Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 8 мита за вашите емоции и защо те могат да ви навредят

8 мита за вашите емоции и защо те могат да ви навредят

8 мита за вашите емоции и защо те могат да ви навредят - изображение

Като общество ние не говорим много за емоциите. Разговорите обикновено са насочени повече към това, което правим или какво мислим. Всъщност, повечето хора смятат, че е по-лесно да започнат изречения с "Мисля ..." вместо с "Чувствам се ...", просто защото е по-малко неудобно.

Повечето от нас никога не са били обучавани, относно чувствата. Вместо това се очаква да научим социално приемливи начини да се справяме с тях, като наблюдаваме хората около нас. Но истината е, че много хора не са здравословен модел за справяне с чувствата.

Социалните норми се различават от това, което се счита за "приемливо" по отношение на управлението и разговорите за чувствата. Съществуват много културни различия и по отношение на това как да се идентифицират и управляват емоциите. Всъщност повечето езици имат думи за определени емоции, които нямат еквивалентни преводи.

Не е чудно, че има много объркване относно емоциите. Ето 8 от най-честите погрешни схващания:

1. "Трябва да се чувствам различно."

Така че често хората казват неща като: "Знам, че не трябва да бъда толкова разстроен за нещо толкова малко", или "наистина трябва да съм по-щастлив, отколкото съм". Но няма правила, които да диктуват, че емоционалната ви реакция е погрешна. Вместо да губите енергия, обвинявайки се, приемете, че чувствате определена емоция точно сега и осъзнайте, че имате избор как да реагирате на нея.

2. "Не мога да контролирам как се чувствам".

Въпреки че емоциите ви не са погрешни, това не означава, че трябва да останете заклещени в определено настроение. Със сигурност можете да изберете да направите промени, които ще повлияят на начина, по който се чувствате, като промените начина, по който мислите и се държите.

3. "Отдушникът ще ме накара да се чувствам по-добре".

Едно широко разпространено погрешно схващане е, че ако не говорите с всички за вашите чувства, трябва да "потискате емоциите си" или "да потиснете чувствата си". Но изследванията показват, че обратното е вярно - поне когато става дума за гняв, удрянето на възглавница или обаждането на всички, които познавате, за да им кажете колко лош е вашият ден, само ще увеличи вашата възбуда и това няма да ви накара да се почувствате по-добре.

4. "Опитът да контролирам емоциите си е синоним на роботско поведение".

Понякога хората мислят, че регулирането на емоциите им означава да се опитват да действат така, сякаш нямат чувства. Това не е така. Една реалистична представа за емоциите показва, че сме способни да преживеем широк спектър от емоции, но не е нужно да ги контролираме. След тежък ден, изборът да направите нещо, което да ви помогне да се чувствате по-добре - вместо да останете в лошо настроение - е здравословно умение.

5. "Другите хора имат силата да ме накарат да чувствам определени емоции".

Често хората казват неща като: "Шефът ми ме прави толкова луд", или "Свекървата ми ме кара да се чувствам зле за себе си." Всъщност никой не може да ви накара да почувствате нищо. Другите хора могат да повлияят на това как се чувствате, но вие сте единственият, който отговаря за вашите емоции.

6. "Не мога да се справям с неприятни емоции".

Когато хората се съмняват в способността си да толерират определени емоции, това води до въздържание. Някой, който преживява чести пристъпи на тревога, може да пропусне възможности за повишение. Човек, който се чувства неудобно от конфронтацията, може да избегне среща с колега, за да реши проблема със ситуацията. Да се научиш да се справяш с неприятни емоции на момента изгражда увереност. Когато не позволявате на емоциите ви да управляват поведението ви, ще научите, че можете да се справите с много повече, отколкото сте си представяли.

7. "Отрицателните емоции са лоши".

Лесно е да се категоризират емоциите като "добри" или "лоши", но чувствата сами по себе си не са положителни или отрицателни. Това, което сме избрали да правим с тези емоции прави разликата. Гневът, например, често получава лоша присъда. Докато някои хора правят ужасни избори, когато са бесни, други предпочитат да използват гнева по проактивен начин. Много от положителните промени в света никога нямаше да се появят, ако активистите не се гневяха за несправедливостите, на които са свидетели.

8. "Показването на емоциите е признак на слабост".

Макар че това е здравословно социално умение, за да можете да се държите професионално дори когато не се чувствате във върховата си форма, свалянето на гарда в социално подходящи моменти не е признак на слабост. Всъщност осъзнаването на вашите емоции и вземането на съзнателно решение да споделите тези емоции с другите - когато е социално подходящо да направите това - може да бъде знак за сила.

Развиването на съзнаване и разбиране на вашите емоции може да е трудно, когато не сте свикнали да мислите за това как се чувствате. Подобно на повечето умения в живота, способността ви да разпознавате, толерирате и регулирате емоциите си ще се подобри с практиката. Повишеното емоционално самосъзнание е ключ към изграждането на психическа сила и постигането на успех в личния и професионалния живот.

Източник: psychologytoday.com

Снимка: ayayay.tv

По статията работи: Елиза Трайкова

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСнимкиЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлСпортНовиниАлтернативна медицинаСоциални грижиФизиологияАнкетиБотаника