Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията Теорията на подтика помага да променим поведението на околните към по-добро

Теорията на подтика помага да променим поведението на околните към по-добро

от 21 окт 2021г., обновено на 22 окт 2021г.
Редактор: Даниела Пройчева
Теорията на подтика помага да променим поведението на околните към по-добро - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Има ли човек, който не е изричал думите: „Написа ли си домашното?“, „Обядва ли?“, „Почисти ли си стаята?“ Колко пъти сте се обръщали към съпруга си с: „Напазарува ли?“, „Обади ли се на лекаря?“

Разбира се, често подобни подканвания са насочени дори към самите нас. Било то заради поредната пропусната тренировка, будуването до късно и какво ли още не.

Принципи на теорията на подтика

Теорията за подтика е създадена от Ричард Талер, професор по икономика и поведенчески науки в Чикагския университет. Тя гласи, че всеки от нас е способен да наложи положителна промяна както в чуждото, така и в своето собствено поведение с помощта на мотивационни техники, които обикновено дават много добър резултат. Една от тях е потребността ни да се вписваме в общността и да следваме вече установените социални норми. Самият Талер печели Нобелова награда в областта на икономическите науки през 2017 г. за своя „принос за развитието на поведенческата икономика.“

Свобода на избор

Това, което различава „подтикването“ от законите, правилата и откритата манипулация, е правото на избор. Всеки може сам да прецени дали да предприеме или не дадено действие/ поведение.

На пръв поглед звучи твърде абстрактно, но съществуват начини, по които наистина бихме могли да използваме силата на подтика, за да насърчим любим човек да избере друго поведение. Можем да приложим методите и върху нас самите.

Кейти Милкман е експерт по поведенчески науки в училище „Wharton“ към университета в Пенсилвания. Тя е автор на книгата "How to Change: The Science of Getting from Where You Are to Where You Want to Be" и по-долу ще ни разкаже как да мотивираме себе си (и околните) да предприемаме действия, които иначе не бихме.

Какво означава „подтикване“ според Вас, като учен, чиято работа е свързана с човешкото поведение и неговата промяна?

Под подтикване аз разбирам всеки инструмент, с чиято помощ се оказва влияние върху нечие поведение, без да се разчита на традиционните икономически механизми. Когато подтикваме, ние не използваме поощрение или информация, за да убедим човека да направи нещо.

Например, ако ви глобя, огранича по някакъв начин или ви подчертая, че с действията си нарушавате закона, аз не ви подтиквам. Не го правя и когато ви предложа безплатен билет за културно събитие като средство за убеждаване. Всичко изброено всъщност е добре познат икономически подход да накараме хората да постъпят по определен начин.

Други са формите на убеждаване, които считам за подтик. Ако реша да променя начина, по който аранжирам храната в заведението си, така че най-отпред да бъде изложена здравословната, ето това вече е подтикване. Когато ви кажа: „Запазих ти час за ваксина.“, а вие прецените, че я искате и отидете да се ваксинирате, това също е вид подтик. Не съм използвала икономически подход, за да ви накарам да се ваксинирате. Просто вие сякаш усещате, че тази ваксина е точно за вас и не желаете някой друг да я вземе. Тогава решавате, че ще действате.

Когато изтъквам пред вас, че мнозинството постъпва по точно определен начин, аз отново ви подтиквам, защото хората са склонни да спазват социалните норми. Човекът е социално животно и не се чувства добре, когато е изолиран или изоставен от групата.

Когато се научим да боравим умело с формите на подтикване, ще ни бъде много по-лесно да насочим поведението на другите в правилната посока. А защо не и да ги тестваме върху самите себе си?

Кои са най-ефективните методи за подтикване според Вас?

Има един инструмент, който смятам за изключително полезен – „по подразбиране“ (default). В поведенческата наука той е абсолютен хит. Почти винаги променя коренно ситуацията. Благодарение на опцията „по подразбиране“ много хора предприемат действия, за които иначе не биха имали нужната смелост, желание или пък организираност.

Ето един пример за насочване на поведението чрез опцията „default“. 401к е допълнителен пенсионен план, част от вноските за който се правят от самите служители. Това често ги отказва. Пенсионният фонд включва хората, без да отправи запитване преди това. Те получават съобщение: "Включени сте в списъка на пенсионната ни програма. Ако желаете, можете да се отпишете, като посетите сайта ни и следвате изброените по-долу стъпки.“ Съобщението може да гласи и точно обратното: „Не сте включени в нашия списък с клиенти на пенсионния план 401k, но, ако желаете да бъдете част от него, посетете сайта ни и се запишете.“

Настройките „по подразбиране“ имат огромен ефект върху поведението и решенията на хората. Класическо проучване, свързано с автоматичното записване в различни видове пенсионни планове, разкрива, че подходът, използван от компанията, който дава възможност за отказ, е довел до почти 40% скок в броя на желаещите.

В повечето случаи изборът на подтик зависи от поведението, което се надяваме да променим в другия. Защо не иска да си сложи противогрипна ваксина?, Защо не се интересува от рециклиране на отпадъците?, Защо не желае да спортува?

дискусия

Напомнянето като част от метода на подтикване

За да даде резултат подтикването и да промени човек своето поведение, е важно ние самите да имаме готово решение. Ако например наш близък забравя да рециклира, един от най-простите начини да му помогнем да го прави редовно е като му напомняме.

Ние сме склонни да подценяваме способността си да забравяме. Често казваме, че няма да се случи, защото е важно за нас. Но се оказва, че заради натовареното ежедневие се случва точно това – забравяме. Така че, колкото и простичко да изглежда, напомнянето върши чудесна работа в много ситуации. Можем да напомним на близък човек, че трябва да си пие предписаните лекарства, да бъде по-пестелив или пък да го насърчим да се ваксинира срещу грип.

Разбира се, не всичко е свързано със забравянето. Когато не отидем на тренировка, не е защото сме забравили, а просто защото не ни се ходи.

Как да използваме напомнянето, когато се отнася за нашето собствено поведение и това на семейството ни?

Важно е кога напомняме. Колкото по-рано, толкова по-неефективно. Ако искаме от партньора ни да купи нещо от магазина след работа, не е много разумно да му го кажем рано сутринта. Много по-вероятно е да не забрави и да го направи, ако му изпратим съобщение в края на работния му ден, когато си тръгва от офиса например.

Когато напомнянето включва и подробно планиране за време, място и начин, ефективността се повишава още повече. Според учените яснотата и детайлите ни помагат да не забравим както рутинния преглед при стоматолога, така и да отидем да гласуваме.

Спокойно можем да приложим тактиката и върху партньора или детето. Ако то например всеки път забравя да върне книгите си в библиотеката, нека ви каже на коя дата смята да го направи, в колко часа приблизително, как ще отиде до там и ако клоновете на библиотеката са няколко, в кой точно.

Как най-лесно можем да насочим членовете на семейството към по-здравословни навици?

Един от начините е като им обясним, че промяната в навиците няма да даде незабавен резултат, но ще им се отрази положително след известно време. Тези думи обикновено имат много силен ефект. Изследванията показват, че, когато вземаме решения, свързани с настоящето, много по-рядко избираме онова, което е полезно за нас. В случая полезната храна. Устроени сме така, че да се стремим към получаване на моментно удовлетворение, което обаче ни вреди в дългосрочен план.

Отново ще дам пример. Преди малко получих съобщение от съпруга ми, в което ме пита какво бих искала да вечеряме днес след работа. Много е вероятно да му кажа, че искам пица. Ако ме беше попитал какво искам да хапна утре вечер, почти сигурно щях да направя различен и по-разумен избор. Същото се отнася за семейните ваканции след седмица и след 6 месеца, както и за сумата пари, която очаквам да получа утре и тази, която планирам да инвестирам в благотворителна акция догодина. Обикновено когато вземаме решения, свързани с днешния или утрешния ден, сме подвластни на емоцията и първичния инстинкт и много по-рядко на разума.

Решенията, свързани с настоящето, са по-спонтанни от тези за определен момент в бъдещето

Разсъждаваме съвсем различно, когато изборът ни е обвързан с настоящия момент или с по-далечното бъдеще. Искам пица днес, но утре бих предпочела да хапна салата. Сега ми се иска да гледам безсмислени предавания по телевизията, докато се излежавам на дивана, но другата седмица планирам да отида на тренировка и на театър. Всички полезни за нас занимания, които биха имали положителен дългосрочен ефект, оставяме за по-нататък.

Можем да променим тази тенденция, като започнем да вземаме решения отрано. Ако днес решим с колегите да си поръчаме храна в офиса след няколко дни, шансът да се спрем на пълноценно и здравословно меню е много по-голям. Ако планираме предварително храненията на семейството, е много по-вероятно да преобладават полезни продукти.

Разбира се, винаги можем да поръчаме пица и да се отклоним от първоначалния си план, но това означава да направим допълнителен разход и да похабим част от предварително закупените продукти например. Освен това неизменно ще изпитаме чувство на вина, че не сме били последователни.

Колкото по-рано вземем едно решение, толкова по-целесъобразни избори ще правим. Избори, които ни приближават към постигането на дългосрочната цел.

Можем ли чрез подтикване да убедим любим човек, който е скептичен по отношение на ваксините или на нашите политически възгледи?

Един от любимите ми инструменти за промяна в поведението на другите е да накарам човека да обсъди горещата тема с трета страна, която е на различно мнение. Ново изследване, на което попаднах наскоро, сочи, че, ако участваме в дебат и трябва да защитаваме случайно избрана позиция, в един момент започваме да вярваме, че тя е правилна. Това е така нареченият ефект на застъпничеството.

Да си представим следния работен казус. Служител от екипа не е съгласен с решение, което според нас е правилно. Ако го помолим да направи свое проучване по темата и след това да изложи доказателства в полза на решението, е много вероятно да промени гледната си точка.

Ако служител не успява да изпълни поставените му задачи навреме, можем да го помолим да помогне на трети, който има същия проблем. Идеята, че трябва да даде насоки на друг има същия ефект на застъпничество и води до повишаване на собствената му ефективност. Когато носим отговорност за нещо или някого, ние започваме да се чувстваме по-уверени в способностите си.

Накратко, ако искаме да разширим кръгозора на наш близък, е достатъчно да му дадем възможността да произнесе на глас доводите срещу неговата лична позиция.

Възможно ли е да се злоупотреби с теорията за подтика?

Абсолютно. Всеки механизъм, с който можем да повлияем на някого – било то икономически или психологически, може да има негативен ефект. Когато отсрещната страна не знае какви са намеренията ни, е напълно възможно да повярва, че целите ни са користни.

Ето пример как подтикването може да навреди. Не искаме някой да ни продаде цигари. Не искаме обаче да ги продава и на членове на семейството ни. Представителят на компанията обаче може да каже следното: „Тези цигари са специално за вас и вашето семейство. Успяхме да продадем от тях на всички ваши съседи.“ Ето това вече е подтикване с лоши подбуди. Трябва да бъде много предпазливи, защото тактиките за оказване на влияние могат да се превърнат в сериозна заплаха за нас.

Отново искам да подчертая обаче едно безспорно предимство на подтика в сравнение с останалите методи за оказване на влияние – свободата на избор. Можем да направим онова, за което ни насърчават, но можем и да откажем. Смятам, че плюсовете са повече от ясни. С колкото повече средства за положителна промяна в нашето и чуждото поведение разполагаме, толкова по-добре. 

Източник:

Get people to do what you want with a 'nudge.' Here's how: https://edition.cnn.com/2021/10/12/health/nudge-healthy-behavior-wellness

Още по темата:
  • Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие
  • Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите
  • Най-силното оръжие за манипулация в токсичните връзки Най-силното оръжие за манипулация в токсичните връзки
  • 9 признака на психологическа манипулация чрез думи 9 признака на психологическа манипулация чрез думи
5.0/5 1 оценка

Коментари към Теорията на подтика помага да променим поведението на околните към по-добро

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Теорията на подтика помага да променим поведението на околните към по-добро
    www.framar.bg 
    на 01 July 2025 в 22:41
    Коментирайте "Теорията на подтика помага да променим поведението на околните към по-добро"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • 8 психологически трика, използвани от ресторантите
  • Манипулация чрез миризма
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • 9 признака на психологическа манипулация чрез думи
  • Какво е газлайтинг и как да се спасите от него, преди да ви подлуди
  • Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация
  • Най-силното оръжие за манипулация в токсичните връзки
  • Как чрез телевизия може да се манипулира съзнанието ни
  • 23 трика, които ви правят мигновено симпатични за околните: Държание и език на тялото (1 част)
  • Как действа обратната психология
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Фламексин 20мг таблетки помага ли при главоболие?

преди 1640 дни, 14 часа и 58 мин.

Рупафин помага ли срещу алергия?

преди 1840 дни, 3 часа и 28 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 4 дни, 6 часа и 52 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 5 дни, 23 часа и 34 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 18 дни, 6 часа и 25 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 18 дни, 13 часа и 26 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЖАВАЛАТ КАНЕЛА капсули * 60

ЛЮКСЕОЛ РИЦИНОВО МАСЛО (ЗА КОСА, КОЖА И НОКТИ) 50 мл

КОЛАГЕН ЕКСПРЕС саше * 30 ЗОНАФАРМ

ЛЮКСЕОЛ ПОДХРАНВАЩО МАСЛО ЗА БРАДА 50 мл

ЕЛЛЕН ДАМСКИ ТАМПОНИ ПРОБИОТИЧНИ МЕДИУМ * 12

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

РЕЗИСТА ФОРТЕ таблетки за смучене * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 01 юли 2025г. в 18:17:35

РЕЗИСТА ФОРТЕ таблетки за смучене * 30

Коментар на: Мария Петрова от 01 юли 2025г. в 17:11:09

ИНОЗИТОЛ капсули 500 мг * 100 NATURE`S WAY

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 01 юли 2025г. в 16:53:08

ИНОЗИТОЛ капсули 500 мг * 100 NATURE`S WAY

Коментар на: Ангелова от 01 юли 2025г. в 16:17:46

АТАРАКС таблетки 25 мг * 25 UCB FARCHIM

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 01 юли 2025г. в 15:46:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival