Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как да управляваме гнева – част 2

Как да управляваме гнева – част 2

Как да управляваме гнева – част 2 - изображение

Целта на управлението на гнева е да се овладеят емоциите и физиологичните реакции, които го причиняват. Не можете да избегнете хората и нещата, които ви разгневяват, нито можете да ги промените, но можете да се научите да контролирате реакциите си.

Предлагаме ви няколко съвета, които ще ви помогнат да се научите да овладявате и трансформирате гнева.

Разрешаване на проблем

Понякога гневът и разочарованието ни са причинени от реални и неизбежни проблеми в живота ни. Невинаги гневът е неуместен и нездравословен. Говорим за случаите, в които той е естествен отговор на някои проблеми и трудности. Съществува и убеждение, че всеки проблем има решение, което допринася за нашето разочарование, когато разберем, че невинаги е така.

В този случай най-доброто отношение към такава ситуация не е да се фокусираме върху намиране на решението, а по-скоро върху това как да се справим с конкретния проблем и да продължим напред.

Хумор

Хуморът може да ви помогне да се справите с гнева по различни начини. Когато се ядосвате на някого и го наричате с всевъзможни обидни думи, опитвайте се да си представяте реалния образ, стоящ зад тези думи. Например, ако искате да наречете някого амеба, представите си тази амеба, стояща на бюрото пред вас. Това ще ви развесели, ще разсее гнева ви и ще ви помогне да гледате с повече насмешка на напрегнатата ситуация.

И все пак, има две предупреждения за използването на хумора. Първо, не се опитвайте просто да се надсмеете над проблемите си; по-скоро използвайте хумора, за да се справите по-конструктивно с проблема. Второ, не използвайте груб, саркастичен хумор – той е просто друга форма на нездравословен израз на гняв.

Общото между тези техники е отказът да се възприемете твърде сериозно. Гневът е сериозна емоция, но често е придружен от идеи, които, ако бъдат разгледани, могат да ви накарат да се смеете.

Промяна на средата

Понякога нашата непосредствена среда е сериозна причина за раздразнение и ярост. Проблемите и отговорностите могат да тежат върху вас и да ви накарат да се чувствате ядосани на „капана“, в който изглежда сте попаднали, и на всички хора и неща, които формират този капан.

Подарете си почивка

Уверете се, че имате планирано "лично време", в което „да избягате” от стресиращите фактори в ежедневието. Пример за това е работещата майка, която е създала правило 15 минути, след като се прибере у дома, "никой да не говори с мама, освен ако къщата не пламне." След тази почивка тя се чувства по-добре подготвена да се справи с исканията на децата си.

Вижте още няколко съвета, които ще ви бъдат полезни:

  • Избирайте правилния момент: Например, ако вие и партньорът ви често се карате, когато обсъждате важни въпроси през нощта, може би сте уморени или разсеяни, или може би спорът просто се е превърнал в навик. Опитайте да промените времето за разговори.
  • Избягване на провокиращите гняв фактори: Ако разхвърлената стая на детето ви е причина да се ядосвате всеки път, когато минете покрай нея, затворете вратата. Просто не гледайте неща, които ви вбесяват. Не казвайте: "Детето ми трябва да почисти стаята, за да не се налага да се ядосвам!". Смисълът не е в това. Смисълът е да запазите спокойствие.
  • Търсене на алтернативи: Ако ежедневното пътуване до работа е изпитание за вас заради тежкия трафик и задръствания, опитайте да намерите друг маршрут, който е по-малко натоварен или по-живописен.

Не забравяйте, че не можете да елиминирате гнева - и всъщност, няма да е никак добра идея, ако можете. Въпреки всичките ви усилия, винаги ще се случват неща, които ще ви разгневяват – понякога напълно основателно.

Животът винаги ще бъде съпътстван от чувство на неудовлетвореност, болка, загуба и непредсказуемите действия на другите. Не можете да промените това, но можете да промените начина, по който позволявате на такива събития да ви засягат. Контролирането на вашите гневни реакции може да ви направи много по-спокойни и щастливи в дългосрочен план.

Нуждаете ли се от професионална помощ?

Ако смятате, че не можете да контролирате гнева си и ако това оказва влияние върху вашите взаимоотношения и важни области от живота, може би е добре да помислите за консултация със специалист, с чиято помощ да се научите да управлявате по-добре гнева си.

Към първа част >>>

Редактор: Ина Фенерова
Източник: apa.org
Снимка: mommingschool.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлНовиниЛюбопитноВидео