Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Как да оптимизирате почивките в офиса, без да губите фокус – Част 2

Как да оптимизирате почивките в офиса, без да губите фокус – Част 2

Как да оптимизирате почивките в офиса, без да губите фокус – Част 2 - изображение

Всеки има нужда от почивка. Две великолепни изобретения, които доказват това, са уикендът и ваканциите. За съжаление, и двете имат точно определено начало и край. Кратката почивка в средата на работния ден обаче представлява по-различно и по-трудно за дефиниране предизвикателство. Крайните срокове, изискващите шефове, вината и огромните количества незавършени задачи често ни карат да смятаме почивката за мираж.

Твърде много от нас се опитват да дадат всичко от себе си (сандвич вместо стабилен обяд и никакво време за отдих) в името на производителността. Хапваме набързо на бюрото, но след това сме напълно изтощени в 15:00 часа. Възможно е да се случи и обратното – възнаграждаваме се за продуктивната работа с "бърза пауза", която се превръща в двучасова загуба на времето в социалните мрежи.

Практикуващият клиничен психолог д-р Елън Хендриксен ви предлага 7 стратегии, които ще ви помогнат да използвате кратките паузи в офиса по възможно най-оптималния начин, без да губите инерция.

Стратегия №4: Позволете си микропочивка.

Не е задължително почивките в офиса да са много продължителни или сложни, особено когато полагате усилия да не прекършвате продуктивността си. Д-р Елън Хендриксен препоръчва в тези случаи да си позволявате микропаузи, които да не траят повече от минута.

Сигурно се чудите каква е ползата от подобни кратки почивки. Изследователите (Kate E. Lee, Kathryn J. H. Williams, Leisa D. Sargent, Nicholas S. G. Williams & Katherine A. Johnsond) от Университета в Мелбърн анализират ефекта от микропаузите върху група участници, като публикуват резултатите от проучването си в научния журнал Journal of Environmental Psychology през 2015 г. За да установят какво влияние оказват микропаузите, те молят 150 студенти да завършат досадна задача, която изисква голяма концентрация. По средата на задачата на половината от участниците е показана картина, изобразяваща сграда с празен бетонен покрив, за 40 секунди, докато останалите виждат картина, изобразяваща сграда с покрив, на който има зеленина и цветя, за същия период от време. Тези, на които им е представено изображение на покрив с растения, правят значително по-малко грешки на последвалите задачи.

Учените заключават, че микропаузите и наблюдаването на зеленина спомагат за по-добро представяне. Така че дори едноминутното гледане през прозореца може да се окаже благоприятно за продуктивността.

Стратегия №5: Избегнете следобедния спад в продуктивността като си запланувате кратка сутрешна пауза.

Повечето от нас отиват до кварталното кафене за необходимата доза хубаво кафе или гледат клипове със забавни комици в социалните мрежи, за да преборят резкия следобеден спад в продуктивността. Проучване от 2016 г., публикувано в научния журнал Journal of Applied Psychology от екип учени (Hunter, E. M., & Wu, C.), посочва, че имаме нужда от точно обратното.

Вмъкването на кратка почивка в началото на работния ден има много по-добър ефект върху концентрацията и работоспособността. Накратко, ако първата ви пауза е в 3:00 часа на обяд, вече е прекалено късно да се опитвате да презаредите. Най-вероятно вече сте твърде изморени, за да вършите нещо различно от лесни административни задачи или реорганизирането на имейлите си. Рано сутрин обаче все още може да подобрите фокуса си след кратка, но освежаваща почивка. Голяма част от хората са много по-продуктивни през първите часове на работния ден, така че е препоръчително да запланувате паузите си за около 10:00 часа.

Стратегия №6: Не прекъсвайте потока на идеи и креативност.

Колкото и прекрасни (и нужни) да са кратките паузи, не е необходимо да спазвате на всяка цена графика си за почивки. Ако работният процес тече плавно, преливате от креативни идеи или сте толкова погълнати от това, което правите, че губите представа за изминалото време, то тогава продължавайте! Не прекъсвайте потока на идеи и продуктивност само защото мислите, че "трябва". Грозната истина за кратките паузи е, че понякога е много трудно да се върнете към предишните си задачи, след като веднъж вече сте прекъснали работния процес. Така че ако се чувствате способни да продължите да работите на пълни обороти за още малко, преместете почивката с няколко минути.

Стратегия №7: Когато е време за почивка, релаксирайте качествено.

След като приключи работният ден, релаксирайте качествено. Ако едно от основните ви задължения в офиса е да отговаряте на имейли, то тогава не си позволявайте да отваряте папката входяща поща през събота и неделя. Използвайте вечерите и почивните дни, за да извършвате дейности, които ви доставят удоволствие и ви откъсват от офиса напълно.

Д-р Елън Хендриксен ви препоръчва да мислите за почивките по следния начин: намерете вдъхновение от своите домашни любимци. Когато котката или кучето ви си отдъхват, те се отдават напълно на приятното занимание. Така че спрете да проверявате електронната си поща или да премисляте какво ще се случи в понеделник. Само погледнете домашните си любимци – когато искат да си починат, те просто намират топло и слънчево място и релаксират сякаш това е единствената точка в дневния ред.

За да обобщим: вместо да се стресирате каква точно пауза да си позволите в офиса – дали да следвате техниката "Помодоро" (25 минути работа, последвана от 5-минутна почивка) или метода DeskTime (52 минути работа и 17 минути далеч от бюрото) – правете това, което подхожда най-много на стила ви на работа и обстоятелствата.

Накратко, разходете се до близкия парк, обсъдете подробно последния епизод на "Шерлок" с Мартин от счетоводство, направете списък с покупки за вечерта или слушайте песен на "Колдплей". Без значение кое от тези неща ще изберете, в края на деня ще сте благодарни, че сте си позволили кратката пауза.

Разберете кои са останалите 3 стратегии в първа част на статията!

Редактор: Нора Маркова
Източник: quickanddirtytips.com
Снимки: pixabay.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСоциални грижиЛайфстайлПсихологияЛюбопитноНовиниЗдравни съветиСнимкиТестовеОрганизацииФизиологияАнкетиАлт. медицинаНормативни актовеИсторияЛечения