Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Основните етапи от развитието на детето през петата година

Основните етапи от развитието на детето през петата година

Основните етапи от развитието на детето през петата година - изображение

Децата преминават през точно определени етапи на развитие, които съответстват на промени в структурата и функцията на мозъка им. Въпреки това средата и комуникацията с важни фигури в живота на малчугана могат да повлияят значително на това, до каква степен детето ще усвои новите умения и знания.

Основните етапи представляват ключови термини, които описват в общи черти хронологията на нормалното развитие. С всяка изминала година децата придобиват нови знания и способности и усъвършенстват вече познати умения във физическата, интелектуалната, езиковата и социално-емоционалната област.

Целта на родителите е да са запознати с това, което се случва в съзнанието и тялото на сина или дъщеря им през всеки един етап на развитие, за да могат да предоставят необходимата подкрепа, насърчение, структура и интервенция.

Усилията на родителите произлизат от желанието детето им да премине през различните стадии възможно най-лесно и успешно, като се вземе предвид уникалният сбор от черти и интереси.

Важни събития от развитието на опорно-двигателната система:

Умее да стои на един крак в продължение на 10 секунди или по-дълго

Подскача и прави салто

Възможно е да може да скача на въже

Важни събития от развитието на фината моторика (движенията на ръцете и пръстите):

Може да рисува триъгълник и други геометрични форми

Рисува човек с тяло

Изписва някои букви

Облича и съблича дрехите си без помощта на възрастен

Използва вилица, лъжица и (понякога) нож

Обикновено ходи до тоалетна само

 

Важни събития от развитието на езиково-говорните умения:

Може да си спомни части от история, която е чуло

Съставя изречения с повече от 5 думи

Използва бъдещо време, когато говори

Разказва по-дълги истории

Може да изговаря имена и адреси

 

Важни събития от развитието на когнитивните функции:

Може да брои до 10 или повече

Назовава правилно поне 4 цвята

Разбира концепцията за време

Знае как функционират предметите, които се използват всеки ден в дома (пари, храна, уреди)

 

Важни събития от развитието на емоционалните и социалните умения:

Иска да се хареса на приятелите си

Иска да угоди на приятелите си

По-лесно се съгласява с правилата

Обича да пее, танцува и играе

Показва по-голяма независимост и може дори да посети съседите, без да бъде придружено от родителите си

Наясно е със сексуалността си

Успешно различава кое е фантазия и кое е реалност

Понякога изисква, в други случаи детето е отзивчиво

Потенциални симптоми за забавяне на нормалното развитие

Трябва да се отбележи, че развитието на всяко дете е уникално, затова е невъзможно да се определи с точност кога то ще усъвършенства дадено умение. Описаните в тази статия важни събития от цялостното развитие на малчугана представляват общи насоки за това, което родителите могат да очакват от детето си с всяка изминала година. Не се притеснявайте, ако основните етапи от прогреса на сина или дъщеря ви в различните области на развитие не пасват идеално на изброените тук.

Препоръчително е обаче да поискате мнението на специалист, ако забележите някой от следните признаци за потенциални проблеми в напредъка на детето ви:

Показва изключително плашливо или стеснително поведение

Проявява много агресивно поведение

Проявява силно несъгласие, когато трябва да се раздели с родители си

Лесно се разсейва и не може да се концентрира, за да извърши дадена дейност за повече от 5 минути

Не показва голямо желание да играе с другите деца

Не отговаря на въпросите на възрастните или го прави, но само бегло

Рядко използва въображението си в различните игри

Изглежда тъжно през по-голяма част от времето

Не проявява желание да се включва в повечето дейности

Избягва други деца и възрастни

Не показва голям спектър от емоции

Има проблеми с извършването на дейности като хранене, спане или използването на тоалетната

Не може да различи кое е реалности и фантазия

Изглежда необичайно пасивно

Не може да разбере заповеди от две части, които съдържат предлози ("Сложи чашата на масата.")

Не може да запомни цялото си име

Не използва множествено число или минало време правилно, докато говори

Не говори за ежедневните си дейности и изживявания

Не може да построи кула, използвайки от 6 до 8 блокчета

Проява на несигурност, когато трябва да рисува с молив или пастел

Намира за трудно да съблече дрехите си без помощта на родителите си

Не може да мие зъбите си успешно

Не може да мие и суши ръцете си

Редактор: Нора Маркова
Източник: childmind.org
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниПсихологияЗдравни съветиСоциални грижиЛайфстайлЛюбопитноСпортФизиологияИсторияСнимкиРецептиХранене при...ИнтервютаАлт. медицинаАнкетиНормативни актовеОбразованиеЗаведенияОрганизацииСпециалистиИзследванияКлинични пътекиЛеченияБотаника