Начало Психология Социална психология Групова динамика Помага ли ни или ни вреди, когато се оплакваме от работа

Помага ли ни или ни вреди, когато се оплакваме от работа

Помага ли ни или ни вреди, когато се оплакваме от работа - изображение
Очевидно е, че дори най-търсените работни места понякога създават известен стрес и неудовлетвореност, и то ежедневно. Може да ни се струва съвсем естествено да се приберем вкъщи и да излеем тази неудовлетвореност пред онзи, който ни е най-близък или най-симпатичен. Чувстваме се добре, докато го правим. Въпреки това мнозина се чудят дали този подход не нанася повече вреда отколкото полза. Дали това да се оплакваме от работа е здравословен отдушник на тази неудовлетвореност или прави стреса по-интензивен?

Съществуват няколко мисловни школи, които разглеждат този въпрос. Много хора се страхуват, че ако бутилират отрицателните си чувства и стрес от работата, ще бъдат по-склонни да избухнат в неподходящото време или място — например в кабинета на шефа или пред колегите си. Ето защо съчувственото ухо на близките в собствения им дом изглежда по-здравословна и по-практична алтернатива. Други смятат, че оплакванията са начин негативността да се разпространява и че фокусирането върху позитивите или разсейването са по-добри начини да намерим вътрешен покой. За щастие изследователите анализират тези въпроси и дават известна яснота върху ефектите от оплакванията, работния стрес и справянето с него, за да можем да научим фактите и да установим кое е най-доброто за нас.

"ЗА" оплакването от работата

  • Чувстваме се добре, докато го правим. Леката жалба от колеги, шефове, клиенти и ежедневните търкания може да се усеща пречистващо. Може да ви се струва освобождаващо да го излеете, когато сте се чувствали фрустрирани цял ден или седмица. Това освобождаване често е много удовлетворяващо само по себе си. И ако оплакванията имат някакви отрицателни последици, то те не са толкова ясно забележими, колкото удовлетворението, което изпитваме, когато го правим.
  • Това ни помага да чувстваме подкрепа. Да имаме някой, който да слуша и валидира чувствата ни, ни помага да го усещаме по-близък и да се чувстваме по-малко стресирани, знаейки, че имаме хора в живота си, които разбират през какво минаваме и какви са грижите ни. Оплакванията могат да помогнат на групата да се чувства по-свързана, особено ако всички са изправени пред сходен стрес на работното място. Понякога просто искаме някой да ни даде голяма прегръдка и да ни каже, че се справяме добре, особено ако не получаваме особено положителна обратна връзка на работа.
  • Това може да доведе до решения. Обсъждането на проблемите с другите винаги дава надежда, че ще дойдат решения, за които може би не сме се сетили сами, а това често е особено вярно за стреса в работата. В много случаи някой колега може да има решение, което ние не виждаме. Друг път заинтересован аутсайдер може да намери отговор, за който не сме мислили, защото сме прекалено потопени в проблема. Понякога хората се оплакват, за да получават съчувствие или подкрепа, но когато го правят, за да намерят решение, този вид обмен може да доведе до реални резултати и по-малко стрес в дългосрочен план.
  • По-безопасно е, отколкото да избухнем. Много хора смятат, че могат да избухнат, ако запазят чувствата си бутилирани. Това е донякъде валидна загриженост. Никой не иска да се разхожда толкова фрустриран, че да избухне или да каже нещо лошо в неподходящия момент, ето защо оплакванията и вентилирането на чувството на неудовлетвореност ни се струва много по-прагматичен начин. Има обаче и други недостатъци, заради които може да си струва риска да се чувстваме фрустрирани. И за щастие има стратегии за облекчаване на това чувство, така че изборът да не е между постоянното оплакване или експлоатирането на нашите колеги, а по-скоро между оплакванията или практикуването на други проактивни стратегии за справяне.

ПРОТИВ оплакването от работата

  • Това може да увеличи негативизма. Негативизмът, като емоционален вирус, е заразен. (Изненадващо, но алтруизмът и позитивизмът също.) Това означава, че ако се оплакваме прекомерно, може да разпространим лошото си настроение, което на свой ред означава - хората около нас да станат по-негативни и да започнат да връщат този негативизъм обратно към нас. Изводът е, че трябва да бъдем по-внимателни за това колко точно се оплакваме и на кого.
  • Това може да навреди на репутацията. Чувстваме се по-близки с колегите си, когато го правим, но хроничните оплаквания могат да се обърнат срещу нас и да ни преследват. Оплаквайки се, можем да си изградим репутация на негативен човек или "недобър отборен играч"; да си създадем врагове и като цяло да влошим преживяванията си на работа. Фалшивият позитивизъм бързо се изтърква, особено ако е принуден, но е нужно да бъдем внимателни с негативизма. Ефективността ни е най-важното нещо в работата.
  • Това не е ефективно. Можем да чувстваме оплакванията като здравословно освобождаване в дадения момент, но те всъщност могат да ни накарат да се чувстваме по-зле в дългосрочен план. Това се дължи отчасти на факта, че изразяването на гняв може действително да го усили, а не обратното. Идеята, че трябва да изкараме гнева или той ще се натрупа и все някога ще излезе е мит. Да си дадем време, за да се охладим, да сменим фокуса на вниманието си и да изразим гнева си по неагресивен начин — всички тези стратегии могат да бъдат по-ефективни и по-малко разрушителни.
  • Това може да настрои мозъка ни за негативизъм. Звучи сериозно и е наистина такова. Всеки обичайно повтарящ се начин на мислене или поведение е по-лесно да бъде повторен. Оплакванията не се различават от минаването по един и същ маршрут до работа или рецитирането на азбуката: колкото повече го правим, толкова повече се автоматизира. Ако оплакването от работа се превърне в нещо обичайно, то ние автоматично започваме да забелязваме по-лесно негативното и в други аспекти от живота си, и става по-трудно да забелязваме позитивите. Както гласи стереотипния родителски съвет "не прави грозна физиономия или ще "остане такава"", съществува реална опасност нашият начин на мислене да приеме формата на мисловен модел, така че е по-възнаграждаващо да се стараем да ги превръщаме в позитивни, вместо в негативни.
  • Това може да е вредно за нашето здраве. Тъй като оплакванията ни поставят в стресова мисловна рамка, непрекъснатото оплакване ни поставя в същия риск, в който го прави хроничният стрес. Когато умът възприема нещо като заплаха (както се случва, когато си припомним колко зле са нещата на работа, например), стресовата реакция на тялото се задейства и настъпва каскада от промени, които ни помагат да се борим или да бягаме. Ако този физически отговор бива предизвикван многократно и постоянно, той може да доведе до множество негативни ефекти върху физическото и емоционалното здраве. Поради тези причини просто не си струва да допускаме оплакванията да се превърнат в навик; изучаването на различни стратегии за справяне може да бъде много по-ефективно при облекчаване на стреса, без да има отрицателни последици. За щастие има много и различни опции.

Какво да правите вместо това

  • Оплаквайте се в дневник. Да, вентилирането на неприятните преживявания пред приятел може да е вредно и за двама ви, ако го правите в излишък, но записването на онова, което чувствате (в дневник), може да бъде доста полезно. Дневникът ви помага да обработите емоциите си и да разберете какво чувствате, а това ви освобождава от тях по-лесно. Изследванията показват многобройни ползи за здравето и благосъстоянието от писането в дневник.
  • Култивирайте благодарност с дневник. Писането в благодарствен дневник може да донесе допълнителни ползи, създавайки умствен навик да забелязвате положителните неща в живота и да бъдете благодарни. Това е мисловен модел, който е почти противоположен на оплакванията, така че може да ви помогне да пренавиете мозъка си по много по-добър начин. (Освен това с времето вие създавате запис на всички неща в живота, които ви правят щастливи, който можете да четете по всяко време.)
  • Оплачете се малко, а след това пренасочете. Ако вече имате навика да се оплаквате, можете да започнете да се "улавяте", когато го правите, а след това да се пренасочвате — от онова, което ви разочарова, към това, което ви харесва. Или можете да започнете с малко количество вентилиране, за да освободите напрежението, а след това целенасочено да се пренасочите към по-положителни теми. Понякога малка доза от онова, което е комфортно за вас, може да ви помогне да се придвижите по-лесно към нови навици.
  • Оплаквайте се на правилния човек. Не всички оплаквания са лоши. Ако го правите (добре) пред някого, който наистина може да ви помогне, може да подобрите ситуацията си. Например, ако имате ситуация на работа, която води до постоянен стрес, разговорът с човешки ресурси може да ви помогне да решите проблема, а не просто да го търпите. Следващия път, когато се хванете в оплакване, се запитайте дали има нещо, което можете да сторите по въпроса — "оплаквам ли се на точния човек?".
  • Оплаквайте се, а след това отстранявайте проблемите. Ако установите, че се оплаквате от нещо, което сами бихте могли да промените, може би вие сте "правилния човек", на когото да се оплачете, което означава, че можете да превърнете оплакванията си в мозъчна атака (брейнсторминг) и да проучите какво можете да промените. След това позволете на фрустрацията да бъде ваша мотивация и правете положителни промени винаги, когато е по силите ви.
  • Упражнявайте пълноосъзнатост. Онези, които са в състояние да останат в настоящия момент по-дълго, — това означава, че не се стресират за минали или бъдещи събития — също са способни да се оплакват по-малко. Това прави пълноосънзатостта мощен навик, който да практикувате. Можете да го правите по много различни начини, но започнете се съсредоточаване върху дишането си.
  • Практикувайте други навици за облекчаване на стреса. Култивирането на навици за облекчаване на стреса може да ви помогне да се разстройвате по-рядко от предизвикателствата, с които се сблъсквате на работното място. Това може да донесе допълнителна устойчивост и щастие в живота ви.

В крайна сметка най-добре е да не носите работата си вкъщи, освен ако не правите това, за да търсите решение. (Давали сте времето и енергията си през целия ден — защо да давате още?) Рядко има един универсален подход към управлението на стреса, но тези насоки могат да ви помогнат да решите какво е най-добро за вас и да го правите. Скоро ще се почувствате по-малко склонни да се оплаквате, а може би ще усетите, че има по-малко за какво да се оплаквате.

*Вентилиране на чувства и емоции - когато човек се връща към спомените за травматичното преживяване, говори за тях и плаче, изразявайки свободно своите чувства и емоции.

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: entrepreneur.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСоциални грижиЛюбопитноНовиниАлт. медицинаЗдравни съветиЛайфстайлСнимкиТестовеФизиологияОрганизацииАнкетиНормативни актовеИсторияЛеченияХранене при...БотаникаСпорт