Начало Психология Поведенческа психология Психика и тяло Техники за интегриране на ума и тялото: Упражняване на вниманието

Техники за интегриране на ума и тялото: Упражняване на вниманието

Техники за интегриране на ума и тялото: Упражняване на вниманието  - изображение
"Целта на техниките на ума и тялото е да регулират системата за реакция на стреса, така че балансът и равновесието да могат да бъдат поддържани, да се възстанови активността на префронталния кортекс, да се намали амигдалната и да се възстанови нормалната активност на хипоталамо-хипофизарно-надбъбречната ос и локус церулеус — Симпатиковата част на нервната система "- Ева Селхуб, известен лекар, учен и автор.

Интеграционното поле "тяло-ум" е фокусът на редица дисциплини и подходи. Медицинската област е изчерпателен пример и включва широк спектър от "алтернативни" техники, които имат за цел да повишат осъзнатостта и да укрепят връзката между ума и тялото. Някои примери включват:

Пълноосъзнатост

"Пълноосъзнатостта се характеризира с безпристрастно, неоценъчно и устойчиво пълно осъзнаване на моментните на усещането за умствени състояния и процеси. Това включва непрекъснато и непосредствено осъзнаване на физическите усещания, възприятия, афективни състояния, мисли и изображения "- Гросман.

Пълноосъзнатостта е невероятно мощен инструмент за третиране на психични разстройства, състояния, свързани със стреса, рак, както и сърдечно-съдови заболявания.

Хората, които са предразположени към депресия, тревожност и свързани със стрес състояния, премислят твърде много, руминират (предъвкват мисли) и често не могат да се освободят от тревогите си.

Пълноосъзнатостта може да играе жизненоважна роля в превенцията на тези психични разстройства чрез създаване на насочено и фокусирано внимание върху настоящите преживявания.

Фазекас, Лайтнер и Пиерингер (2010) подчертават важността на точното откриване и подходящото интерпретиране на усещанията в тялото, за упражняването на ефективна саморегулация. Според тях вътрешните сигнали са най-съзнателно наличният начин за развиване на телесната интелигентност.

Намаляването на стреса, базирано на осъзнатостта, е един пример за терапия, основана на пълноосъзнатостта. Става дума за структуриран курс, който предлага на участниците един нов подход към живота, здравето и личното благополучие.

Това е възможно, тъй като пълноосъзнатостта пренасочва вниманието както към външната среда, така и към вътрешния опит, но от безпристрастна и пасивна гледна точка, дистанцирана от негативните мисловни вериги, болка или дискомфорт.

Пълноосъзнатостта действа чрез фокусирането върху вътрешните усещания. Чрез нея се научаваме как да излеизаме от миналите мисловни модели, като забавим сърдечната честота и успокояваме дишането.

Медитация

В традиционната медитация основната фокусна точка за тренировка за вниманието е вдишването и издишването през носа. Много изследвания установяват, че обръщайки внимание на дишането си, ние можем да го забавим. Когато забавим дишането, ние естествено ставаме по-спокойни и по-отпуснати, по-малко тревожни, депресирани и ядосани.

Техники за релаксация

Прогресивната мускулна релаксация (ПМР) е само един пример за релаксираща терапия, за която се знае, че изгражда телесната интелигентност. ПМР ни учи систематично да стягаме, а след това освобождаваме мускулите, работейки върху една мускулна група едновременно. Този процес очевидно води до намаляване на физическия стрес и напрежението, а чрез трениране на вниманието и фокуса върху тялото, до отделяне от трудните или стресови емоции, което води до дълбоко чувство на релаксация и благополучие.

Биофидбек

Една от пионерските техники за изграждане на интелигентност на тялото е биофидбекът. Биофитбекът използва научен, физиологичен мониторинг на организма, за да постигне осъзнаване на състоянията на тялото с електроди като ЕМГ или електромиография, което на свой ред дава възможност на човек да направи съзнателни промени в състоянието на тялото си.

Доказателствата, подкрепящи т.нар. биологично възстановяване, са силни и установяват, че то редуцира някои заболявания като високо кръвно налягане и мигрена. Една от най-значимите последици от биофидбекът е самоосъзнатостта, която той предизвиква; което води до повишена информираност за реакциите на тялото и способността те да се променят съответно.

Йога, Тай Чи, Чигун

Тези три физически практики се фокусират върху използването на движения на тялото, за да се съсредоточи вниманието върху вътрешното преживяване на настоящето. Бавният и балансиран ход на движенията спомага за релаксацията и намалява физическия стрес, като същевременно създава фокусирано състояние на ума, което помага да се преодолеят отрицателните емоции. Доклад на Harvard Health е само един от многото примери на изследванията, които се провеждат върху ползите от тези техники за интегриране на тялото и ума.

Позитивната психология и интеграцията на ума и тялото

В две скорошни проучвания се установява, че техниките на ума и тялото подобряват състоянието на депресия при деца и възрастни. В изследване на Стейпълс, Ати и Гордън от 2011г.  са постигнати значителни подобрения на депресивните симптоми, а чувството на безнадеждност е било понижено, след като 129 палестински деца и юноши са участвали в 10 групови сесии за упражняване на техники за ума и тялото.

Тези умения включват медитация, насочено въображение/визуализация, дихателни техники, автогенно обучение, биофидбек, генограми и себеизразяване чрез рисунки и движение. След 7 месеца подобренията са задържани, и въпреки че трудностите и конфликтите продължават да присъстват, намаленото чувство за безнадеждност също се задържа.

Съществуват и някои позитивни психологически интервенции, които оперират с допускането на интелектуална интеграция на тялото, тъй като те предполагат, че има двупосочна връзка между подобреното физическо здраве и по-високите нива на психическо благосъстояние. Съществуват и много позитивни изследователи в областта на психологията, които се съсредоточават специално върху интеграцията между ума и тялото, а не единствено върху непрякото подкрепяне на идеята.

Например Джиндани и Кхалса (2015) изследват ефектите на йога програма върху участници с пост-травматично стресово разстройство (ПТСР). Резултатът сочи, че те намират интервенцията с йога за "много ефективна".

ПТСР само по себе си може да се разглежда като разстройство на ума и тялото, тъй като симптомите могат да се проявят, както физически, така и в психически. Ето защо планът за лечение на ума и тялото е особено необходим при това състояние.

Прегледът на "алтернативните лекарства" (като йога, хипноза и медитация, например) установява, че те също могат да бъдат полезни за управлението на стреса и повлияването на други психични проблеми. Парк твърди, че тези открития показват, че лечението на тялото и ума трябва да се интегрира в клиничната психология, като се вземат предвид доказателствата, които показват как то може да бъде ефективно при лечението на психични разстройства, както и за подобряването на психичното здраве като цяло.

Повече за интегрирането на ума и тялото, както и карта на физическите усещания на емоциите в тялото, вижте ТУК >>>

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: positivepsychologyprogram.com

Снимка: shingolearning.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиНовиниПсихологияЛюбопитноЛеченияЛайфстайлТестовеБотаникаСпорт и туризъмСнимкиАлт. медицинаИнтервютаЗаведенияСоциални грижиХранене при...ВидеоЗдравни проблемиАнкетиИзследвания