Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Социална психология За психологията 10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски

10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски

от 27 апр 2017г., обновено на 30 юни 2020г.
Редактор: Ина Фенерова
10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Изтъкнатият американски философ, политически активист и заслужил професор по лингвистика в Масачузетския технологичен институт Ноам Чомски е съставил списък с десетте най-мощни и ефективни стратегии, използвани за манипулация на населението чрез средствата за масово осведомяване. 

Според Чомски „пропагандата се отнася към демократичната държава така, както тоягата към тоталитарната“.

Отвличане на вниманието

Основният елемент на социалния контрол е отвличане на вниманието от важните за обществото теми, което се осъществява чрез непрестанен медиен поток от незначителни новини, изпратени от управляващите страната политически и икономически кръгове. Разсейването на вниманието е идеалният начин хората да бъдат лишавани от ценни знания в областта на икономиката, науката, психологията, невробиологията и кибернетиката. Непрестанното отвличане на вниманието от истинските проблеми с теми, които реално нямат никакво значение, е гаранция, че хората винаги ще бъдат заети да мислят за всичко друго, но не и за същественото.

Създаване на проблем и предлагане на решението

Тази стратегия се нарича „проблем-реакция-решение“. Изкуствено се създава проблем, вид „ситуация“, чиято цел е да предизвика реакцията на населението. А реакцията от своя страна ще изиска спешно предприемане на мерки за преодоляването на проблема. Пример за тази тактика е градското насилие, което би провокирало обществото да настоява за по-строги мерки за сигурност, както и съответни законови разпоредби, ограничаващи гражданските свободи. Пример за тази стратегия е също и използването на икономическата криза като оправдание за нарушаване на социални права или съкращаване на градски услуги.

Стратегия за постепенно налагане на нещо неприемливо

Точно така през 80-те и 90-те години на миналия век са наложени нови социално-икономически условия (неолиберализма): намаляване функциите на държавата – приватизация – несигурност - масова безработица – ниски заплати. Ясно е, ако всичко това се случи едновременно, би довело до революция.

Стратегия на отлагането

Един от начините да се въведе непопулярно решение е като първоначално то бъде представено като „болезнено и необходимо“ и за момента бъде отложено. Така решението не представлява реална опасност - първо, защото ситуацията няма да се случи веднага, и второ, защото всички хора са склонни да вярват, че "утре ще бъде по-добре“, че има надежда жертвите, поискани от тях, да бъдат избегнати. Отлагането на „болезненото и необходимо решение” дава възможност на гражданите и да свикнат с идеята, че тази промяна ще се случи и смирено да я приемат, когато тя стане реалност.

Третиране на гражданите като деца

Доказано е, че ако се отнасяме към някой като към дете под 12-годишна възраст, има голям шанс реакцията на този човек да не е критична – което е типично именно за децата, но не и за възрастните. Според Чомски някои кампании, предназначени за широката общественост, използват такива изразни средства като думи, аргументи и интонация, сякаш пред тях стоят ученици и дори деца със забавено развитие. В името на печалбата мнозина прибягват до използване на инфантилен начин на изразяване.

Фокусиране върху емоциите

Това е класическа техника, при която основният фокус са емоциите и която блокира способността на човек да анализира рационално ситуацията, като по този начин го лишава от способността за критично мислене. От друга страна, използването на емоционалния фактор отваря вратата на подсъзнанието, където да бъдат насадени идеи, страхове, мисли, желания, принуда или постоянен модел на поведение.

Поддържане на невежество и посредственост сред населението

Тук, разбира се, основната цел е гражданите да не са в състояние да разбират и осъзнават стратегиите, чрез които са контролирани. Понижава се качеството на образованието в по-бедните прослойки на обществото. Според Чомски невежеството, което отделя по-ниските от по-високите социални класи, се поддържа умишлено на такова ниво, което ниските класи да не могат да преодолеят.

Хората биват насърчавани да се възхищават на посредствеността

Стратегията се състои в популяризиране на мисленето, че е хубаво да си глупав, необразован и вулгарен.

Вменяване на чувство за вина

Внушаване на убеждението, че всеки човек е отговорен за собствените си нещастия, които се случват поради липсата на умения, усилия или умствени способности. Вследствие на това убеждение хората са склонни да се впуснат в самоунижение и самообвинение, вместо да се бунтуват срещу икономическата система.

Да знаеш за хората много повече, отколкото те самите знаят за себе си

Според Чомски през последните 50 години напредъкът в науката е станал причина за все по-разширяваща се пропаст между знанията (от областта на невробиологията и приложната психология) на обикновените хора и информацията, която управляващите класи имат възможност да използват.

Ноам Чомски е американски лингвист, философ, изследовател и политически активист. Той е професор по лингвистика в Масачузетския технологичен институт. Автор е на над 150 книги.

Източник:

noam-chomsky.tumblr.com, deplorable & Proud;

снимка: wikimedia.org

Още по темата:
  • Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите
  • Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие
  • Манипулация чрез миризма Манипулация чрез миризма
  • Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация
5.0/5 1 оценка

Коментари към 10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте 10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски
    www.framar.bg 
    на 05 November 2025 в 13:00
    Коментирайте "10 стратегии за манипулация чрез медиите според Ноам Чомски"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Социална психология
  • За психологията
  • Как да бъдем по-малко подвластни на манипулациите на нарцисистите и социопатите
  • Манипулация чрез миризма
  • Прехвърлянето на вина като форма на вербално насилие
  • Какво е газлайтинг и как да се спасите от него, преди да ви подлуди
  • Не, вие не полудявате: 15 признака, че сте жертва на вредна манипулация
  • Бедните се манипулират по-лесно
  • Тактиките, с които се опитват да ни манипулират
  • 8 психологически трика, използвани от ресторантите
  • Методите, използвани от отровните личности, за да ни манипулират
  • 9 признака на психологическа манипулация чрез думи
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
АбдоминопластикаАбдоминопластика

Абдоминопластика

от 05 ное 2025г.Прочети повече
Лупусен нефритЛупусен нефрит

Лупусен нефрит

от 04 ное 2025г.Прочети повече
Решението на НЗОК за хората с лимфедем е дискриминационно и неефективноРешението на НЗОК за хората с лимфедем е дискриминационно и неефективно

Решението на НЗОК за хората с лимфедем е дискриминационно и неефективно

от 04 ное 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Биомаркерите са ключът към правилното лечение на рака на белия дроб

преди 5 дни, 1 час и 57 мин.

Гадене и лека болка сред преглед при гинеколог

преди 14 дни, 22 часа и 10 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

СКОТИШ ФАЙН КОМПЛЕКТ ЯБЪЛКА - ПРОДУКТИ ЗА ТЯЛО

ГРЕЙС КОЛ К-КТ ЧЕРЕН ПИПЕР/МАНДАРИНА 1 МЪЖЕ + ГЪБА

ГРЕЙС КОЛ КОМПЛЕКТ ЗА ЖЕНИ ПРАЛИНА И ВАНИЛИЯ

БЕТЪР Ю МАСЛО С МАГНЕЗИЙ ЗА ТЯЛО 200 мл.

ГРЕЙС КОЛ КАДИФЕНА РОЗА/БОЖУР К-КТ ДУШ ГЕЛ 50мл + ЛОСИОН 50мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

Хиперплазия на тимуса

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 05 ное 2025г. в 12:26:32

ПРОСТАКУТ капсули * 30 ФОРТЕКС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 05 ное 2025г. в 12:25:57

АБОФАРМА АБОФЛОРА БИМБИ 7 флакон * 6

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 05 ное 2025г. в 11:40:29

ФЛУЕНЗ ТЕТРА спрей за нос, суспензия Ваксина срещу грип 0.2 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 05 ное 2025г. в 11:20:59

НАЗАЛЕЗЕ КОЛД & ФЛУ БЛОКЕР спрей за нос 800 мг

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 05 ное 2025г. в 11:19:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival