Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Емоционално приемане: Защо да се чувстваме зле е добре за нас – част 2

Емоционално приемане: Защо да се чувстваме зле е добре за нас – част 2

Емоционално приемане: Защо да се чувстваме зле е добре за нас – част 2 - изображение

Според последните психологически изследвания една от основните причини за много психични проблеми е навикът да игнорираме емоциите си. Това може да изненада мнозина, защото изглежда толкова разумно да се опитваме да пренебрегваме негативните емоции. В крайна сметка те ни карат да се чувстваме зле, припомнят ни отново и отново неприятните събития и е напълно естествено да направим всичко възможно, за да ги потиснем.

Както разбрахме в първата част на статията обаче, облекчението, което ни осигурява бягството от отрицателните емоции, е краткотрайно. В дългосрочен план всичко, което потискаме, се превръща в още по-голям проблем.

Преди да обсъдим по-здравословен начин да се справим с отрицателните емоции, трябва да разберем функцията на емоциите като цяло.

Можете да мислите за емоциите си като за източник на информация.

Емоциите ви разказват нещо за това, което се случва с вас и около вас. Емоциите обаче не са единственият източник на информация, с който разполагате. Имате и вашите рационални мисли, съхранявани знания и опит, вашите ценности и цели. Информацията, предоставена от емоциите, трябва да бъде проверена и сверена с други източници, за да решите как да се държите в конкретната ситуация.

Независимо от емоциите си, винаги имате избор на действие. Вашето решение ще зависи от синтезирането на знания от много източници. Например, ако вие и вашето дете сте приближени от зло куче по време на разходка в природата, може да почувствате страх, а с него и желание да избягате, но вие решавате да останете и да се справите с кучето, за да защитите детето си. В този случай вашите ценности ("имам задължение да защитя детето си") диктуват, че "не трябва да се поддавате" на страха си.

Емоциите, когато се разглеждат като част от спектъра на наличните източници на информация, приличат малко на метеорологичния доклад. Те са важни за опознаването, обмислянето и разбирането на случващото се, но те не са задължителният, не са най-важният фактор, който да диктува какво да предприемете или как да се справите. Когато времето е лошо (което не ви харесва), това не означава, че трябва да го отречете, да фокусирате цялото си внимание върху него или да отмените плановете си заради него. Това, което трябва да направите, е да приемете, че времето е лошо и да коригирате плановете си. Ако целта ви днес е да изведете на разходка дъщеря си в 4 часа, но внезапно завали сняг, а вие не харесвате снега, не трябва да отменяте плановете си, а просто да сложите шапка и шал, и да бъдете внимателни в придвижването си, нали?

Като човешко същество вие ще имате възможността да се сблъскате с всички емоции, както и с всички видове метеорологични условия. Приемайки емоционалния си живот, вие утвърждавате всичко онова, което ви прави човек. Ето защо емоционалното приемане е далеч по-добра стратегия, отколкото избягването.

Емоционалното приемане се отнася до готовността и способността да приемате и изживявате отрицателните емоции, да ги признавате и опознавате. Приемането предлага няколко предимства. Първо, като приемате емоциите си, приемате истината за вашето положение (вали сняг). Това приемане означава, че не е нужно да хабите енергията си, като избутвате емоцията. Вместо това, след като потвърдите емоцията, изберете поведение, съобразено с вашите цели и ценности.

На второ място, приемайки емоцията, вие си давате възможност не само да я опознаете, но и да се научите да я управлявате и да я интегрирате в живота си. Избягването не ви дава това умение, защото не можете да се научите да правите нещо, което не познавате и не практикувате.

Трето, приемането на нещо в повечето случаи води до извода: "Не е толкова страшно". Това е истината за негативните емоции – те може да не са забавни, но няма да ни убият; да ги изпитваме, каквито са – досадно е, а понякога и трудно, но не и опасно, и значително по-малко страшно от сценариите, които ражда въображението ни.

Накрая, когато приемате отрицателната емоция, тя ще изгуби разрушителната си сила. Това може да е изненадващо и да звучи невъзможно, но ако помислите, ще успеете да видите логиката на този подход. В паниката си, плувците, хванати в капана на бурно море, започват да плуват срещу течението с цялата си сила. Скоро се изтощават до такава степен, че се предават и загиват. За да оцелее, плувецът трябва да направи обратното – да се отпусне и да се остави на течението да го понесе. В рамките само на няколкостотин метра, течението ще отслабне и плувецът отново ще може да се придвижи към брега.

Същото е и с мощната емоция: плуването срещу нея е безполезно и вероятно опасно; но ако приемете емоцията, тя ще продължи своя курс, като същевременно ще ви позволи да я опознаете и да я управлявате.

Към първа част >>>

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: psychologytoday.com
Снимка: byrslf.co

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлСнимкиЗдравни съветиЛюбопитноАлт. медицинаФизиологияСоциални грижиАнкетиСпортБотаника