10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски
Изтъкнатият американски философ, политически активист и заслужил професор по лингвистика в Масачузетския технологичен институт Ноам Чомски е съставил списък с десетте най-мощни и ефективни стратегии, използвани за манипулация на населението чрез средствата за масово осведомяване.
Според Чомски „пропагандата се отнася към демократичната държава така, както тоягата към тоталитарната“.
Отвличане на вниманието
Основният елемент на социалния контрол е отвличане на вниманието от важните за обществото теми, което се осъществява чрез непрестанен медиен поток от незначителни новини, изпратени от управляващите страната политически и икономически кръгове. Разсейването на вниманието е идеалният начин хората да бъдат лишавани от ценни знания в областта на икономиката, науката, психологията, невробиологията и кибернетиката. Непрестанното отвличане на вниманието от истинските проблеми с теми, които реално нямат никакво значение, е гаранция, че хората винаги ще бъдат заети да мислят за всичко друго, но не и за същественото.
Създаване на проблем и предлагане на решението
Тази стратегия се нарича „проблем-реакция-решение“. Изкуствено се създава проблем, вид „ситуация“, чиято цел е да предизвика реакцията на населението. А реакцията от своя страна ще изиска спешно предприемане на мерки за преодоляването на проблема. Пример за тази тактика е градското насилие, което би провокирало обществото да настоява за по-строги мерки за сигурност, както и съответни законови разпоредби, ограничаващи гражданските свободи. Пример за тази стратегия е също и използването на икономическата криза като оправдание за нарушаване на социални права или съкращаване на градски услуги.
Стратегия за постепенно налагане на нещо неприемливо
Точно така през 80-те и 90-те години на миналия век са наложени нови социално-икономически условия (неолиберализма): намаляване функциите на държавата – приватизация – несигурност - масова безработица – ниски заплати. Ясно е, ако всичко това се случи едновременно, би довело до революция.
Стратегия на отлагането
Един от начините да се въведе непопулярно решение е като първоначално то бъде представено като „болезнено и необходимо“ и за момента бъде отложено. Така решението не представлява реална опасност - първо, защото ситуацията няма да се случи веднага, и второ, защото всички хора са склонни да вярват, че "утре ще бъде по-добре“, че има надежда жертвите, поискани от тях, да бъдат избегнати. Отлагането на „болезненото и необходимо решение” дава възможност на гражданите и да свикнат с идеята, че тази промяна ще се случи и смирено да я приемат, когато тя стане реалност.
Третиране на гражданите като деца
Доказано е, че ако се отнасяме към някой като към дете под 12-годишна възраст, има голям шанс реакцията на този човек да не е критична – което е типично именно за децата, но не и за възрастните. Според Чомски някои кампании, предназначени за широката общественост, използват такива изразни средства като думи, аргументи и интонация, сякаш пред тях стоят ученици и дори деца със забавено развитие. В името на печалбата мнозина прибягват до използване на инфантилен начин на изразяване.
Фокусиране върху емоциите
Това е класическа техника, при която основният фокус са емоциите и която блокира способността на човек да анализира рационално ситуацията, като по този начин го лишава от способността за критично мислене. От друга страна, използването на емоционалния фактор отваря вратата на подсъзнанието, където да бъдат насадени идеи, страхове, мисли, желания, принуда или постоянен модел на поведение.
Поддържане на невежество и посредственост сред населението
Тук, разбира се, основната цел е гражданите да не са в състояние да разбират и осъзнават стратегиите, чрез които са контролирани. Понижава се качеството на образованието в по-бедните прослойки на обществото. Според Чомски невежеството, което отделя по-ниските от по-високите социални класи, се поддържа умишлено на такова ниво, което ниските класи да не могат да преодолеят.
Хората биват насърчавани да се възхищават на посредствеността
Стратегията се състои в популяризиране на мисленето, че е хубаво да си глупав, необразован и вулгарен.
Вменяване на чувство за вина
Внушаване на убеждението, че всеки човек е отговорен за собствените си нещастия, които се случват поради липсата на умения, усилия или умствени способности. Вследствие на това убеждение хората са склонни да се впуснат в самоунижение и самообвинение, вместо да се бунтуват срещу икономическата система.
Да знаеш за хората много повече, отколкото те самите знаят за себе си
Според Чомски през последните 50 години напредъкът в науката е станал причина за все по-разширяваща се пропаст между знанията (от областта на невробиологията и приложната психология) на обикновените хора и информацията, която управляващите класи имат възможност да използват.
Ноам Чомски е американски лингвист, философ, изследовател и политически активист. Той е професор по лингвистика в Масачузетския технологичен институт. Автор е на над 150 книги.
noam-chomsky.tumblr.com, deplorable & Proud;
снимка: wikimedia.org
СТАТИЯТА е свързана към
- Социална психология
- За психологията
- Най-силното оръжие за манипулация в токсичните връзки
- Какво е газлайтинг и как да се спасите от него, преди да ви подлуди
- Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация
- 4 тактики на токсичните личности за поробване на околните
- Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите
- Психологическият трик студено четене — ето как да го усвоим
- Как работи пропагандата и можем ли да се предпазим от нея
- Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие
- Да живееш с човек, който те обижда и обвинява, или какво е да си затворник на собствения си живот
- Как действа обратната психология
Коментари към 10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски