Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Радостта от усамотението и силата на тишината

Радостта от усамотението и силата на тишината

Радостта от усамотението и силата на тишината - изображение

Ежедневието на много от нас често наподобява вихрушка от несвършени задачи, неотложни ангажименти и неспирно бързане. За някои хаосът, огромното количество работа и придружаващият стрес само се усилват по време на празниците. Трябва да посещаваме коледни банкети, семейни събирания, паради, концерти и същевременно да купуваме десетки подаръци в препълнените и шумни магазини. Списъкът със задължения няма край.

В подобни натоварени периоди дори когато не сте в компанията на някой ваш близък, пак може да ви се стори трудно да намерите усамотение и тишина.

Благодарение на социалните медии вече е възможно да сме свързани с останалите всеки един час от всеки един ден. Необходимо е само да влезем в профила си, за да можем да изпратим съобщение на стотици наши приятели, познати или дори непознати. Наистина ли се нуждаем от това?

Радостта от усамотението

За повечето от нас усамотението звучи като нещо отрицателно. Обществото ни кара да вярваме, че трябва винаги да бъдем заобиколени от хора, търсейки тяхната компания и предлагайки нашата. Да бъдеш сам се разглежда като неестествено и лошо. Всъщност обаче можем да намерим радост в усамотението, когато стресът, шумът и работата ни дойдат в повече.

Ползите от усамотението

Според психотерапевта д-р Джули Джоунс могат да се установят редица положителни въздействия от усамотяването от време на време.

  • Креативността ви достига до неочаквани висоти. Когато успеете да избягвате от всичкия шум и мненията на другите, ще можете да си позволите да обърнете внимание на собствените си идеи и позиции.
  • Научавате повече за самите себе си. Колкото повече време прекарвате с някого, в толкова по-лесно се превръща абсорбирането на неговите възгледи и вкусове. Именно поради това е полезно да прекарвате малко време в спокойна и тиха среда, позволявайки си да обърнете фокуса към самите себе си – вашите вярвания, предпочитания и интереси.
  • Имате време да релаксирате. Когато се налага да комуникирате с останалите непрекъснато, вие не разполагате с възможността да се отпуснете – налага се да сте нащрек, готови да реагирате на чуждите думи и нужди.
  • Непрестанното задължение да социализирате, може да ви изтощи. Усамотението ви предоставя шанса да релаксирате и да се презаредите емоционално.
  • Започвате да оценявате връзките си много повече. Има истина в поговорката "Липсата на любимия човек кара сърцето да милее." А ако сте свикнали да сте неразделни от половинката си, малко усамотение може да ви накара да цените много по-високо прекараното време заедно.

Силата на тишината

Помислете за малко за това, как звучи абсолютната тишина. Представете си, че се намирате в средата на голямо поле в слънчев ден, без да се усеща дори и най-лекият полъх на вятъра или шумът на листата. Намирате се толкова далече от обществото, че не можете да чуете движещите се неуморно коли, известията на телефона си или летящите високо в небето самолети. Около вас всичко е напълно и абсолютно тихо.

Според психотерапевта д-р Джули Джоунс хората не осъзнават колко натоварващ и шумен е заобикалящият ни свят. Всички ние сме свикнали със звука от телефона, телевизора, караниците на съседите, суматохата на улицата и виковете на пешеходците. Дори когато се намираме в собствения си дом, тези непрестанни звуци продължават да ни разсейват. Не всеки може да намери спокойно и изолирано място като посоченото по-горе в примера, където цари пълна тишина. Въпреки това има други начини, които ни предоставят така жадуваното усамотение и покой.

Психотерапевтът д-р Джули Джоунс твърди, че тишината и усамотението вървят ръка за ръка. Моментното изолиране от безкрайната шумотевица позволява на мъжете и жените да осъзнаят собствените си желания и нужди.

Как да намерите така необходимото усамотение и тишина в забързаното си ежедневие

Заделянето на няколко минути на ден, за да избягате от какофонията и да намерите спокойствие, може да изглежда като невъзможна задача. Ако графикът ви позволява и сте достатъчно финансово осигурени, може да отидете за няколко дни до тиха дестинация – планинска хижа в някой зимен курорт или усамотен плаж без ресторанти или шумни плажуващи. Разбира се, има редица други начини, които ще ви предоставят възможността да се докоснете до абсолютната тишина и покой. Психотерапевтът д-р Джули Джоунс препоръчва следните 3 метода:

  • Отидете на разходка в близък до вас парк. Намерете си усамотено и тихо място, далеч от останалите, и просто седнете на една пейка, необезпокоявани от никого. Възможно е дори да се пробвате да практикувате осъзната медитация.
  • Събудете се час по-рано или останете будни един час по-късно, преди или след като останалите членове на домакинството вече са заспали. Ако делите дома си с многобройното си семейство или имате деца, които разчитат на вашето внимание и грижа, понякога сигурно ви се струва невъзможно да намерите дори минута спокойствие. Организирайте времето си така, че да можете да посетите будни в тиха обстановка, докато другите вече спят.
  • Прекарвайте обедната си почивка сами. Ако работите в препълнен офис, тишината и усамотението са далечна и недостижима мечта. Постарайте се да прекарвате обедната си почивка в някой парк, когато времето е хубаво, или хапнете в колата си, когато навън е студено.

Според предишни проучвания те от нас, които се чувстват комфортно в своята собствена компания в абсолютна тишина, са като цяло по-щастливи и имат по-стабилно психично здраве. Това е придобито умение, което може би не идва естествени на някои. Ако ви измъчват въпроси, на които не можете да намерите отговор, или вашите мисли превръщат усамотението в предизвикателство, винаги можете да споделите своите притеснения със специалист, за да намерите причината за тези проблеми.

Редактор: Нора Маркова
Източник: psychcentral.com
Снимки: unsplash.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияЛайфстайлСнимкиЛюбопитноНовиниСоциални грижи