Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Четирите основни правила за успешна комуникация

Четирите основни правила за успешна комуникация

от 07 сеп 2022г.
Редактор: Вероника Събова
Четирите основни правила за успешна комуникация - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Чудили ли сте се някога как става така, че всички сме способни да водим успешно разговор с другите? Дори когато не сме брилянтни събеседници по отношение на темата, която обсъждаме, все пак изглежда следваме някои основни правила относно успешното провеждане на разговор. Например, че трябва да се редуваме и изслушваме, да говорим ясно, да не водим монолози. Но кои са нещата, които подобряват комуникацията ни с другите хора?

Сътрудничество

Идеята, че успешната комуникация изисква от нас да следваме и, най-важното, да разпознаваме определени основни принципи, е формулирана за първи път от философа Пол Грайс. Английският философ осъзнава, че разговорите между хората биха били пълен хаос, ако никой не се придържа към определени правила.

Накратко, Грайс предлага да се следва това, което той нарича „принцип на сътрудничество“. Това означава, че се предполага, че хората, с които разговаряме, се опитват да бъдат ясни, правдиви и достатъчно информативни. Принципът на сътрудничество ни кара да полагаме съгласувани усилия за постигане на продуктивна, успешна и приятна комуникация.

>>> 23 трика за пълноценна комуникация с околните

Правила за успешна комуникация

Грайс предлага да се следват някои определени правила за разговор, наречени максими на Грайс, които помагат да се разбере какво има предвид човека отсреща.

Максима на количеството

Едно от правилата на Грайс е максимата на количеството, която ни помага да определим колко информация трябва да предоставим по дадена тема, без да прекаляваме. За постигане на успешна комуникация е необходимо да не изпадаме в крайности – навлизане в най-малките подробности или отговаряне с една дума.

Максима на качеството

Друго правило, известно като максима на качеството, ни кара да бъдем искрени и да твърдим само неща, за които разполагаме с достатъчно доказателства. Ето защо сме склонни да се доверяваме на казаното от другите хора. Ако не можем да приемем, че хората са честни, тогава разговорът напълно се разпада.

Комуникация

Дори никога да не видим отново хората, с когото разговаряме, ние сме възпитани, че добрите събеседници не лъжат, а казват само неща, които поне вярват, че са истина. Способността за лъжене, която някои хора прилагат успешно, се основава до голяма степен на факта, че останалите се придържат към максимата за качество през повечето време.

Максима на маниера

Грайс предлага и друго правило, наречено максима на маниера, което има повече общо с това как представяме информацията, а не с това, което казваме. Тази максима се опитва да гарантира, че не сме прекалено двусмислени или неясни по време на разговор. Например, вместо да използваме израза „човекът, с когото Мария живее“ е по-добре да кажем „съпругът на Мария“.

Максима на връзката

Последното от правилата на Грайс е максимата на връзката, която изисква от нас да допринесем за разговора. Така че, ако някой ни попитам за пътуването ни до Бермудите, разбираемо е да очаква от нас да кажем нещо за живота на тропическите острови, а не какво сме приготвили за вечеря. Това не означава, че не можем да сменим темата на разговор, а че трябва да отговаряме по подходящ начин на запитванията на другите.

>>> Най-важното, което трябва да знаем за добрата комуникация

Спазване на правилата

Интересното е, че все още се придържаме към принципа на сътрудничество и максимите, дори когато участваме в дискусии без сътрудничество, като например в съдебната зала или в спор. Защо? Защото, за да водим разговор, трябва да има правила, които ни помагат да разгадаем казаното от другите.

Тези правила са и причината да се ядосваме, когато установим, че са били нарушени, а не пренебрегнати, както когато някой откровено лъже или ни спестява важна за нас информация (като неискрен търговец, който пропуска важни факти за политиката за връщане).

Източник:

The 4 Core Rules of Successful Conversations: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/language-in-the-wild/202208/the-4-core-rules-successful-conversations

Още по темата:
  • Как се създава доверие Как се създава доверие
  • Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много
  • Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас
  • Трудно ли ви е да общувате с хората? Това може да има и своите предимства Трудно ли ви е да общувате с хората? Това може да има и своите предимства
5.0/5 1 оценка

Коментари към Четирите основни правила за успешна комуникация

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Четирите основни правила за успешна комуникация
    www.framar.bg 
    на 12 July 2025 в 09:18
    Коментирайте "Четирите основни правила за успешна комуникация"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Междуклетъчна сигнализация
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Видове невербална комуникация
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
  • Как да постъпим, когато събеседникът ни говори твърде много
  • Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
  • Как се създава доверие
  • Реч
  • Изкуството на интимната комуникация
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Десетте правила на бавния готвач - за новаци в бавното готвене

преди 3433 дни, 9 часа и 42 мин.

Има ли правила за нанасяне на крема за лице, както при фон дьо тена?

преди 3916 дни, 16 часа и 53 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 23 часа и 23 мин.

Експертиза на трайно намалена работоспособност ТЕЛК и ЛКК - какво трябва да знаете

преди 2 дни, 23 часа

Шампионат по колоездене "Зелените пирамиди", гр. Стара Загора - 06.07.2025 година

преди 7 дни, 21 часа и 19 мин.

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 14 дни, 17 часа и 29 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ КОКОС 55 мл

РИВАНА БАЗОВО МАСЛО ОТ ШЕА 55 мл

СИЙСТАРС СОЛИЛУГ ЧЕРНОМОРСКА ЛУГА разтвор 950 мл

АЦЕТА БИО ОРГАНИЧЕН СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН БЕБЕШКИ ЛОСИОН 50 мл

МАНХАЕ ИНТИМА капс.*30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Завръщането на ирисовата диагностика

Коментар на: Стоян от 11 юли 2025г. в 16:54:11

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 15:24:45

ДИАЗЕПАМ ректална туба 5мг/2.5мл

Коментар на: Tania Nikolova от 11 юли 2025г. в 15:03:39

ТИНКТУРА КАСТЕЛАНИ - ХЕФЕ 50 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:39:29

ДОПЕЛХЕРЦ ВИТАЛ ТОНИК 750 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юли 2025г. в 14:33:03
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival