Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Четирите основни правила за успешна комуникация

Четирите основни правила за успешна комуникация

от 07 сеп 2022г.
Редактор: Вероника Събова
Четирите основни правила за успешна комуникация - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Чудили ли сте се някога как става така, че всички сме способни да водим успешно разговор с другите? Дори когато не сме брилянтни събеседници по отношение на темата, която обсъждаме, все пак изглежда следваме някои основни правила относно успешното провеждане на разговор. Например, че трябва да се редуваме и изслушваме, да говорим ясно, да не водим монолози. Но кои са нещата, които подобряват комуникацията ни с другите хора?

Сътрудничество

Идеята, че успешната комуникация изисква от нас да следваме и, най-важното, да разпознаваме определени основни принципи, е формулирана за първи път от философа Пол Грайс. Английският философ осъзнава, че разговорите между хората биха били пълен хаос, ако никой не се придържа към определени правила.

Накратко, Грайс предлага да се следва това, което той нарича „принцип на сътрудничество“. Това означава, че се предполага, че хората, с които разговаряме, се опитват да бъдат ясни, правдиви и достатъчно информативни. Принципът на сътрудничество ни кара да полагаме съгласувани усилия за постигане на продуктивна, успешна и приятна комуникация.

>>> 23 трика за пълноценна комуникация с околните

Правила за успешна комуникация

Грайс предлага да се следват някои определени правила за разговор, наречени максими на Грайс, които помагат да се разбере какво има предвид човека отсреща.

Максима на количеството

Едно от правилата на Грайс е максимата на количеството, която ни помага да определим колко информация трябва да предоставим по дадена тема, без да прекаляваме. За постигане на успешна комуникация е необходимо да не изпадаме в крайности – навлизане в най-малките подробности или отговаряне с една дума.

Максима на качеството

Друго правило, известно като максима на качеството, ни кара да бъдем искрени и да твърдим само неща, за които разполагаме с достатъчно доказателства. Ето защо сме склонни да се доверяваме на казаното от другите хора. Ако не можем да приемем, че хората са честни, тогава разговорът напълно се разпада.

Комуникация

Дори никога да не видим отново хората, с когото разговаряме, ние сме възпитани, че добрите събеседници не лъжат, а казват само неща, които поне вярват, че са истина. Способността за лъжене, която някои хора прилагат успешно, се основава до голяма степен на факта, че останалите се придържат към максимата за качество през повечето време.

Максима на маниера

Грайс предлага и друго правило, наречено максима на маниера, което има повече общо с това как представяме информацията, а не с това, което казваме. Тази максима се опитва да гарантира, че не сме прекалено двусмислени или неясни по време на разговор. Например, вместо да използваме израза „човекът, с когото Мария живее“ е по-добре да кажем „съпругът на Мария“.

Максима на връзката

Последното от правилата на Грайс е максимата на връзката, която изисква от нас да допринесем за разговора. Така че, ако някой ни попитам за пътуването ни до Бермудите, разбираемо е да очаква от нас да кажем нещо за живота на тропическите острови, а не какво сме приготвили за вечеря. Това не означава, че не можем да сменим темата на разговор, а че трябва да отговаряме по подходящ начин на запитванията на другите.

>>> Най-важното, което трябва да знаем за добрата комуникация

Спазване на правилата

Интересното е, че все още се придържаме към принципа на сътрудничество и максимите, дори когато участваме в дискусии без сътрудничество, като например в съдебната зала или в спор. Защо? Защото, за да водим разговор, трябва да има правила, които ни помагат да разгадаем казаното от другите.

Тези правила са и причината да се ядосваме, когато установим, че са били нарушени, а не пренебрегнати, както когато някой откровено лъже или ни спестява важна за нас информация (като неискрен търговец, който пропуска важни факти за политиката за връщане).

Източник:

The 4 Core Rules of Successful Conversations: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/language-in-the-wild/202208/the-4-core-rules-successful-conversations

Още по темата:
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • Кратък наръчник за комуникация с децата Кратък наръчник за комуникация с децата
5.0/5 1 оценка

Коментари към Четирите основни правила за успешна комуникация

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Четирите основни правила за успешна комуникация
    www.framar.bg 
    на 16 October 2025 в 16:23
    Коментирайте "Четирите основни правила за успешна комуникация"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Видове невербална комуникация
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Реч
  • Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • 9 признака на психологическа манипулация чрез думи
  • Кратък наръчник за комуникация с децата
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Какви мерки да вземем, за да се подготвим за грипния сезонКакви мерки да вземем, за да се подготвим за грипния сезон

Какви мерки да вземем, за да се подготвим за грипния сезон

от 16 окт 2025г.Прочети повече
Бактерия, причинител на язва на стомаха, може да предпазва от АлцхаймерБактерия, причинител на язва на стомаха, може да предпазва от Алцхаймер

Бактерия, причинител на язва на стомаха, може да предпазва от Алцхаймер

от 16 окт 2025г.Прочети повече
ЕС въвежда по-строги мерки за безопасност на детските играчкиЕС въвежда по-строги мерки за безопасност на детските играчки

ЕС въвежда по-строги мерки за безопасност на детските играчки

от 16 окт 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Истини и митове за лъчелечението - говорят специалистите на КОЦ – Пловдив

преди 1 дни, 7 часа и 51 мин.

УМБАЛ „Свети Георги“ с безплатни ваксини срещу COVID-19 и ДТК за бременни през есенно-зимен сезон 25/26

преди 7 дни, 3 часа и 3 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се променя нагласата ви спрямо безопасността на ваксините?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите

Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите

от 10 юли 2024г. Прочети повече
Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия

Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия

от 12 дек 2022г. Прочети повече
Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега

Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега

от 29 авг 2017г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПАРАБОЛ МАКС капсули 400 мг * 10 СТАДА

ИКАРОВ МАСЛО ОТ БАДЕМ С ЛИМОН 55 мл

ВОЛТАРЕН ФОРТЕ гел 2.32 % 50 г

АМИКС КОЛАГЕН ВИСКОФАН 300гр ОВКУСЕН 38528

БАЙКАВИР ФЛУ капсули 500 мг * 30 ВИТАГОЛД

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Симеон Асенов, VALENTIS: Между швейцарската прецизност и етичната фармация в България

Коментар на: Дани от 16 окт 2025г. в 15:08:57

КОРПОЛИН капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 14:38:36

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 окт 2025г. в 14:36:27

КОРПОЛИН капсули * 30

Коментар на: Донка Янкова от 16 окт 2025г. в 14:24:28

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: Николай Николов от 16 окт 2025г. в 14:00:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival