Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Как да насърчите комуникацията при малките деца

Как да насърчите комуникацията при малките деца

от 03 апр 2019г., обновено на 27 ное 2025г.
Редактор: Нора Маркова
Как да насърчите комуникацията при малките деца - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Всеки родител знае, че думите не са единственият начин за комуникация. Пеленачетата посочват с пръст, поддържат зрителен контакт или използват невербална комуникация, за да предадат посланието си на възрастните в обкръжението им.

Идентифицирането, насърчаването и награждането на тези прекурсори на говора могат да окажат положителен ефект върху следващите етапи на развитие, а именно генерирането на думи и сформирането на изречения. Но още преди децата да разберат как да сочат към нещо, което искат, те комуникират с родителите си по редица други начини.

Говорът идва малко по-късно

Още от много ранна възраст бебетата забелязват, че има връзка между действията им (плач, викане, смях) и поведението на родителите им. Първоначално, когато пеленачетата плачат, те го правят, защото са гладни или им е неудобно – тоест реагират на това как се чувстват в момента. Когато обаче родителите интерпретират и реагират на виковете и звуците на малчуганите, бебетата започват да забелязват важната връзка между вокализацията и задоволяването на техните нужди. Това насърчава пеленачетата съзнателно да комуникират своите желания, като посочват предмети или издават повече (и по-силни) звуци.

С времето думите се превръщат в най-ефективния метод за общуване с околните, но докато не настъпи този момент, родителите не трябва да пренебрегват важността на развиването на невербалната комуникация. Благодарение на нея детето осъзнава огромната полза от успешното общуване с другите, което го мотивира да усвоява нови и далеч по-сложни начини за комуникация.

Връзката между символичната игра и говора

Един от най-интересните аспекти на езиково-говорното развитие при децата е, че то е тясно свързано с играта. Периодът, в който децата започват да формулират първите си думи (обикновено около 12-ия до 13-ия месец), е и времето, когато се развива символичната игра. Под символична игра се разбира способността на малчуганите да използват предмети, действия или идеи, за да представят други предмети, действия или идеи, докато си играят. Класически пример е детето, което държи банан до ухото си и се преструва, че плодът всъщност е телефон.

майка играе с детето си

Звучи логично, че тези две умения се появяват едновременно, тъй като децата първо трябва да се научат да мислят символично, за да използват езика – самият език е символичен (думата обозначава предмет). Така че когато се присъедините към играта с измислени принцове, замъци и чудовища на вашите малчугани, вие всъщност ги насърчавате и им помагате да разширят своя капацитет да си представят нещата символично.

Наблюдаването и разбирането на уменията на децата за игра могат да ви подскажат какво да очаквате. Например, ако детето ви продължава да удря с лъжицата по масата, за да покаже своето недоволство, това означава, че намерението за комуникация все още се развива.

Насърчаване на комуникацията

Има много начини, по които родителите могат да поощрят децата си да упражняват уменията си за общуване. Любимата стратегия на Рейчъл Кортезе (Rachel Cortese) – специалист по езикова и говорна патология и сертифициран поведенчески анализатор – е да се поставят предмети извън обсега на детето. Например, вместо да подавате на сина или дъщеря си шоколада, който иска, го оставете много близо до малчугана (но не толкова близо, че да може да го вземе) и изчакайте да го поиска по някакъв друг начин.

Поощрете любознателния ум

Подредбата на мебелите и предметите във вашия дом може да създаде редица възможности за говорене. Рейчъл Кортезе съветва родителите да се разходят из къщата и да се опитат да забележат къде се намират книгите и играчките. Едно от предложенията й е да поставите любимите играчки на рафт или маса (но все пак там, където детето може да ги вижда). Също така може да дадете на малчугана само някои части от пъзел или играчка. Нека той да ви помоли за останалите компоненти, от които се нуждае. Целта на този метод не е да ядосва или разстройва детето, а да му се предостави контрол над околната среда така, че да задава повече въпроси, да забелязва случващото се около него и да общува целенасочено.

„Разсеяни“ родители

Друг забавен начин да мотивирате децата да комуникират е да се преструвате, че забравяте лесно. По време на рутинно действие, което е част от ежедневието ви – например обличането сутрин – може „случайно“ да забравите да обуете чорапите му, преди да сложите обувките. Ако малчуганът вече знае, че чорапите трябва да се обуят преди обувките, той ще забележи промяната в рутината и ще ви напомни.

Също така може да направите пауза по време на някаква предсказуема дейност, например докато пеете любимата на вашето дете песен. Ако малчуганът харесва „Патешка история“, може да започнете заедно да пеете „Всяко мъничко дете знае патета безчет…“, но в един момент спрете, насърчавайки го да довърши сам изречението.

Източник:

childmind.org

Още по темата:
  • Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас
  • Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика
  • Ползите от жестомимичния език за бебетата Ползите от жестомимичния език за бебетата
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
5.0/5 3 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА ГОРНА ЧАСТ НА РЪКАТА ДЕСПИК GT 702C
155.00лв. / 79.25 €

ГОВОРЕЩ ЕЛЕКТРОНЕН АПАРАТ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ ЗА ГОРНА ЧАСТ НА РЪКАТА ДЕСПИК GT 702C

Безплатна доставка за България!
СЛЕДВАЩИЯТ РАЗГОВОР - ДЖЕФЕРСЪН ФИШЪР - ХЕРМЕС
23.37лв. / 11.95 €

СЛЕДВАЩИЯТ РАЗГОВОР - ДЖЕФЕРСЪН ФИШЪР - ХЕРМЕС

Коментари към Как да насърчите комуникацията при малките деца

От сайта (1)
Напиши коментар 1 коментар
  1. Мими Иванова 
    на 02 September 2019 в 09:25
    Аз съм "ЗА" многото говорене на децата, четенето на приказки и стихчета, НЕПРЕКЪСНАТОТО обясняване на всички действия - рутинни или не - които съпътстват ежедневието ни. Детето възприема със всичките си сетива. Когато ние извършваме дадено действие и едновременно с това обясняваме с думи какво правим в представите на детето заедно с действията се загнездват и думите, които ги съпътстват. постепенно, имитирайки ни, то за не само започва да прави опити за извършване на действието, но и започва да изговаря думите, описващи действието. Всъщност, дали и кога детето ни ще проговори, колко богат ще е наборът му от думи, зависи единствено и само от нас. Неглижирайки го и оставяйки това му развитие за един по-късен етап - например тръгването в детска градина и училище, с идеята някой друг да се занимава с това, ние всъщност сами осакатяваме децата си.

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Заекване - нови алтернативи и подходи
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • Видове невербална комуникация
  • Алалия – дефиниция, симптоми и диагностика
  • Реч
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • Речева терапия
  • 20 въпроса, които зададени към партньора, ще задълбочат връзката ви (1 част)
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Епидемия в Куба – расте броят на заразените с комбинация от няколко вирусаЕпидемия в Куба – расте броят на заразените с комбинация от няколко вируса

Епидемия в Куба – расте броят на заразените с комбинация от няколко вируса

от 18 дек 2025г.Прочети повече
Сърдечносъдовите заболявания са водеща причина за смърт и инвалидност в ЕССърдечносъдовите заболявания са водеща причина за смърт и инвалидност в ЕС

Сърдечносъдовите заболявания са водеща причина за смърт и инвалидност в ЕС

от 18 дек 2025г.Прочети повече
Билки и билкови рецепти при ларингитБилки и билкови рецепти при ларингит

Билки и билкови рецепти при ларингит

от 17 дек 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Да си поговорим честно за ПМС, хормоните и "онези дни"...

преди 7 дни, 21 часа и 22 мин.

Биомаркерите са ключът към правилното лечение на рака на белия дроб

преди 47 дни, 23 часа и 19 мин.
Всички

АНКЕТА

Ще гласувате ли на предсрочните парламентарни избори?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ОРИЗОВ БАР БЕЗ ДОБАВЕНА ЗАХАР ТЪМЕН ШОКОЛАД И ПОРТОКАЛ 18 г * 20 RICE UP!

ЛА РОШ-LIPIKAR AP+Б-М МАКС ТРОЙНО ДЕЙСТВИЕ 400мл 930239

ХАРТМАН КОМПРЕС СТЕРИЛУКС СТЕРИЛЕН МАРЛЕН, 8 ДИПЛИ, 17 НИШКИ 10 см / 10 см * 2

ХАРТМАН КОМПРЕС МАРЛЕН, НЕСТЕРИЛЕН, 8 ДИПЛИ 10 / 10 см * 100

ТАВАНИК таблетки 500 мг * 7 ИВ ФАРМА

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

НЕПТУН СРЕБЪРНА ВОДА 10 мг / 1 л 100 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 дек 2025г. в 16:56:14

НЕПТУН СРЕБЪРНА ВОДА 10 мг / 1 л 100 мл

Коментар на: Георгиев от 17 дек 2025г. в 15:59:53

СИНДЖАРДИ таблетки 5 мг / 850 мг * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 дек 2025г. в 14:19:43

ЯСМИН 0,03 mg / 3 mg филмирани таблетки * 21

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 дек 2025г. в 14:12:23

ФАМОТИДИН таблетки 20 мг * 20 АЛКАЛОИД

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 дек 2025г. в 14:11:51
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival