Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Реактивно слушане: Когато хората слушат, за да опровергават, а не да разбират

Реактивно слушане: Когато хората слушат, за да опровергават, а не да разбират

от 16 авг 2019г., обновено на 17 фев 2021г.
Редактор: Елиза Трайкова
Реактивно слушане: Когато хората слушат, за да опровергават, а не да разбират - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Случвало ли ви се е да разговаряте с някого и макар да прибягвате до голям арсенал от аргументи, да се чувствате така, сякаш говорите на стената? Дори и да се опитвате да обясните доводите си и да разберете тези на отсрещния, за да постигнете споразумение, имате чувството, че той не ви разбира — или не иска да ви разбере.

Това не се случва, защото вашите аргументи са глупави, твърде вероятно диалогът не напредва, защото комуникационният канал е бил прекъснат — или никога не е бил установен такъв — вашият събеседник не е имал намерение наистина да разбере, а само да ви опровергае.

Реактивно слушане: Първо аз, после аз, а след това и аз

Епиктет казва, че „както съществува изкуство на доброто говорене, така и съществува изкуство на доброто слушане.“ Всички могат да чуват, но малцина умеят да слушат.

Активното слушане е сравнително рядко срещано умение, тъй като то не включва само и единствено слушането на това, което казва другият, а обръщане на внимание на чувствата и емоциите му. От съществено значение е да се измъкнем от егоцентричната си позиция и да приемем емпатична такава — да бъдем в състояние да влезем в кожата на другия, за да разберем напълно неговото послание.

Активното слушане предполага и автентичен интерес към човека и онова, което има да каже. Това не означава, че сме съгласни с неговите идеи, а че ни е интересно да ги разберем. Ето защо това е синоним на уважение и желание за диалог.

За съжаление, във все по-нарцистичното ни общество много хора не успяват да развият способност за активно слушане. Вместо да слушат събеседника си, за да разберат идеите и чувствата му, те просто слушат аргументите му, за да ги опровергаят, сякаш става дума за дуел.

Реактивното слушане, както можем да наречем този тип комуникация, предполага укрепване на собствените гледни точки, така че в крайна сметка се превръща в пречка за диалог. То предполага реагиране на идеите на събеседника от егоцентрична позиция, за да се приложат собствените критерии, без намерение да се постигне изгодно споразумение и за двете страни.

Как да разберете дали някой е активирал реактивното си слушане 

1. Лицето не взема предвид това, което казва събеседникът му. Ако се вслуша в аргументите му, то е само за да ги опровергае.

2. Не показва интерес към думите на събеседника си, демонстрирайки почти пълна липса на емпатия.

3. Той се интересува само от предаването на своето съобщение — каквото и да е — прекъсвайки всеки аргумент, който противоречи на идеите му.

Какво крие реактивното слушане

Много хора практикуват реактивно слушане, защото искат да отстояват своите аргументи — без значение как или на каква цена. По принцип те не се интересуват от идеите или мотивите, които им съобщавате, защото основната им цел е да наложат своето мнение, така че тяхното виждане да надделее.

Тези хора не търсят диалог, а по-скоро започват битка, която искат да спечелят. Те не приемат диалога като възможност за растеж, а като двубой. Следователно, вероятно възприемат аргументите ви като заплаха, просто защото не съответстват на техните, и чувстват, че трябва да се защитят.

Това означава, че те ще пренебрегнат всеки поглед върху истината, който може да подкрепи вашето послание и да им помогне да променят мнението си, да разширят своята гледна точка или да обогатят своята перспектива, защото те са нащрек единствено за възможни противоречия, неточности или колебания, за да контраатакуват.

Разбира се, всички слушаме реактивно от време на време, особено когато чувстваме, че атакуват нашето его и станем защитни, но придържането към реактивно слушане като начин за комуникация предполага ниско самочувствие.

Зрелият, асертивен и самоуверен човек не изпитва нужда да налага аргументите си, а е отворен за диалог и възприемчив към различни гледни точки, които могат да обогатят мирогледа му или да помогнат да разбере по-добре кой стои отсреща. Следователно, дълбоко в себе си, реактивното слушане е израз на крехко его или дълбока несигурност. От друга страна, човек, който затваря вратите за чуждите идеи, рискува да остане затворен във все по-стесняваща се визия за света, за живота и себе си.

Трите стъпки за деактивиране на реактивно слушане

Разговорите с човек, който слуша реактивно, често са изтощителни — и двамата изпробвате различни подходи/аргументи и всеки от вас се натъква на стена от неразбиране. Това може да бъде много разочароващо. В тези случаи, за да продължи диалогът, трябва да деактивирате този режим на слушане.

Трябва обаче да започнете от факта, че комуникацията като цяло съдържа известна степен на разпиляване, тъй като между това, което мислите, и онова, което вашият събеседник разбира, съществува голяма дистанция. Ето защо трябва да сте сигурни, че съобщението ви е формулирано възможно най-ясно.

1. Установете обща отправна точка

Непрекъснатата размяна на аргументи няма да помогне. Трябва да се върнете в началото и да установите нова отправна точка, с която и двамата сте съгласни. В една връзка тази отправна точка може да бъде фактът, че и двамата се обичате. При трудово правоотношение отправната точка може да бъде, че и двамата трябва да разрешите проблема или да завършите проекта.

Тази споделена истина ще ви позволи, от една страна, да съкратите създаденото психологическо разстояние, а от друга, да зададете предварително съгласие, което предразполага предвижването на диалога, кара ви да гледате в една и съща посока, въпреки че имате различна гледна точка. Това вече е голяма стъпка напред.

2. Свалете гарда

Няма нищо по-лошо от това да се чувствате атакувани. Затова трябва да се уверите, че вашият събеседник се чувства сравнително комфортно. Използвайте мек и спокоен тон на гласа. Няма нужда да сте шумни. Кажете на отсрещния, че разбирате неговите аргументи и позиция, че целта ви е да постигнете споразумение, с което и двамата се чувствате комфортно, а не да налагате своята гледна точка.

Ако успеете да свалите стената, която събеседникът ви си е построил, може да не постигнете споразумение веднага, но поне има вероятност вашите аргументи да се промъкнат и да го накарат да промени виждането си по-късно. За да направите това, вместо да "атакувате" неговите идеи или чувства, говорете за това как се чувствате и как тази ситуация се отразява върху вас. Вместо да обвинявате, говорете за себе си. Показването на уязвимост обикновено е най-мощният инструмент за деактивиране на реактивното слушане и активиране на активното такова.

3. Възползвайте се от всяко съгласие, колкото и да е малко

На пръв поглед изглежда противоречие, но единственият начин да накарате човек да разбере и приеме вашите аргументи е да разберете и приемете неговите. Реактивното слушане се преборва чрез активно слушане. Ако активирате реактивно слушане, ще можете да участвате единствено в глух диалог.

Слушайте аргументите на вашия събеседник не с намерението да ги опровергаете, а да потърсите общи точки, колкото и нищожни да са те, и да ги използвайте като тухли, за да изградите общ дискурс. Вградете идеите си в неговите, за да вървите напред малко по малко. Разбирането не се постига чрез прескачане от несъгласие към съгласие, а като се правят малки стъпки въз основа на общи идеи или чувства. Всеки път, когато подчертавате тези допирни точки, вие преодолявате бариерите между „аз“ и „ти“, създавайки споделено комуникационно пространство, което улеснява разбирането.

И накрая, ако виждате, че в този момент разбирането е невъзможно, най-добре е да отложите разговора за по-късно. Никога не спорете с човек, който в този момент е твърде объркан, за да напредне в диалога. Не забравяйте, че понякога е по-добре да запазите вътрешния си мир, отколкото да сте прави.

Източник:

psychology-spot.com
Снимка: pixabay.com

 

Още по темата:
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква
5.0/5 1 оценка

Коментари към Реактивно слушане: Когато хората слушат, за да опровергават, а не да разбират

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Реактивно слушане: Когато хората слушат, за да опровергават, а не да разбират
    www.framar.bg 
    на 17 June 2025 в 08:10
    Коментирайте "Реактивно слушане: Когато хората слушат, за да опровергават, а не да разбират"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
  • Видове невербална комуникация
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
  • Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
  • Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква
  • Реч
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Когато пазаруването излезе извън контрол и стане болест

преди 127 дни, 13 часа и 50 мин.

Защо отслабваме, когато имаме висока кръвна захар и диабет?

преди 139 дни, 16 часа и 7 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 3 дни, 15 часа и 53 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 3 дни, 22 часа и 54 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 7 дни, 15 часа и 12 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 8 дни, 14 часа и 37 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

А-ДЕРМА ЕКЗОМЕГА КОНТРОЛ КРЕМ ЕМОЛИЕНТ SPF50+ 150мл

АЮРВЕДА ЗЛАТНО МЯЛКО 150гр.

ДАРОВИТА ХИМАЛАЙСКА СОЛ ЕДРИ КРИСТАЛИ 1кг.

ДАРОВИТА ХИМАЛАЙСКА СОЛ ФИНА ЙОДИРАНА 1кг.

ЕНАП H таблетки * 20 KRKA

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЦИПРАЛЕКС таблетки 10 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:07:17

ТАМИФЛУ капсули 75 мг * 10

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:06:38

НАЗОПАС капки за нос 0.25 мг / мл 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:05:34

БИЗОР таблетки 5 мг * 30 ЧАЙКАФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:03:48

РЕСПИВАКС таблетки 50 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:02:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival