Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Йерархията на несъгласието: добрите и лошите аргументи

Йерархията на несъгласието: добрите и лошите аргументи

от 15 юни 2018г., обновено на 13 яну 2020г.
Йерархията на несъгласието: добрите и лошите аргументи - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

За все повече хора онлайн преживяванията са неотменно свързани с оживени спорове и конфликти както с близки и приятели, така и с непознати. Интернет пространството представлява полезен и удобен начин за споделяне на информация, но когато мненията се различават, това може да доведе до множество несъгласия и кавги.

Есе на един от интернет пионерите предлага начин да използваме негативната енергия от онлайн пространството, за да изградим конструктивни и смислени аргументи, без да предизвикваме бурни гневни реакции в опонентите си.

Авторът на критичния анализ е Пол Греъм (Paul Graham) – компютърен програмист с докторантура от Харвардския университет, който също така е предприемач и писател. Олицетворявайки истинския ренесансов човек, Греъм също така е изучавал изобразително изкуство във Флорентинската академия за изящни изкуства и Института по дизайн в Роуд Айлънд, както и философия в Университета Корнел.

Определян като хакера философ, Греъм е писал интересни анализи на множество различни теми в своя популярен блог. Един от най-важните приноси на харвардския възпитаник е неговото есе на тема "Как да спорим", в което компютърният програмист предлага йерархия на несъгласието.

В разсъжденията си Греъм осъзнава, че интернет пространството се е превърнало в безпрецедентен проводник за комуникация между милиарди хора. Но в повечето случаи коментарите изразяват различията в позициите.

Греъм смята, че тенденцията към спорове е вградена в онлайн преживяванията, защото когато изразяват несъгласие потребители имат много повече да кажат в сравнение със случаите, в които показват единодушие.

Въпреки че коментарите във форуми или други сайтове може да създаде впечатлението, че светът се изпълва с все повече гневни хора, реалността е съвсем различна. Според компютърния специалист обаче интернет споровете (а и всички други) могат се превърнат в по-добре конструирани дискусии с много по-благоприятни резултати. За да представи нагледно добрите (ефективните) и лошите (неефективните) аргументи, Греъм съставя "Йерархия на несъгласието".

"Йерархията на несъгласието" е съставена от 6 нива, като по-ниските представляват зле представени доводи, които по-скоро ще предизвикат бурна негативна реакция в опонента, отколкото да променят позицията му. С увеличаване на нивата аргументите стават все по-сложни и логични, а възможността спорът да предизвика промяна в становището на събеседника нараства значително.

Йерархия на несъгласието

Ниво 0: Обиди

За Греъм най-ниското ниво на разногласие представлява употребата на обиди. Това може да приеме формата на изключително груби и оскърбителни думи или изкусно написани нападки. Независимо от формулировката обидите, насочени към събеседника, няма да имат никакъв друг ефект, освен да разпалят страстите и да наранят чувствата.

Ниво 1: Ad hominem

Този вид аргументи атакуват личността вместо позицията, която опонентът заема. Буквалният превод от латински е към човека. Първото ниво на йерархията включва компрометирането на мнението чрез злепоставянето на индивида, който го изказва. Аргументите от този род не се фокусират върху основното твърдение, а върху качествата на този, който изказва становището си.

Ниво 2: Критика на тона

Ниво 2 представлява по-висока форма на разногласие, като фокусът на дебата се измества от личността към самите доводи. Критиката на тона представлява минимална реакция спрямо аргументите, като тя е насочена към презентацията, вместо към същността на думите.

Например изказванията в онлайн пространството могат да бъдат определени като високомерни, лекомислени или прекалено емоционални. Но какво значение наистина има презентацията на текста, особено когато определянето на тона на опонента е нещо изначално субективно?

Ниво 3: Опозиция

С изкачване на нивата на йерархията аргументите стават все по-смислени и сложни. Тук вече се критикува съдържанието на становището на опонента, като се представя противоположната позиция, но с много малко доказателства и обосновка. Индивидът, който използва подобни аргументи, просто представя нагледно собственото си мнение, което е в противоречие с това на събеседника си.

Ниво 4: Контрааргумент

Това ниво в йерархията на несъгласието е първата стъпка към по-продуктивни дискусии. Контрааргументът е противопоставяне, придружено от доказателства и разсъждения. Когато основният контрааргумент е насочен към същността на становището на опонента, то тогава добре съставените и логични доводи могат да бъдат убедителни и ефективни. За съжаление, прекалено често аргументите на двамата участници в спора са насочени към различни неща.

Ниво 5: Опровержение

Според Греъм това е една от най-успешните форми на изразяване на несъгласие, която превръща спора от безсмислена кавга в ползотворна дискусия. Добър начин за опровергаване на опонента е да използвате неговите думи, но да намерите пропуск в аргументацията му.

Ниво 6: Опровергаване на основния аргумент

Тази тактика е най-силната форма на несъгласие според Греъм, която включва опровергаването на основното твърдение в позицията на опонента. Това е различно от атакуването на не толкова важни аспекти от аргумента. Пример за това е, когато критикуваме граматиката или пунктуацията (което ни връща на Ниво 1) или посочваме фактически грешки, свързани с имена или дати. Осен ако тези детайли не са съществени за основния аргумент, нападките само служат за злепоставяне на противника в дебата отколкото за опровергаването на становището му.

Усвояването на тези способи за оценяване на ефективността на аргументацията може значително да помогне за поддържането на добрия тон. Не забравяйте, че независимо дали спорите с онлайн тролове или с близки и приятели, винаги може да се опитате да подобрите качеството на дискусията.

По статията работи: Нора Маркова
Източник: bigthink.com
Снимки: pixabay.com; canva.com

Още по темата:
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
  • Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
5.0/5 4 оценки

Коментари към Йерархията на несъгласието: добрите и лошите аргументи

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Йерархията на несъгласието: добрите и лошите аргументи
    www.framar.bg 
    на 10 June 2025 в 08:37
    Коментирайте "Йерархията на несъгласието: добрите и лошите аргументи"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
  • Междуклетъчна сигнализация
  • Видове невербална комуникация
  • Как да постъпите, ако брачният партньор ви дразни и отблъсква
  • Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
  • 12 способа за справяне с инатливите хора
  • Стратегии за успешна комуникация с хора, страдащи от деменция
  • Как да изградим връзка с човек, който страда от аутизъм
  • Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
  • Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Най-добрите ортодонти в Бургас

преди 717 дни, 6 часа и 21 мин.

Най-добрите тиквички с ориз?

преди 2890 дни, 22 часа и 14 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 15 часа и 39 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 1 дни, 15 часа и 4 мин.

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 3 дни, 20 часа и 28 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 3 дни, 22 часа и 44 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

КРЕМ 21 ОРИГИНАЛ 250 мл

АУТАН ЛОСИОН СПОРТ 100 мл

КАЛЦИЙ + МАГНЕЗИЙ + ЦИНК каплети * 200 УЕБЪР НАТУРАЛС

ПЛАНТИС МАГНЕЗИЕВ ХЛОРИД таблeтки * 100

ПЛАНТИС ДЕТОКС ХРАНОСМИЛАНЕ капсули * 60

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ОСПАМОКС таблетки 1000 мг * 12

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 09 юни 2025г. в 17:16:09

АБОФАРМА Д - АБОВИТ ВИТАМИН D3 400 IU спрей 140 дози 25 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 09 юни 2025г. в 16:59:22

АРКОРЕЛАКС таблетки * 15

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 09 юни 2025г. в 16:58:57

ЕУФОРБИУМ КОМПОЗИТУМ назален спрей 20 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 09 юни 2025г. в 16:57:59

ГРАНОФУРИН М спрей 50 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 09 юни 2025г. в 16:57:36
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival