Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Важните въпроси в психологията на детското развитие

Важните въпроси в психологията на детското развитие

от 07 фев 2018г., обновено на 25 окт 2019г.
Важните въпроси в психологията на детското развитие - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Има редица важни въпроси, които са били обсъждани в историята на психологията на развитието. Основните въпроси включват следното:

Дали развитието се дължи повече на генетиката или на околната среда?

Дали развитието се случва бавно и гладко, или промените настъпват на етапи?

Дали преживяванията в ранна детска възраст оказват най-голямо въздействие върху развитието или по-късните събития са еднакво важни?

Научете повече за тези основни въпроси и това, в което много психолози вярват днес.

Природа срещу възпитание

Дебатът за относителния принос на наследството и околната среда, обикновено наричан дебат за "природата срещу възпитанието", е един от най-старите въпроси във философията и психологията. Философи като Платон и Декарт подкрепят идеята, че някои идеи са вродени. От друга страна, мислители като Джон Лок говорят за tabula rasa — убеждението, че умът е празен при раждането, а опитът ни определя нашите знания.

Днес повечето психолози вярват, че взаимодействието между тези две сили определят развитието. Някои аспекти на развитието са ясно биологични, като пубертета. Въпреки това, началото на пубертета може да се повлияе от фактори на околната среда като диета и хранене.

Ранен опит срещу по-късен опит

Второ важно съображение в психологията на развитието включва относителната важност на ранните преживявания в сравнение с тези, които се появяват по-късно в живота.

Дали сме по-засегнати от събития, настъпили в ранна детска възраст, или по-късните събития играят също толкова важна роля?

Психоаналитичните теоретици са склонни да се съсредоточават върху събитията, които се появяват в ранното детство. Според Фройд голяма част от личността на детето е напълно установена до петгодишна възраст. Ако това наистина е така, онези, които са израснали в бедност или са били малтретирани като деца, никога не биха могли да се приспособят или да се развият нормално.

За разлика от психоаналитиците, изследователите са установили, че влиянието на събитията от детството невинаги имат доминиращ ефект върху поведението през целия живот. Много хора с лошо детство се развиват нормално в добре адаптирани възрастни.

Последователност срещу непоследователност

Третият основен проблем в психологията на развитието е този за последователността. Промяната настъпва плавно във времето или чрез поредица от предварително определени етапи? Някои теории за развитието твърдят, че промените са просто въпрос на количество; децата показват повече от определени умения, докато растат. Други теории очертават поредица от последователни етапи, в които се появяват умения в определени точки от развитието. Повечето теории попадат в три основни области:

  1. Психоаналитичните теории са онези, повлияни от работата на Зигмунд Фройд, който вярва в значението на несъзнателния ум и детския опит. Приносът на Фройд към теорията за развитието е неговото предложение, че развитието се осъществява чрез серия от психосексуални етапи.
  2. Теоретикът Ерик Ериксън разширява идеите на Фройд, като предлага теория за психосоциалното развитие. Тя се фокусира върху конфликтите (кризи), които възникват на различни етапи от развитието и, за разлика от теорията на Фройд, Ериксон описва развитието през целия живот.
  3. Теориите за ученето се съсредоточават върху това как околната среда оказва влияние върху поведението. Важните процеси на ученето включват класическо кондициониране, оперантно кондициониране и социално учене. Във всеки случай поведението се оформя от взаимодействието между индивида и околната среда.
  4. Когнитивните теории се фокусират върху развитието на умствените процеси, умения и способности. Една от тях е теорията на Пиаже за когнитивното развитие.

Анормално поведение срещу индивидуални различия

Едно от най-големите притеснения на много родители е дали детето им се развива нормално. Основните етапи в развитието предлагат насоки за възрастите, в които обикновено се появяват определени умения и способности, но довеждат до опасения, когато детето е леко извън норма.

Докато теориите на развитието се фокусират исторически върху дефицитите в поведението, фокусирането върху индивидуалните различия в развитието е все по-актуално.

Психоаналитичните теории традиционно са насочени към абнормно поведение, така че теориите за развитието в тази област са склонни да описват дефицитите в поведението. Теориите за ученето разчитат повече на уникалното въздействие на околната среда върху индивида, така че индивидуалните различия са важен компонент на тези теории. Днес психолозите разглеждат както нормите, така и индивидуалните различия, когато описват развитието на детето.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: cbsnews.com

Още по темата:
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Социализацията и важната й роля в развитието на мозъка Социализацията и важната й роля в развитието на мозъка
  • Нашите негативни емоции са ключът към личностното ни израстване Нашите негативни емоции са ключът към личностното ни израстване
  • Педагогическа психология – същност, теории и история Педагогическа психология – същност, теории и история
4.0/5 1 оценка

Коментари към Важните въпроси в психологията на детското развитие

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Важните въпроси в психологията на детското развитие
    www.framar.bg 
    на 16 June 2025 в 02:56
    Коментирайте "Важните въпроси в психологията на детското развитие"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Родителите от поколение Z: Да четеш на детето си е скучно
  • Педагогическа психология – същност, теории и история
  • Развитие на детската психика според Фройд
  • Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Теории и примери за детското развитие — част 3
  • Теории и примери за детското развитие — част 2
  • Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
  • Развитие и разстройства на детската реч
  • Как се развива човешката психика според Ерик Ериксън
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 12 дни, 5 часа и 15 мин.

Важните решения в семейството взимам все аз - нормално ли е?

преди 2204 дни, 17 часа и 1 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Latest Temu Discount Code $100 off [acp856709] For The USA & Canada

преди 42 мин.

Maximize Savings With [acp856709] Temu Coupon Code $100 Off

преди 44 мин.

Temu Coupon Code $100 Off [acp856709] + 30% Discount For New Users

преди 45 мин.

$100 Off Temu Coupon Code [acp856709] For New & Existing Users

преди 46 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

УЕЙТ МЕНИДЖЪР ДРИНК МИКС С ПЛОДОВ ВКУС прах 170.7 г NATURE'S WAY

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах НЕОВКУСЕН 395г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ПОРТОКАЛ 395г

ХАЯ КОЛАГЕН МАКС прах ЯБЪЛКОВ СОК 395г

ХАЯ ЛАБС СУПЕР ГРИЙНС С АРОМАТ ПРАСКОВА прах 300 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:51:49

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: Мая от 13 юни 2025г. в 17:37:22

БЕТАЗОНТРИО 0,500 мг/г + 10 мг/г + 1 мг/г крем 15 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:06:36

ТАБЕКС таблетки 1.5 мг * 100 СОФАРМА

Коментар на: Aurischo от 13 юни 2025г. в 15:00:47

ЛАВАНДУЛОВ СПИРТ 100 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 14:51:45
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival