Моторните умения - ключ за развитие на бебешкия ум
Едно от нещата, развиващи се с най-бързи темпове при бебетата, е моторното умение. То се дели на два основни вида - грубо и фино. Техният прогрес е изключително важен за доброто психическо и умствено развитие на бебето.
Какво е груба моторика
Грубите моторни умения в първата годинка се изразяват в съзнателно ритане с крачета, извиване на тялото, отблъскване на нежелани обекти с ръка, стягане и отпускане на части от тялото. Развитието на грубата (обща) моторика е особено важно, тъй като тялото усвоява първо грубите движения, като например контрола на ръцете и краката, и едва след това изолираните движения, които включват долната част на ръката и пръстите.
Какво е фината моторика
Тя се формира след грубите моторни умения, които контролират действия, неизискващи голяма прецизност. Включва умишлени и контролирани движения, налагащи мускулно развитие и постепенно съзряване на централната нервна система.
В началото на детския живот движенията са рефлекси, които с времето бебето се опитва да овладее. Развитието на фините двигателни умения е от решаващо значение за способността да се докосва до света и така да го опознава. Подобно на грубите моторни умения, фината моторика се развива прогресивно, но темповете най-често са неравномерни, характерни с бързи изблици и безобидни забавяния. В повечето случаи трудностите при усвояване на някое двигателно умение са временни и не представляват проблем, но съществените забавяния понякога са сигнал, на който трябва да се обърне внимание. Ако дете е значително назад от своите връстници в няколко аспекта на финото двигателно развитие, или се забележи регрес в тях, то трябва да потърсим консултация със специалист.
Как се развиват моторните умения
През по-голямата част от времето новороденото няма контрол над ръцете си, защото цялото му тяло е увито в дрешки. Рефлексните движения в този период са целият репертоар на мъничето. Пример е как при докосване бебешките длани рефлексно се свиват в юмруче - това действие се нарича „дарвиновски рефлекс“, изчезва в рамките на два-три месеца и е начинът, по който бебето хваща предмет, поставен в ръката му, без дори да осъзнава. След време мускулчетата се отпускат и предметът пада, без детето да разбира случващото се.
Още през втората седмица от живота си човешкото същество е склонно да се интересува от обекти, но започва да се учи да използва ръцете си едва на осем седмици. Дори да достигне интересния предмет преди това, няма да може да го вземе, защото до третия месец не е наясно как да го направи.
Когато съзнателното желание да се стигне и вземе обект успее да се канализира и наложи над мускулите, бебето прави опити да взема и задържа предмети. Координацията между ръцете и очите се развива между втория и четвъртия месец, като се започва от правене на опити за достигане на желани обекти и хващането им, наблюдавайки внимателно ръцете, докато го прави.
На 5 месеца повечето деца могат да хванат обект наблизо, гледайки само него, но не и ръцете си. Това постижение се счита за изключително важен етап във финото моторно развитие. На възраст от шест месеца е обичайно бебето да успява да държи дребно кубче за кратко и да удря обекти един в друг. Въпреки че хватката е все още тромава, вече придобитото умение се използва и за слагане на предмети в устата.
От осем до десетмесечна възраст пръстите започват да се възприемат като отделни инструменти (което позволява хващането само с няколко от тях), но все още не е удобно, поради неумелото участие на палеца. Това развитие дава възможност не само за по-уверено хващане, но и за по-ефективно пускане на обектите. Постепенно децата трупат опит, хващайки и опитвайки се да хванат всевъзможни обекти, докато към края на годината вече могат да контролират тялото си до степен, в която избират дали да вземат предмета, дали да го докоснат с цяла длан, или само да го натиснат с показалец.
В началото на моторното развитие бебето хваща предметите по несигурен, затрудняващ манипулирането им начин, но след 12 до 15-месечна възраст се появява „захват“. С негова помощ започва играта - хвърляне на предмети или обстойното им изследване от всички страни.
Развитието на моторните умения е пряко свързано с напредъка на мозъка, защото то дава както информация за външния свят чрез манипулация с предметите и опознаване на свойствата им (текстура, цвят, вкус, мирис, обща форма и детайли), така и знания за собственото тяло.
При бебетата всичко е толкова странно, че се налага съзнателно усилие, за да се изпълнят действия, които са нови. А те всички са нови! Да свиеш юмруче е като постижение на нобелист, защото трябва първо да разбереш, че можеш, после да пробваш няколко пъти и когато успееш, си толкова радостен, че искаш всички да видят. Възрастните не съзнаваме, че опознаването на собствените ръчички и крачета, движението и контролът им, са вълшебство, носещо неописуемо удоволствие, и е напълно нормално бебето да не иска да стои кротко, нито да бъде ограничавано.
study.com; psychologytoday.com; psychology.jrank.org
Снимка: unsplash.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на бебетата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
- Прилагайте 17 златни принципа на Мария Монтесори в обучението и възпитанието на детето
- Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
Коментари към Моторните умения - ключ за развитие на бебешкия ум