Как да оптимизирате почивките в офиса, без да губите фокус – Част 1
Всеки има нужда от почивка. Две великолепни изобретения, които доказват това, са уикендът и ваканциите. За съжаление, и двете имат точно определено начало и край. Кратката почивка в средата на работния ден обаче представлява по-различно и по-трудно за дефиниране предизвикателство. Крайните срокове, изискващите шефове, вината и огромните количества незавършени задачи често ни карат да смятаме почивката за мираж.
"Просто трябва да поработя на пълни обороти през следващите четири часа, за да смогна с всички задължения." вероятно е една от мислите, които преминават през съзнанието ви. В такива случаи сигурно си казвате, че нямате време дори да отидете до тоалетната, а обядът представлява сандвич, който набързо изяждате на бюрото си, докато отговаряте на имейли. От друга страна, може да смятате почивките за необходимост на работното място, но дори когато намирате време за кратка пауза, изгубвате представа за времето и пропилявате два часа в заешката дупка, наречена интернет, изпълнена с безсмислени тестове и клипове на сладки животни.
Без значение дали принадлежите към първата или втората категория, спирането на работния процес дори за малко, за да погледнете през прозореца или да се разходите из коридорите на офис сградата, може да ви се струват като признак на мързел, като предизвикващо вина или чисто и просто невъзможно действие. Не се отчайвайте – когато съумеете да оптимизирате почивките си в офиса, те ще ви помогнат да се фокусирате по-добре, да се презаредите психически и да увеличите своята продуктивност. |
Практикуващият клиничен психолог д-р Елън Хендриксен ви предлага 7 стратегии, които ще ви помогнат да използвате кратките паузи в офиса по възможно най-оптималния начин, без да губите инерция.
Стратегия №1: Всяка почивка е по-добре от работа без прекъсване.
Този съвет е за всеки, чийто обяд представлява протеинов бар и огромни количества кафе. Според д-р Елън Хендриксен всяка почивка, без значение от формата, е по-добре за вас отколкото работа без прекъсване.
Резултатите от скорошно проучване, проведено от екип учени (Amelia Rees, Mark W. Wiggins, William S. Helton, Thomas Loveday & David O'Hare) и публикувано в научния журнал Applied Cognitive Psychology през 2017 г., доказва именно това. Изследователите сравняват ефектите от три различни вида почивки. Участниците в експеримента са помолени да се фокусират върху извършването на задача в рамките на 4 минути. След като половината от времето е изтекло, участниците имат право на 5-минутна почивка като една група играе на телефона си, друга просто седи мълчаливо, трета слуша песен на музикалната група Колдплей, а последната гледа клип на същата песен (явно учените са големи фенове на британската група).
Когато изследователите сравняват резултатите от задачата на индивидите, които са имали възможността да релаксират за малко, и тези, които не са прекъсвали работата си, те откриват нещо доста интересно. Всички участници, които са успели да се насладят на музиката на Колдплей или някой от другите видове 5-минутни почивки, са се справили много по-успешно със задачата отколкото тези, които са се трудили без прекъсване. |
Резултатите от експеримента звучат логично. Все пак колко продуктивност може да покажете през петия час от писането на курсовата работа или проверката на данни? Кратката пауза в офиса, без значение дали ще включва тихо съзерцание или разговор с колегата, е за препоръчване пред непрестанния труд.
Стратегия №2: Изберете да прекарвате почивката си, правейки нещо, което не е свързано с работния ви процес.
Всеки един от нас познава по един колега, който несъзнателно ви лази по нервите като нервно потропва с крак или запалва любимата (за него) ароматна свещ. Колегата ви обаче няма никаква идея, че предизвика такъв дискомфорт във вас. Защо обаче е така? Отговорът е така нареченото привикване. Същият психологичен феномен се наблюдава сред хората, които живеят близо до улици с много трафик и вече спират да чуват движещите се неспирно коли, или мъжете и жените, които спират да обръщат внимание на съобщенията на телефона си, защото получават купища всеки час от деня. Психолозите са открили, че хората имат склонността да отсяват постоянни стимули от средата си.
Според екип изследователи (Atsunori Ariga & Alejandro Lleras) от Университета на Илиной в Ърбана-Шампейн, дори когато хората активно насочват вниманието си върху даден стимул като например работен проект или проверката на научни статии, те привикват със задачите с течение на времето, което прави разсейването много по-вероятно. За да тестват своята хипотеза, учените провеждат експеримент, чиито резултатите публикуват в научния журнал Cognition през 2011 г. Изследователите предполагат, че деактивирането на когнитивни цели – с други думи, правенето на кратка пауза – може да попречи на привикването да се случи. След изтичането на краткосрочната почивка когнитивната цел (изготвянето на презентация, проверката на текстове или изготвянето на доклади) може да продължи с пълни сили.
С други думи, ако решите да направите кратка пауза, направете нещо коренно различно от работата ви по принцип. За тези, които прекарват целия си ден пред компютърен екран, не е препоръчително да инвестират времето си, предназначено за релаксация, втренчени в телефоните си. Вместо това те могат да извършат физически упражнения (например клекове или скачане на въже), да се разходят до близкия италиански ресторант за обяд или да отидат в близкия парк, за да обсъдят последния епизод на "Игра на тронове" с колегата си от "Човешки ресурси". |
Стратегия №3: Почивките обаче трябва да са такива, че да поддържат работната нагласа.
Вероятно преди не сте чували за понятието продуктивна прокрастинация. Тя включва всичко от измиването на чиниите, пазаруването на хранителни продукти за вечеря или проверката на домашната на детето си, когато имате важна, належаща задача, чието изпълнение обаче отлагате поради някаква причина. В такива случаи имате чувството, че вършите нещо полезно, дори да не е точно докладът (с опасно близкия краен срок), над който се предполага да работите.
Продуктивната прокрастинация също може да ви хване в капана на постоянното отлагане, но ако успеете да преодолеете тези клопки, тя може да се окаже доста полезна за кратките паузи в офиса. Извършването на продуктивни задачи, които не изискват прекалено много усилие или умствена дейност (като сортирането на пощата или търсенето на самолетни билети) и предоставят достатъчно разнообразие, може да се окаже благоприятно, тъй като ви позволява да забавите темпото, без да губите работната си нагласа.
Както споменахме в стратегия №2, е желателно да прекарате кратката си пауза, правейки нещо напълно различно от стандартния ви работен процес, но тази релаксираща и приятна дейност не трябва да противоречи на работната ви етика като например гледането на смешни клипчета в YouTube. И нека бъдем честни – ограничаването на забавните клипчета до едно е почти невъзможно. Така че не спирайте докрай кранчето на продуктивността – разходете се до кабинета на колегата си, за да обсъдите някой проект, реорганизирайте своята програма за месеца или, в случай че работите от дома си, сгънете и приберете по местата големия куп с изпрани дрехи, който седи от няколко дена върху дивана.
Разберете кои са останалите 4 стратегии във втора част на статията!
Редактор: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: pixabay.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ФЪРСТ ЕЙД АПТЕЧКА ТИП ОФИС
ВАРИТЕКС ЦЕЛИ СИЛИКОНОВИ СТЕЛКИ ЗА КОРИГИРАНЕ НА НАПРЕЧЕН И НАДЛЪЖЕН СВОД 542
ЗИМАТА НА НАШИТЕ ПИСМА - АНХЕЛЕС ДОНЯТЕ - ХЕРМЕС
VIKING-T ДАМСКИ ОБУВКИ SUNNY GREY 36-41 057701
VIKING-T ДАМСКИ ОБУВКИ SUNNY LILAC 36-41 057301
VIKING-T МЪЖКИ ОБУВКИ HENNY GREY 39-46 057702
Безплатна доставка за България!СТАТИЯТА е свързана към
- Позитивна психология
- Мотивация, щастие и личен успех
- 40 вдъхновяващи мисли за всеки ден, с които работната ви седмица да мине по-лесно
- Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
- Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром
- Дългосрочни последици за здравето от работата на смени
- Работа на мускула
- Работещите на смени са по-склонни към напълняване
- 5 признака, че колегата ни е психопат
- Техниката за продуктивност „Помодоро“ – какво представлява и как да я приложите
- НАРЕДБА № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти
- Нездравословна работна среда: Как да прецените нивата на токсичност на работното си място
Коментари към Как да оптимизирате почивките в офиса, без да губите фокус – Част 1