, като например възможността за закупуване на рядко срещана марка чанти. Невротрансмитерът „дай ми повече“ е отговорен за копнежа, жаждата и мотивацията ни по много начини, включително желанието за секс, наркотици, хазарт и дори пазаруване.

Периодично подсилване се наблюдава и при хора с високо ниво на психопатия и личностни разстройства като нарцистично личностно разстройство. Въпреки че до голяма степен им липсва капацитет за истински емпатични връзки, хората с тези черти интуитивно завладяват и манипулират другите, като същевременно повишават социалния си статус. Колкото по-рядко предлагат обич, толкова повече жертвите им са склонни да жадуват за любовта им и да търсят тяхното одобрение.

Това емоционално влакче за награда и наказание се нарича „травматично свързване“. При него жертвата се свързва с насилника поради лошото отношение, а не въпреки него. Тази връзка позволява на насилника да упражнява контрол и да влияе на другите. Психолозите Доналд Дътън и Сюзън Пейнтър посочват, че това се случва само в контекста на ключов фактор на околната среда – дисбаланс на силите. Ако нарцистичният насилник няма надмощие, периодичното подсилване губи своята хватка.

Адаптация, а не болест

Нарцисизъм

Някои изследователи разглеждат психопатията и нарцисизма не като болести, а по-скоро като вид адаптация, която може да даде предимства в живота. Според проучване, проведено през 2015 г., нарцисизмът има две основни предимства – краткосрочни сексуални връзки и издигане в йерархията на доминиране.

По подобен начин изследване от 2021 г. разкрива, че „психопатията исторически е била концептуализирана като психично разстройство, но има все повече доказателства, че състоянието може да бъде алтернативна, адаптивна стратегия, създадена от естествения подбор“. При сравняването на психопати с психично здрави индивиди, авторите на проучването заявяват: „Нашите резултатите не подкрепят модела на психичното разстройство и отчасти потвърждават модела на адаптивната стратегия“.

Основните цели на този вид адаптация са постигане и поддържане на статус. Въпреки че всеки от време на време се стреми към повишаване на престижа, хората с високо ниво на психопатия или нарцисизъм са склонни да преследват висок обществен статус. Изследователски екип, провел проучване през 2019 г., заключава: „Нарцисистите се ръководят от доминиращ мотив за висок статус, което означава, че той засенчва другите мотиви, като например този за принадлежност. С други думи, мотивацията им да се изкачват по социалната стълбица измества нуждата от поддържане на близки отношения.

Човешките инстинкти като маркетингови стратегии

Реакцията на нашия мозък към периодични награди се използва успешно от някои модни марки. Нека вземем за пример Hermès – една от най-добрите модни марки в света. В момента емблематичната парижка марка се нарежда на 23-то място в света, според консултантската компания „Interbrand“. Чантите „Birkin“ поддържат най-високите цени в световен мащаб, вариращи от 9000 до рекордните 500 000 долара. Въпреки че моделите нямат изявен лого, Birkin се превърна в символ на висок социален статус.

Интересното е, че Hermès изгражда марката си без маркетингов отдел. Вместо това използва подход, който се фокусира върху личните взаимоотношения. Този метод се противопоставя на традиционните модели, ориентирани към клиента. Тъй като ръчно изработените чанти са рядкост и търсенето им е голямо, търговският сътрудник, а не клиентът, е доминиращ. Клиентът трябва да установи и поддържа взаимоотношения с търговските сътрудници, за да спечели шанс за придобиване на чанта „Birkin“. И докато чака може да се наложи да закупи изискан парфюм, ефирен шал или луксозен часовник, за да спечели продавача.

Дори ако клиентът спечели възможността да закупи ценния артикул, все пак няма право да избира цвят, вид кожа, размер или шев, тъй като всяка чанта е уникална. Но това рядко е пречка за купувача.

Марките живеят в умовете на хората

Модни марки

За разлика от хората с нарцистични наклонности, които обикновено се стремят да измамят и обезценят другите, Hermès осигурява стойност чрез социални и финансови облаги. Ръчно изработените чанти осигуряват полза не само под формата на възвишен статус, но и като инвестиция във времето. Според списание „Time” чантата „Birkin“ изпреварва цената на златото през последните 35 години. Независимо от факта, че модният артикул се препродава на черния пазар на по-високи цени, марката се превръща в компания, оценена на стойност 18 милиарда долара.

Марките не живеят по рафтовете на луксозните бутици, те съществуват в умовете на хората. Както при всички психологически явления, съществуват основни невробиологични и психосоциални механизми. Периодичното подсилване е само едно от тях. Разбира се, това не важи за всяка марка.

Източник:

The Psychology Behind a $500,000 Handbag: https://www.psychologytoday.com/us/blog/unconscious-branding/202111/the-psychology-behind-500000-handbag

Още по темата:
  • Какво е макиавелизъм в психологията Какво е макиавелизъм в психологията
  • Какво представлява феноменът ghosting във взаимоотношенията Какво представлява феноменът ghosting във взаимоотношенията
  • Как да разберете дали човек, на когото държите, е нарцисист Как да разберете дали човек, на когото държите, е нарцисист
  • Гордост и горделивост – как влияят на живота ни и как да ги разпознаваме Гордост и горделивост – как влияят на живота ни и как да ги разпознаваме
3.5/5 2 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ТАЙНАТА НА ДИОР - НАТАША ЛЕСТЪР - СИЕЛА
18.00лв.

ТАЙНАТА НА ДИОР - НАТАША ЛЕСТЪР - СИЕЛА

КОГАТО ТЯ СИ ОТИДЕ - АЛЕКС ДАЛ - СИЕЛА
19.90лв.

КОГАТО ТЯ СИ ОТИДЕ - АЛЕКС ДАЛ - СИЕЛА

Коментари към Какво се крие зад желанието за притежаване на изключително скъпи модни артикули

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Какво се крие зад желанието за притежаване на изключително скъпи модни артикули
    www.framar.bg 
    на 16 May 2025 в 17:05
    Коментирайте "Какво се крие зад желанието за притежаване на изключително скъпи модни артикули"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Психика и тяло
  • Какво е макиавелизъм в психологията
  • Какво представлява феноменът ghosting във взаимоотношенията
  • Как да разберете дали човек, на когото държите, е нарцисист
  • Разширете тесните си обувки по 6 доказани метода
  • Възел за вратовръзка - ето как става
  • Гордост и горделивост – как влияят на живота ни и как да ги разпознаваме
  • Защо нарцисизмът при жените често остава недиагностициран
  • Грандомания и рисковете, които крие тя
  • Нарцистични майки: Как поведението им може да повлияе на дъщерите им в дългосрочен план
  • Какво е нарцистично личностово разстройство
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Какво представлява прозяването

преди 4 дни, 20 часа и 10 мин.

Какво представляват хлоратите: приложение и въздействие върху човешкото здраве

преди 107 дни, 7 часа и 47 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 5 часа и 10 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 4 дни, 20 часа и 22 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 4 дни, 20 часа и 28 мин.

Промо код за онлайн отстъпки - търся/предлагам

преди 4 дни, 20 часа и 35 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ЖИЛЕТ ВЕНУС САМОБР.МАЯМИ 3 НОЖ. * 4

ЕКОМЕДИКА СИРОП ОТ АРОНИЯ 500 мл

М. АСАМ РЕСВЕРАТРОЛ КРЕМ ЗА ЛИЦЕ 50 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival