Начало Психология Социална психология Аз Емоционално интелигентни ли сте

Емоционално интелигентни ли сте

Емоционално интелигентни ли сте - изображение

За да се развива добре индивидът, не са му нужни просто желязна логика или добра памет. Всъщност му трябва адаптивност към обстоятелствата и емоциите, които те предизвикват в ума му. Идеята на това е, че не е толкова важно какво се случва край вас, а как ще го възприемете и третирате. Благодарение на подобна адаптивност хората превръщат препятствията по пътя си във възможности. Фактически тази адаптивност се появява благодарение на емоционалната интелигентност на индивида и възможността му да контролира реакциите си.

Но какво всъщност е емоционалната интелигентност

Емоционалната интелигентност е сравнително нова сфера на изследване, която се фокусира върху способността да усещате, разпознавате, комуникирате, отговаряте и разбирате емоциите. Тя не може да бъде установена, чрез IQ тест, за да се установят степента и ръста й са необходими повече наблюдения и анализи, отколкото обикновените хора подозират.

Разбиране на емоционалната интелигентност

Хауърд Гарднър за пръв път представя идеята за няколко вида интелигентност през 1983 г., но психологическата теория за емоционалната интелигентност е разработена от Питър Солоуи и Джон Майер. Концепцията е популяризирана от Даниел Голдман в неговата книга „Емоционална интелигентност: Защо може да има значение повече от коефициента на интелигентност“, издадена през 1995 г.

Днес е известно, че емоционалната интелигентност е много важно качество, а уменията, свързани с нея вече започват да се преподават в училище, така че в по-ранна възраст тя да се развива.
Терминът „емоционална интелигентност“ описва способността на човек да използва и разбира емоциите (както собствените, така и тези на другите), за да управлява по-добре умственото и физическото здраве, и междуличностните умения. Емоционално интелигентният човек обикновено има способността, да разпознава гнева, когато започва да се развива и в резултат на това осъзнаване може да реши, че е най-добре първо да се успокои, преди да проговори. Тази способност важи и за емоциите на другите. Емоционално интелигентният може да разпознае кога някой колега се чувства стресиран и да предприеме мерки, за да помогне, като му предложи помощ или като го подтикне, за да си почине пълноценно.

Пет компонента на емоционалната интелигентност

Емоционалната интелигентност, описана от Голдман, има пет части, които могат да бъдат разпознати и са развити по различен начин при всекиго:

Самосъзнание - разпознаване на настроенията и емоциите, както и тяхното въздействие върху околните.

Саморегулиране - използване на емоционалните познания, за да се преработи настроението или емоциите, така че да не причинят импулсивни реакции или поведение.

Вътрешна мотивация - да се предприемат действия или да се вземат решения в резултат на вътрешна нагласа, основана на оптимизъм, любопитство, желание за развитие или лични идеали, а не мотивация от незабавно награждаване или печалба.

Емпатия - разбиране на чувствата на другите и използване на това знание, за да се взаимодейства с хората въз основа на тяхното емоционално състояние.

Социални умения - използване на емоционалната интелигентност за установяване на здрави взаимоотношения и улесняване на успешните взаимодействия с връстници, колеги, близки и въобще с всички околни.

Емоционално познание и психично здраве

Изследванията показват, че определени състояния на психичното здраве са свързани с по-ниски нива на емоционална интелигентност. Синдромът на Аспергер се свързва с проблеми при емоционалната интелигентност. Хората, които са хванати в капана на депресията изглежда също имат трудности при разбиране на емоциите и управление на отрицателните чувства. Граничните личности може да показват чувствителност към израза на емоции, но по-слаби умения при идентифициране на чувствата и техните значения. А при злоупотреба с вещества може да се стигне до осезаем дефицит на емоционалната интелигентност.

Липсата й се отнася и до участието в разрушителни или саморазрушителни действия. По-високите нива на емоционалната интелигентност могат да намалят вероятността от развитие на нарушения на психичното здраве като депресия или тревожност, да спомогнат за намаляване на тенденциите към агресия и също така да допринесат за бързото възстановяване от травматични или стресови събития.

Развиване на емоционалното познание

Всеки човек има някакво ниво на емоционална интелигентност, защото е развил до определена степен умения, свързани с нея. При част от хората емоционалната интелигентност е естествена, но при други емоциите преобладават и пречат както на комуникацията, така и на собствените им адекватни действия. За някои хора тези трудности могат да бъдат трайни и да причинят големи проблеми на работното място, у дома или в училище. Според академичните изследвания емоционалната интелигентност е по-важна за успехите в живота, отколкото това колко са умни хората. IQ-то на индивида може да е много високо, но ако той не е емоционално интелигентен вероятността да преуспее намалява.

Изследванията показват, че може да се развие по-висока емоционална интелигентност, особено в началото на живота, това се случва чрез преподаването по различни програми, една от тях е програмата за "социално и емоционално обучение". Такива обучения, са разработени, за да отразяват идеята, че учениците с по-силно емоционално осъзнаване ще получат по-висок академичен успех и имат за цел да дадат на младежите по-добро разбиране за емоциите им, както и инструменти, с които да ги управляват. Тези уроци по емпатично поведение спомагат за намаляване на случаите на тормоз, насилие и друго недобро поведение. Ученици, работили по тези програми, често са по-добре подготвени да се справят с конфликти както самостоятелно, така и в група, и е по-вероятно да поемат отговорност за действията си. Нещо повече, по-добрите постижения при тези ученици показват, че по-високата емоционална интелигентност и това говори че програмите имат положително влияние върху академичните постижения.

Терапия за подобряване на емоционалната интелигентност

Терапията може да бъде полезна, когато човек желае да разбере и развие по-добре емоционалната си интелигентност. В нея потребителят може да осъзнае по-добре своите силни страни и недостатъци, като подобри способността си да разпознава, да разбира, и да се справя с емоциите. Някои хора, които започват терапия за депресия или социална тревожност, могат да открият, че до сега са живели с по-слаба емоционална интелигентност. С помощта на терапевт те имат възможност да осъзнаят по-добре собствените си емоции и да започнат да укрепват способностите си и да открият, че подобреното емоционално съзнание води до подобряване на психичното здраве.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: goodtherapy.org
Сниимка: toen.xyz

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлНовиниСнимкиАлт. медицинаФизиологияСоциални грижиАнкетиСпортБотаника