Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Четирите основни правила за успешна комуникация

Четирите основни правила за успешна комуникация

от 07 сеп 2022г.
Редактор: Вероника Събова
Четирите основни правила за успешна комуникация - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Чудили ли сте се някога как става така, че всички сме способни да водим успешно разговор с другите? Дори когато не сме брилянтни събеседници по отношение на темата, която обсъждаме, все пак изглежда следваме някои основни правила относно успешното провеждане на разговор. Например, че трябва да се редуваме и изслушваме, да говорим ясно, да не водим монолози. Но кои са нещата, които подобряват комуникацията ни с другите хора?

Сътрудничество

Идеята, че успешната комуникация изисква от нас да следваме и, най-важното, да разпознаваме определени основни принципи, е формулирана за първи път от философа Пол Грайс. Английският философ осъзнава, че разговорите между хората биха били пълен хаос, ако никой не се придържа към определени правила.

Накратко, Грайс предлага да се следва това, което той нарича „принцип на сътрудничество“. Това означава, че се предполага, че хората, с които разговаряме, се опитват да бъдат ясни, правдиви и достатъчно информативни. Принципът на сътрудничество ни кара да полагаме съгласувани усилия за постигане на продуктивна, успешна и приятна комуникация.

>>> 23 трика за пълноценна комуникация с околните

Правила за успешна комуникация

Грайс предлага да се следват някои определени правила за разговор, наречени максими на Грайс, които помагат да се разбере какво има предвид човека отсреща.

Максима на количеството

Едно от правилата на Грайс е максимата на количеството, която ни помага да определим колко информация трябва да предоставим по дадена тема, без да прекаляваме. За постигане на успешна комуникация е необходимо да не изпадаме в крайности – навлизане в най-малките подробности или отговаряне с една дума.

Максима на качеството

Друго правило, известно като максима на качеството, ни кара да бъдем искрени и да твърдим само неща, за които разполагаме с достатъчно доказателства. Ето защо сме склонни да се доверяваме на казаното от другите хора. Ако не можем да приемем, че хората са честни, тогава разговорът напълно се разпада.

Комуникация

Дори никога да не видим отново хората, с когото разговаряме, ние сме възпитани, че добрите събеседници не лъжат, а казват само неща, които поне вярват, че са истина. Способността за лъжене, която някои хора прилагат успешно, се основава до голяма степен на факта, че останалите се придържат към максимата за качество през повечето време.

Максима на маниера

Грайс предлага и друго правило, наречено максима на маниера, което има повече общо с това как представяме информацията, а не с това, което казваме. Тази максима се опитва да гарантира, че не сме прекалено двусмислени или неясни по време на разговор. Например, вместо да използваме израза „човекът, с когото Мария живее“ е по-добре да кажем „съпругът на Мария“.

Максима на връзката

Последното от правилата на Грайс е максимата на връзката, която изисква от нас да допринесем за разговора. Така че, ако някой ни попитам за пътуването ни до Бермудите, разбираемо е да очаква от нас да кажем нещо за живота на тропическите острови, а не какво сме приготвили за вечеря. Това не означава, че не можем да сменим темата на разговор, а че трябва да отговаряме по подходящ начин на запитванията на другите.

>>> Най-важното, което трябва да знаем за добрата комуникация

Спазване на правилата

Интересното е, че все още се придържаме към принципа на сътрудничество и максимите, дори когато участваме в дискусии без сътрудничество, като например в съдебната зала или в спор. Защо? Защото, за да водим разговор, трябва да има правила, които ни помагат да разгадаем казаното от другите.

Тези правила са и причината да се ядосваме, когато установим, че са били нарушени, а не пренебрегнати, както когато някой откровено лъже или ни спестява важна за нас информация (като неискрен търговец, който пропуска важни факти за политиката за връщане).

Източник:

The 4 Core Rules of Successful Conversations: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/language-in-the-wild/202208/the-4-core-rules-successful-conversations

Още по темата:
  • Как да насърчите комуникацията при малките деца Как да насърчите комуникацията при малките деца
  • Как се създава доверие Как се създава доверие
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • Най-страшният въпрос за мъжа Най-страшният въпрос за мъжа
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

СЛЕДВАЩИЯТ РАЗГОВОР - ДЖЕФЕРСЪН ФИШЪР - ХЕРМЕС
23.37лв. / 11.95 €

СЛЕДВАЩИЯТ РАЗГОВОР - ДЖЕФЕРСЪН ФИШЪР - ХЕРМЕС

Коментари към Четирите основни правила за успешна комуникация

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Четирите основни правила за успешна комуникация
    www.framar.bg 
    на 03 December 2025 в 13:54
    Коментирайте "Четирите основни правила за успешна комуникация"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Видове невербална комуникация
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Пет съвета за добра комуникация с медицинско лице
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Паузите преди съобщаване на важна информация са характерни и за електрическите риби
  • Как да насърчите комуникацията при малките деца
  • Парадоксалната комуникация: 6 главни пункта за разбиране й
  • Как да се подготвим за провокативните въпроси по време на интервю за работа?
  • Следвайте 4 основни принципа в доброто общуване с околните
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Растат случаите на scromiting: Тежко повръщане след употреба на марихуанаРастат случаите на scromiting: Тежко повръщане след употреба на марихуана

Растат случаите на scromiting: Тежко повръщане след употреба на марихуана

от 03 дек 2025г.Прочети повече
Имунотерапия контролира ХИВ в продължение на месециИмунотерапия контролира ХИВ в продължение на месеци

Имунотерапия контролира ХИВ в продължение на месеци

от 02 дек 2025г.Прочети повече
Наблюдава се ръст на пациентите с псориазис в богатите страниНаблюдава се ръст на пациентите с псориазис в богатите страни

Наблюдава се ръст на пациентите с псориазис в богатите страни

от 02 дек 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Биомаркерите са ключът към правилното лечение на рака на белия дроб

преди 33 дни, 2 часа и 51 мин.

Гадене и лека болка сред преглед при гинеколог

преди 42 дни, 23 часа и 4 мин.
Всички

АНКЕТА

Засегнати ли сте от заболяването диабет?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите

Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите

от 10 юли 2024г. Прочети повече
Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия

Ключът към комуникацията, чрез използването на социалната енергия

от 12 дек 2022г. Прочети повече
Как да се подготвим за провокативните въпроси по време на интервю за работа? Как да се подготвим за провокативните въпроси по време на интервю за работа?

Как да се подготвим за провокативните въпроси по време на интервю за работа?

от 19 март 2018г. Прочети повече
Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега

Комуникационната система на Спешна помощ ще продължи да работи както досега

от 29 авг 2017г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПАСТА ЗА ЗЪБИ ВИТИС ГИНГИВАЛ ЗА ЧУВСТВИТЕЛНИ ВЕНЦИ 100 мл

НАУ ФУДС ФЛЪШ ФРИ НИАЦИН капсули 500 мг * 90

АВА C+ STRATEGY ДНЕВЕН КРЕМ ЗА ЛИЦЕ С ВИТАМИН C 50 мл

БАСЛЕР ШАМПОАН ПРОТИВ ПЪРХОТ СЪС СОЛИ ОТ МЪРТВО МОРЕ 1000 мл

СЕЛЕН + ВИТАМИН C + ВИТАМИН E капсули * 60 ЕСПАРА

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЛИМФОМИОЗОТ таблетки * 50

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 дек 2025г. в 12:24:08

МАГНЕ В6 ФОРТЕ таблетки * 30 САНОФИ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 дек 2025г. в 12:22:31

ВИСИЛАЙФ СЪРЦЕ И ХОЛЕСТЕРОЛ капсули * 30 ВИТАСЛИМ ИНОВЕ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 дек 2025г. в 12:21:54

ГАСТРОХЕЛП капсули * 80 A - Z MEDICA

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 дек 2025г. в 11:58:30

ЛИВУРОН ФОРТЕ капсули * 24 НАТУРФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 дек 2025г. в 11:57:58
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival