Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 4 стъпки за овладяване на гнева

4 стъпки за овладяване на гнева

4 стъпки за овладяване на гнева - изображение

Гневът е нормална и здравословна емоция, но когато загубите контрол над него, той може да доведе до тежки последици във вашите лични отношения, здраве и настроение.

Спокойният, по-мирен живот включва два много важни елемента - осъзнаването на причините, които са ни ядосали, и усвояване на ефективни начини за управление на експлозивния гняв.

Разбиране на гнева

Гневът е съвсем естествена реакция на случващото се около и с нас. Нормално е да се ядосвате, когато са злоупотребили с вас или сте станали свидетели на несправедливост. Всъщност проблемът не е в самото усещане, проблемът е по-скоро това, което правите с него. Гневът се превръща в проблем, когато реакцията ви вреди на околните.

Във възможностите на всеки е да се научи да изразява гнева, без да причинява щети. Усвояването на това умение не само ще ви накара да се почувствате по-добре и ще допринесе за по-здравословен и удовлетворяващ живот, но и ще направи взаимоотношенията ви с околните много по-спокойни и пълноценни. Да управляваш гнева е изкуство, чието овладяване изисква работа и търпение. Следните ще съвети ви бъдат полезни:

Стъпка 1: Разберете какво се крие зад гнева ви

Ако чувствате, че гневът ви обсебва и излизате извън контрол, трябва да установите причините за това. Често проблемите с гнeва са последици от това, което сте научили в детството. В зряла възраст вие реагирате по начини, които вече сте възприели от околните – модел, според който гневът се изразява по определен начин - например като крещите на другите, хвърляте неща, удряте, затръшвате врати и т.н.

Когато това е идеята, която сте интернализирали, травматичните събития и високите нива на стрес също могат да ви направят податливи на гняв и проява на деструктивно поведение.

Хубаво е да знаете, че обикновено зад гнева се крият други емоции. Когато почувствате силен гняв, опитайте се да насочите мислите си към това, което стои зад него – наистина ли сте ядосани или просто сте сърдити, дали гневът ви не е прикритие на други емоции като разочарование, обида, срам, несигурност, болка или уязвимост.

Възможно е да се затруднявате с разпознаването на емоциите, особено ако сте израснали в среда, в която изразяването на чувства не е било добре прието.

Стъпка 2: Научете се да разпознавате предупредителните знаци за настъпващата буря, както и нещата, които предизвикват гнева ви

Преди гневът да избухне с пълната си сила, тялото ви подсказва приближаващата опасност с ясни знаци, които трябва да се научите да разпознавате. Това ще ви помогне да предприемете мерки, с които да управлявате успешно гнева си. За да можете да направите това, обърнете внимание на начина, по който гневът се проявява в тялото ви. Някои от симптомите са:

- свиване на стомаха;

- свиване на юмруците, на челюстта;

- учестено дишане;

- главоболие;

- нужда да се раздвижите или разходите;

- концентриране на мислите в порочен негативен цикъл;

- учестен сърдечен пулс;

- напрежение в раменете.

Стъпка 3: Научете се как да укротявате гнева

След като се научите да разпознавате предупредителните признаци за избухването на гнева, ще ви бъде много по-лесно да го държите под контрол.

Има много техники, които могат да помогнат да "охладите" гнева си, вижте някои от тях:

- Направете няколко дълбоки вдишвания – това ще противодейства на напрежението.

- Раздвижете се – движението и разходката ще ви помогнат да освободите натрупаното напрежение и да анализирате ситуацията с ясен ум.

- Използвайте сетивата си - възползвайте се от релаксиращата им сила: слушайте музика, визуализирайте място, което ви действа отпускащо, и т.н.

- Бройте бавно до десет. Тази техника има за цел да постави ума в по-рационално състояние и да ви помогне да овладеете емоциите си. Ако едно преброяване не е достатъчно, направете го отново.

Стъпка 4: Потърсете здравословни начини да изразявате гнева си

Опитайте се да изразявате гнева си по здравословен начин, усвояването на това изкуство изисква време и търпение, но не е невъзможно. Когато изразявате гнева си с уважение към другите, и го предавате правилно, гневът може да бъде огромен източник на енергия и вдъхновение за промяна.

Редактор: Ина Фенерова
Източник: exploringyourmind.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлЛюбопитноНовиниВидео