Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Емоционално приемане: Защо да се чувстваме зле е добре за нас – част 1

Емоционално приемане: Защо да се чувстваме зле е добре за нас – част 1

Емоционално приемане: Защо да се чувстваме зле е добре за нас – част 1 - изображение

Според последните психологически изследвания една от основните причини за много психични проблеми е навикът да игнорираме емоциите си. Това може да изненада мнозина, защото изглежда толкова разумно да се опитваме да пренебрегваме негативните емоции. В крайна сметка те ни карат да се чувстваме зле, припомнят ни отново и отново неприятните събития и е напълно естествено да направим всичко възможно, за да ги потиснем.

„Облекчението, което ни осигурява бягството от отрицателните емоции, обаче е краткотрайно, в дългосрочен план всичко, което потискаме, се превръща в още по-голям проблем, а животът, ако имаме късмет разбира се, е дългосрочен ангажимент”, коментира професорът по психология Ноам Шпансър.

Избягването на отрицателни емоции ви осигурява краткосрочна печалба на цената на дългосрочната болка. Когато избягвате краткотрайния дискомфорт на негативната емоция, приличате на човек, който под стрес решава да пие, за да притъпи болката. На следващия ден тя се появява отново и той отново бяга от нея с помощта на алкохола. Облекчението обаче е за кратко, в дългосрочен план този човек ще развие значително по-голям проблем - пристрастяване, което е допълнение на нерешените проблеми, които е избягвал чрез пиене.

Има няколко причини, поради които бягането от негативните емоции е вредно.

На първо място, плановете, мечтите и важните цели невинаги ще се случват по идеалния начин, напротив. Пътят, по който вървите към сбъдването на великия житейски план, ще ви сблъсква с трудни моменти и ситуации, а нежеланието да плащате тези „такси" за „пътуването” си през живота, може значително да навреди на вашите жизнени хоризонти. С течение на времето избягването става затвор. Постепенно ще започнете все по-осезателно да усещате необходимостта да избягвате много ситуации, хора, преживявания и места, които могат да доведат до отрицателна емоция, да я събудят и да я върнат в живота ви с пълна сила. И колкото повече избягвате, толкова по-слаби се чувствате, толкова повече уменията ви за справяне намаляват и толкова по-малко способни сте да живеете пълноценно и да се наслаждавате на живота.

Второ, опитите за избягване на отрицателни емоции обикновено са безполезни, но и много рисковани. Казвайки на себе си, че определена емоция е непоносима или опасна, вие постоянно ще бдите за това, което се опитвате да избегнете. Страхът от предстоящото негативно преживяване се превръща в негативно преживяване само по себе си.

Трето, емоционалното избягване често включва отричане на истината, което не е добра основа за здравословен живот. Това е като някой да наблюдава през прозореца как вали сняг и да казва: ”Не, това не може да е сняг, това със сигурност не е сняг”. Ясно е, че може да е сняг и е сняг. И въпреки че не харесвате снега, да отричате факта, че вали, намалява значително шансовете ви да се справите с проблемите, породени от снеговалежа.

Четвърто, избягването на отрицателните емоции, удължава периода на очакване, а безпокойството, което придружава очакването, е много по-вредно, отколкото реалната ситуация, която чакате със страх.

Това е така, защото когато очаквате, вашето въображение е неограничено от действителните ситуационни изисквания. Фантазията ви може да създаде катастрофални сценарии за нещо, което се притеснявате, че ще се случи, без изобщо да ви хрумне, че притесненията ви може да са напълно неоснователни. 

За разлика от това, когато имате реална неприятна ситуация, умът ви се ограничава от параметрите на действителността. И това, което всъщност се случва, обикновено е по-малко грандиозно или катастрофално от нещата, които въображението ви е способно създаде. Истинските катастрофи в крайна сметка са много редки. Реалността генерира много по-малко екстремни ситуации, отколкото неограниченото въображение.

Как да се справяме по-здравословно и ефективно с негативните емоции прочетете във втората част на статията >>>

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: psychologytoday.com
Снимка: lifehack.org

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлСнимкиЗдравни съветиЛюбопитноАлт. медицинаФизиологияСоциални грижиАнкетиСпортБотаника