Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Как да насърчите комуникацията при малките деца

Как да насърчите комуникацията при малките деца

от 03 апр 2019г., обновено на 04 юни 2020г.
Редактор: Нора Маркова
Как да насърчите комуникацията при малките деца - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Всеки родител знае, че думите не представляват единствения начин за комуникация. Пеленачетата посочват с пръст, поддържат зрителен контакт или използват невербалната комуникация, за да предадат посланието си на възрастните в обкръжението им.

Идентифицирането, насърчаването и награждаването на тези прекурсори на говора могат да окажат положителен ефект върху следващите етапи на развитие, а именно генерирането на думи и сформирането на изречения. Но още преди децата да разберат как да сочат към нещо, което искат, те комуникират с родителите си по редица други начини.

Говорът идва малко по-късно

Още от много ранна възраст бебетата забелязват, че има връзка между действията им (плач, викане, смях) и поведението на родителите им. Първоначално, когато пеленачетата плачат, те го правят, защото са гладни или им е неудобно – тоест реагират на това, как се чувстват на момента. Когато обаче родителите интерпретират и реагират на викове и звуците на малчуганите, бебетата започват да забелязват важната връзка между вокализацията и задоволяването на техните нужди. Това насърчава пеленачетата съзнателно да комуникират своите желания като посочват предмети или издават повече (и по-силни) звуци.

След време думите се превръщат в най-ефективния метод за общуване с околните, но докато не настъпи този момент родителите не трябва да пренебрегват важността от развиването на невербалната комуникация. Благодарение на невербалната комуникация детето осъзнава огромната полза от успешното общуване с другите и го мотивира да усвоява нови и далеч по-сложни начини за комуникация.

Връзката между символичната игра и говора

Един от най-интересните аспекти от езиково-говорното развитие при децата е, че то е тясно свързано с играта. Периодът, в който децата започват да формулират първите си думи (обикновено около 12-тия до 13-тия месец) е и времето, когато се развива символичната игра. Под символична игра се разбира способността на малчуганите да използват предмети, действия или идеи, за да представят други предмети, действия или идеи, докато си играят. Класически пример е детето, което държи банана до ухото, и се преструва, че плодът всъщност е телефон.

Звучи логично, че тези две умения ще се появят едновременно, тъй като децата първо трябва да се научат да мислят символично, за да използват езика, тъй като самият език е символичен (думата обозначава предмет). Така че когато се присъедините към играта с измислени принцове, замъци и чудовища на вашите малчугани, вие всъщност насърчавате и им помагате да разширят своя капацитет да си представят нещата символично.

Наблюдаването и разбирането на уменията на децата за игра могат да ви подскажат какво да очаквате. Например, ако детето ви продължава да удря с лъжицата по масата, за да покаже своето недоволство, това означава, че намерението за комуникиране все още се развива.

Насърчаване на комуникацията

Има много начини, по които родителите могат да поощрят децата си да упражняват уменията си за общуване. Любимата стратегия на Рейчъл Кортезе (Rachel Cortese) – специалист по езикова и говорна патология и сертифициран поведенчески анализатор, е да се поставят предмети извън обсега на детето. Например, вместо да подавате на сина или дъщеря си шоколада, който иска, го оставете много близо до малчугана (но не толкова близо, че да може да го вземе) и изчакайте да го поиска по някакъв друг начин.

Поощрете любознателния ум

Подредбата на мебелите и предметите във вашия дом може да създаде редица възможности за говорене. Рейчъл Кортезе съветва родителите да се разходят из къщата и да се опитат да забележат къде се намират книгите и играчките. Едно от предложенията на специалиста по езикова и говорна патология е да поставите любимите играчки на рафт или маса (но все пак там, където детето все още може да ги вижда). Също така може да дадете на малчугана само някои части от пъзел или играчка. Нека те помолят за останалите компоненти, от които се нуждаят. Целта на този метод не е да се ядоса или да се разсърди детето, а да се окаже контрол над околната му среда така, че то да задава повече въпроси, да забелязва случващото се около него и да общува целенасочено.

"Разсеяни" родители

Друг забавен начин да мотивирате момичетата и момчетата да комуникират е да се преструвате, че забравяте лесно. По време на рутинно действие, което е част от всекидневието на вас и на вашето дете – например обличането на дрехите сутрин – може "случайно" да забравите да обуете чорапите му, преди да му сложите обувките. Ако малчуганът вече знае, че чорапите трябва да се обуят пред обувките, той ще забележи промяната в рутината и ще ви напомни.

Също така може да направите пауза по време на някаква предсказуема дейност, като например, докато пеете любимата на вашето дете песен. Ако малчуганът харесва "Патешка история", може да започнете заедно да пеете песента "Всяко мъничко дете знае патета безчет...", но в един момент спрете, насърчавайки малчугана да довърши сам изречението.

Източник:

childmind.org
Снимки: unsplash.com

Още по темата:
  • Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас
  • Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика
  • Ползите от жестомимичния език за бебетата Ползите от жестомимичния език за бебетата
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
5.0/5 3 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА КИТКА ДЕСПИК GT 701C
106.00лв.

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА КИТКА ДЕСПИК GT 701C

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА ГОРНА ЧАСТ НА РЪКАТА ДЕСПИК GT 702C
155.00лв.

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА ГОРНА ЧАСТ НА РЪКАТА ДЕСПИК GT 702C

Безплатна доставка за България!

Коментари към Как да насърчите комуникацията при малките деца

От сайта (1)
Напиши коментар 1 коментар
  1. Мими Иванова 
    на 02 September 2019 в 09:25
    Аз съм "ЗА" многото говорене на децата, четенето на приказки и стихчета, НЕПРЕКЪСНАТОТО обясняване на всички действия - рутинни или не - които съпътстват ежедневието ни. Детето възприема със всичките си сетива. Когато ние извършваме дадено действие и едновременно с това обясняваме с думи какво правим в представите на детето заедно с действията се загнездват и думите, които ги съпътстват. постепенно, имитирайки ни, то за не само започва да прави опити за извършване на действието, но и започва да изговаря думите, описващи действието. Всъщност, дали и кога детето ни ще проговори, колко богат ще е наборът му от думи, зависи единствено и само от нас. Неглижирайки го и оставяйки това му развитие за един по-късен етап - например тръгването в детска градина и училище, с идеята някой друг да се занимава с това, ние всъщност сами осакатяваме децата си.

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
  • Заекване - нови алтернативи и подходи
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
  • Видове невербална комуникация
  • Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
  • Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
  • Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
  • Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Данъчни облекчения за деца под 18 години - подаване през НАП с ПИК

преди 832 дни, 21 часа и 29 мин.

С какво ходят вашите деца до училище? Как решавате проблема с паркирането?

преди 2081 дни, 15 часа и 52 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 2 дни, 16 часа и 17 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 2 дни, 23 часа и 18 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 6 дни, 15 часа и 35 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 7 дни, 15 часа
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

АПИС МЕЛИФИКА 200 СН

НУКС ВОМИКА 200 СН

ИДЕАЛКО КРЕМ БЕЛЕЗИ/СТРИИ/РАНИ 100мл

ИДЕАЛКО КРЕМ ИЗГАРЯНИЯ 50мл

СЕРАВЕ ИЗМИВ. ГЕЛ-ПЯНА 473 мл ПЪЛНИТЕЛ 905596

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:51:49

ФЛОРАЖИН ИНТИМЕН ТЕЧЕН САПУН 200 мл

Коментар на: Мая от 13 юни 2025г. в 17:37:22

БЕТАЗОНТРИО 0,500 мг/г + 10 мг/г + 1 мг/г крем 15 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 17:06:36

ТАБЕКС таблетки 1.5 мг * 100 СОФАРМА

Коментар на: Aurischo от 13 юни 2025г. в 15:00:47

ЛАВАНДУЛОВ СПИРТ 100 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 13 юни 2025г. в 14:51:45
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival