Основните етапи от развитието на детето през петата година
Децата преминават през точно определени етапи на развитие, които съответстват на промени в структурата и функцията на мозъка им. Въпреки това средата и комуникацията с важни фигури в живота на малчугана могат да повлияят значително на това, до каква степен детето ще усвои новите умения и знания.
Основните етапи представляват ключови термини, които описват в общи черти хронологията на нормалното развитие на петгодишното дете. С всяка изминала година малчуганите придобиват нови знания и способности и усъвършенстват вече познати умения във физическата, интелектуалната, езиковата и социално-емоционалната област.
Целта на родителите е да са запознати с това, което се случва в съзнанието и тялото на сина или дъщеря им през всеки един етап на развитие, за да могат да предоставят необходимата подкрепа, насърчение, структура и интервенция. Усилията на родителите произлизат от желанието детето им да премине през различните стадии възможно най-лесно и успешно, като се вземе предвид уникалният сбор от черти и интереси.
Важни събития от развитието на опорно-двигателната система на петгодишното дете:
- Умее да стои на един крак в продължение на 10 секунди или по-дълго.
- Подскача и прави салто.
- Възможно е да може да скача на въже.
Важни събития от развитието на фината моторика (движенията на ръцете и пръстите) на петгодишна възраст:
- Може да рисува триъгълник и други геометрични форми.
- Рисува човек с тяло.
- Изписва някои букви.
- Облича и съблича дрехите си без помощта на възрастен.
- Използва вилица, лъжица и (понякога) нож.
- Обикновено ходи до тоалетна само.
Важни събития от развитието на езиково-говорните умения на петгодишното момче или момиче:
- Може да си спомни части от история, която е чуло.
- Съставя изречения с повече от 5 думи.
- Използва бъдещо време, когато говори.
- Разказва по-дълги истории.
- Може да изговаря имена и адреси.
Важни събития от развитието на когнитивните функции на петгодишното дете:
- Може да брои до 10 или повече.
- Назовава правилно поне 4 цвята.
- Разбира концепцията за време.
- Знае как функционират предметите, които се използват всеки ден в дома (пари, храна, уреди).
Важни събития от развитието на емоционалните и социалните умения на петгодишна възраст:
- Иска да се хареса на приятелите си.
- Иска да угоди на приятелите си.
- По-лесно се съгласява с правилата.
- Обича да пее, танцува и играе.
- Показва по-голяма независимост и може дори да посети съседите, без да бъде придружено от родителите си.
- Наясно е със сексуалността си.
- Успешно различава кое е фантазия и кое е реалност.
- Понякога изисква, в други случаи детето е отзивчиво.
Потенциални симптоми за забавяне на нормалното развитие
Трябва да се отбележи, че развитието на всяко дете е уникално, затова е невъзможно да се определи с точност кога то ще усъвършенства дадено умение. Описаните в тази статия важни събития от цялостното развитие на малчугана представляват общи насоки за това, което родителите могат да очакват от детето си с всяка изминала година. Не се притеснявайте, ако основните етапи от прогреса на сина или дъщеря ви в различните области на развитие не пасват идеално на изброените тук.
Препоръчително е обаче да поискате мнението на специалист, ако забележите някой от следните признаци за потенциални проблеми в напредъка на детето ви:
- Показва изключително плашливо или стеснително поведение.
- Проявява много агресивно поведение.
- Проявява силно несъгласие, когато трябва да се раздели с родителите си.
- Лесно се разсейва и не може да се концентрира, за да извърши дадена дейност за повече от 5 минути
- Не показва голямо желание да играе с другите деца
- Не отговаря на въпросите на възрастните или го прави, но само бегло.
- Рядко използва въображението си в различните игри.
- Изглежда тъжно през по-голяма част от времето.
- Не проявява желание да се включва в повечето дейности.
- Избягва други деца и възрастни.
- Не показва голям спектър от емоции.
- Има проблеми с извършването на дейности като хранене, спане или използването на тоалетната.
- Не може да различи кое е реалности и фантазия.
- Изглежда необичайно пасивно.
- Не може да разбере заповеди от две части, които съдържат предлози ("Сложи чашата на масата.")
- Не може да запомни цялото си име.
- Не използва множествено число или минало време правилно, докато говори.
- Не говори за ежедневните си дейности и изживявания.
- Не може да построи кула, използвайки от 6 до 8 блокчета.
- Проява на несигурност, когато трябва да рисува с молив или пастел.
- Намира за трудно да съблече дрехите си без помощта на родителите си.
- Не може да мие зъбите си успешно.
- Не може да мие и суши ръцете си.
Редактор: Нора Маркова
Източник: childmind.org
Снимки: unsplash.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Педагогическа психология – същност, теории и история
- Развитие на детската психика според Фройд
- Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
- Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
- 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
- Развитие и разстройства на детската реч
- Важните въпроси в психологията на детското развитие
- Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
- Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
- Психология на развитието: поява на постоянство на обекта при бебетата
Коментари към Основните етапи от развитието на детето през петата година