Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 10 съвета за преодоляване на самотата

10 съвета за преодоляване на самотата

10 съвета за преодоляване на самотата - изображение

Самотата може да ни убие. Буквално...

Тя ни причинява не само емоционална болка, но и активира секрецията на хормони на стреса, които с течение на времето нанасят тежки вреди на здравето ни.

Специалистите определят продължителната самота като един от най-рисковите фактори за смъртност, наред с пушенето. И въпреки че повечето хора признават необходимостта от подкрепа и любов при децата, мнозина са тези, които смятат, че порасналите хора нямат подобни нужди. А това не е така. Макар и несъзнателно, ние не спираме да търсим начини да превъзмогнем тази „нужда от близост“, както я нарича психоаналитикът Фрида Фром-Райхман, но в повечето случаи тези начини не работят, а основната причина за това е, че нуждата ни от други хора е като нуждата ни от храна. Ако отречем това, се обричаме на страдание. Природата ни е програмирала така: да търсим свързаност. Тя награждава тези, които я имат, с дълголетие и щастие, но потиска психиката и имунната система на тези, които не го правят.

За съжаление, хората се изолират все повече. Проучване, направено през 2010 година и обхващащо повече от 3 хиляди души над 45-годишна възраст, установява, че 35 процента от тях се чувстват самотни. По-лошата новина е, че проблемът е дори по-мащабен от това, което показват тези данни. Тъй като западната култура проповядва независимост, има елементи дори на неудобство и срам в това да споделиш и признаеш своята първична нужда да бъдеш видян, да бъдеш разбран.

Много хора се преструват, че се радват на добра свързаност: „графикът ми е пълен“, заявява младеж, който е особено активен в социалните мрежи… Но и много зрели хора се преструват, че са превъзмогнали този „примитивен“ емоционален етап и карат околните да се чувстват недостатъчни или дори дефектни.

Разбира се, има и толкова други начини да се избегне тази толкова болезнена и некомфортна истина за самотата – с алкохол, наркотици, всякакви повърхностни развлечения, безкрайни купони или непрестанната работа.

Това, за което не си даваме сметка обаче, е, че бягството от реалността, не е разрешение на проблема, а временна лепенка върху раната, която става по-голяма и по-голяма, ако се остави без внимание.
Да, когато сме пияни, дрогирани или зомбирани пред екрана, може би успяваме да притъпим това болезнено чувство на самота, но далеч не успяваме да го излекуваме…

Празнотата в сърцата ни все повече се задълбочава, а паралелно с това отслабва и волята ни да се борим, както и способността ни да чувстваме емпатия.

Но можем да направим няколко неща, за да се противопоставим:

- Излекувайте страха си от другите (при необходимост дори с помощта на терапевт).

- Практикувайте свързване с хората – споделяйте преживяванията си, дори с риск да изглеждате не съвсем нормални! Разбира се, вие самите избирате с кого можете да бъдете откровени, но не забравяйте, че можете да бъдете искрени с всички.

- Четете повече за връзките между хората, научете причините, поради които са толкова важни, защо са толкова полезни за психичното ни здраве.

- Престрашете се и се включете в група, без значение каква – творческа, спортна или друга духовна общност, която чувствате близка до себе си.

- Ако сте вярващи, споделяйте и говорете с Бог. Знаете ли, че невронауката не прави разлика между разговорите с човек и разговорите с Бог? Ако не сте вярващи, просто изливайте душата си в разговор със себе си…

- Започнете да се грижите за домашен любимец. Това е един прекрасен начин да облекчите „жаждата си за близост“.

- Постарайте се да приемете, че имате нужда от хора. Простичко е: Хората имат нужда от хора! Повярвайте, в това няма абсолютно нищо невротично или незряло.

- Примирете се с факта, че в живота има моменти, в които е неизбежно да се чувстваме самотни. И няма нищо срамно в това.

- Спрете да „лекувате” самотата си с храна, алкохол, наркотици, интернет, работа… Те са основна пречка да търсите и намерите партньор или да изградите други важни връзки. Тежко и непосилно е бремето на самотата, но поне ни дава мотив да потърсим решение.

Колкото се може по-често практикувайте състрадание. В моментите, в които се чувствате самотни, прегърнете себе си, погрижете се за себе си. А когато забележите, че друг човек се чувства самотен, дайте му подкрепата си и се опитайте да му помогнете.

Самотата е бреме за всички.


*Полезни факти за това какво точно прави самотата с нашия мозък:

Според ново изследване самотата прави областите от мозъка, които са отговорни за заплаха, значително по-активни, което може да направи хората в социална изолация по-груби (израз на нуждата им да се защитят).

Професор Качопо, който е специалист по проблемите на самотата, споделя, че по време на изследването той и екипът му са открили много интересен модел, при който в моменти на самота хората се изтласкват към краищата на социалните мрежи. По периферията хората имат по-малко приятели и на практика самотата им прави така, че да изгубят дори малкото приятелства и познанства, които имат.

Доброволците в проучването са били изследвани с ЕЕГ апарати (с тях е била измерена електрическата активност в мозъка им). Показвани са им думи, съобразени с нивото на тяхната социалност, и степента на позитивната им нагласа.

В края на изследването учените са установили, че мозъците на самотните хора са били много по-бързи в идентифицирането на думи, свързани със социална заплаха (“враждебен”), в сравнение с участниците, които не се чувствали самотните.

Коментарът на проф. Качопо е, че това би могло да се окаже древен механизъм, който ни помага да оцеляваме.

По статията работи: Ина Фенерова
По материали от Psychology Today, Psy Blog
Снимка: Fox News

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлЛюбопитноСнимкиНовиниЗдравни съветиСоциални грижи