23 трика за пълноценна комуникация с околните
Социалните ситуации са сред най-важните в нашия живот. Те са ключът към намирането на удовлетворяваща работа, пълноценен приятелски кръг и дори правилния партньор. Липсата на социална адекватност и неумението за пълноценна комуникация може да задържи човек далеч от целите, които си е поставил и да ограничи изключително много личното му щастие.
Обществото е изградило множество социални правила, които да регулират поведението на членовете му и ако личността отхвърли идеята за социална приемливост, може да понесе доста негативи. Сляпото подчиняване на социални норми може и да е полезно, но невинаги осигурява нужните предимства, затова ви представяме 23 психологически трика, с които ще спечелите предимство в различни социални ситуации.
1. Комфорт във всяко взаимодействие
Човешкият мозък е невероятно сложен инструмент. Той дели действията на такива, които носят удоволствие и други, носещи неприятни усещания. Мислим, че го контролираме, но всъщност той диктува действията ни. Тъй като при социални взаимодействия с непознати, ние не се чувстваме комфортно, мозъкът се старае да ни предпази от неловки или засрамващи ситуации. Това, за съжаление, пречи да сме открити и общителни с нови хора.
Тук се крие мощта на усещането за комфорт. Управлявайки мозъка, така че да не търси начини да ни предпази, всъщност печелим предимство, защото увеличаваме шанса хората да ни харесат, да проявят интерес към нас, като се докоснат до истинската ни същност, освободена от неудобството.
2. Посока на торса и краката на събеседниците
Да прекъснем някого, докато говори, е едно от най-неприятните действия, които престъпват нормите за поведение в социална ситуация. Когато се обръщаме към група хора, вглъбени в разговор, е добре да отделим внимание на телата им. При условие че обърнат само торсовете си към нас, това означава, че другият събеседник е по-важен или интересен за тях и нямат желание да ги прекъсваме.
Ако обърнат както торса, така и краката си към нас значи ще се радват на компанията ни. Това е изключително важно, защото може да ни подскаже кога е удачно да се включим и кога другите биха се ангажирали с онова, което им казваме.
3. При спорна тема позицията на тялото ни трябва да е до, а не срещу, събеседника
Всички сме били в ситуации, в които разговорът постепенно се превръща в разгорещена дискусия. Ако не искаме да драматизираме, най-доброто, което можем да сторим е да опитаме да избегнем подобни сцени. Дори да сме добре аргументирани, обикновено хората се дразнят, когато ги обвиняват в грешки.
Добре би било да омекотим аргументите си по спорните теми, за да избегнем нарастващо напрежение. Ако сме изправени срещу събеседника, особено, ако сме и по-високи от него, той би се почувствал заплашен, което допълнително ще усложни ситуацията. Затова е препоръчително да се намираме един до друг.
4. "Имам нужда от вашата помощ"
Нека си признаем, че всеки от нас обича другите да правят нещо за него, без значение дали е защото не иска да го направи самият той, или защото наистина не умее. Усещането е приятно.
Социално приемливото поведение изключва манипулативност, което налага при нужда от помощ човек да си признава. В повечето случаи хората ще приемат молбата ни и ще откликнат. Това се случва, защото не харесват усещането за вина, когато отказват. А и им харесва мисълта, че вършат добро за някого.
5. Повтаряйки последното, което събеседникът е изрекъл, го уверява, че наистина го слушаме
Повечето човешки действия са резултат от желанието за валидиране (потвърждаване, утвърждаване). Най-ефективният начин да се харесаме на хората е като им дадем онова, от което се нуждаят. Например, при разговор, в който събеседникът казва нещо наистина важно за живота си, ние показваме, че наистина чуваме казаното от него. Това изисква да перифразираме последните му думи и ни прави по-добър слушател и по–приятен събеседник. Третото (и най-важно) нещо е, че подобно действие кара събеседника да се чувства значим и да изпитва задоволство.
6. Кимванията, докато говорим, ни приближават до положителния отговор от отсрещната страна
Кимването е мощен и донякъде манипулативен метод за въздействие, за който може да се каже, че подмамва събеседника. Преди да го използваме трябва да сме наясно с това. Предизвикването на положителна реакция е естествено човешко желание. Независимо дали става дума за сключване на сделка, или покана за парти, хората винаги искат околните да се съгласят. Кимане, докато се опитваме да предадем своето послание, е мощен начин да получим желаното потвърждение. Хората харесват имитирането, така че е много вероятно да отразят нашето кимане. Движението предава на мозъка, че е наложително да изрази и гласово своето съгласие.
7. Скръстването на ръцете ще покаже дали другият ни слуша
Обикновено, докато човек обяснява нещо, което счита за важно, се увлича и не обръща особено внимание на реакциите на слушателите. Така нерядко се оказва, че сме се отклонили от темата. Вместо да гадаем какво точно се случва и да губим време в изясняване дали околните са разсеяни, и дори незаинтересувани относно темата, можем да скръстим ръце. Ако другият ни следи, то мимиките му ще се променят, реагирайки на промяната в тялото ни.
8. Повтарянето на нечие име при запознанство ни помага да го запомним по-лесно
Много хора имат сериозен проблем със запомнянето на нови имена. Обикновено дори не слушат другия, докато се представя, защото мислят как самите те ще го направят. За да го преодолеем, може просто да използваме техниката на повторението. Пример: „Здравей, аз съм Алекс“, „Радвам се да се запознаем, Алекс. От къде познаваш Георги?“ Колкото повече пъти се обръщаме по име, докато говорим, толкова по-вероятно е да запомним името.
9. Ако отговорът на зададения въпрос не е достатъчно подробен, по-добре просто да изчакаме
Често срещана е ситуацията, в която не познаваме достатъчно събеседника и отговорът на наш въпрос не е достатъчно ясен. Ако липсата на яснота ни дразни, то може просто да изчакаме и да поддържаме очен контакт. Ако напрежението се увеличи, можем леко да повдигнем въпросително вежди. Това оказва лек натиск, но и изпраща послание, че проявяваме интерес и очакваме допълнителна информация.
10. Хората обикновено се фокусират върху емоциите, а не върху темата
Това е много полезно при публично говорене, но също и в изграждането на връзка с непознат човек. Повечето от нас са добре запознати как протича едно запознанство стъпка по стъпка. Знаем какво могат да кажат другите, те също. Дори когато говорим за нещо на пръв поглед скучно, можем да предизвикаме емоция. Триадата от емоции, които са полезни, се състои от вълнение, смях (всеки обича да се смее) и интрига (елементът на загадката привлича вниманието на отсрещната страна). Не бива да се отдръпваме съзнателно, но трябва да внимаваме и със словоизлиянията.
Няколко техники, които могат да превърнат скучния разговор в интригуващ:
- Паузи
Много често, когато човек иска да задържи вниманието на околните, той има склонност да говори твърде бързо, което обаче издава неговата нервност. Премерените и контролирани паузи могат да създадат леко напрежение, което придава тежест на думите ни.
- Тон
Никой не намира монотонното мърморене за вълнуващо. Можем да променим тона на гласа си, когато искаме да превърнем скучните декларативни изказвания в интересни и наситени с емоции послания, които да предизвикат интерес.
Ето защо е толкова важно да се фокусираме върху емоцията зад думите. Хората могат да забравят това, което казваме, но никога няма да забравят начина, по който са се почувствали.
11. Доверието е по-важно от знанието
Двама младежи влизат в офис, за да се явят на интервю за една и съща работна позиция. Първият има докторска степен, както и две магистърски. А вторият е едва бакалавър. Първият обаче е срамежлив, не говори много, езикът на тялото му разкрива затвореност и дистанцираност.
Вторият е с изправена поза, гледа директно в очите интервюиращите, показва голям интерес към работата и отговорностите си, излъчва увереност. Ясно е кой е получил работата, нали?
12. Не бива да се страхуваме от провала
Опитът се натрупва с времето. Новите умения и познания се акумулират, когато повярваме в себе си.
Ние сме уверени, ако вярваме, че сме уверени.
Ние сме привлекателни, ако вярваме, че сме привлекателни.
Ние сие екстраверти, ако вярваме, че сме екстраверти.
13. Да дадем външен израз на силата си
Заставаме пред огледалото, поставяме ръце на бедрата си, изпъчваме гърди, издърпваме раменете назад, изправяме глава и се усмихваме на отражението. Дори съзнателно да си придаваме вид на силни и уверени, за мозъка ни това няма особено значение, тъй като той не би направил разлика. Пак ще произведе ендорфини, които ще ни накарат да се чувстваме способни на всичко.
14. По-рядко „мисля“ и „вярвам“, ако искаме да бъдем убедителни
Тези думи не ни помагат да изглеждаме по-уверени в очите на околните. Те им пречат да ни възприемат сериозно. Може би вместо „вярвам“ и „мисля“ е разумно да използваме „знам“.
15. Чистата и организирана среда влияе върху настроението, ефективността и представата за нас
Всеки от нас се е събуждал сутрин без мотивация. Или пък е започвал за работи върху нещо, без да успее да се концентрира. Следващия път, когато ни се случи, нека се огледаме. Чиста и организирана ли е нашата среда? Ако не, то би било разумно да отделим няколко минути, за да почистим и поставим всичко на мястото му. Ще се почувстваме освежени и ще повишим ефективността си. Това е причината, поради която големите компании обръщат толкова внимание на добрата работна среда за своите служители.
16. Микрогрупите в голямата група събеседници
Докато всички се смеят на някоя шега, лесно можем да разберем кои са по-близки помежду си, защото те инстинктивно търсят контакт именно с тях в подобни ситуации.
17. Да развълнуваме хората, с които искаме да общуваме
Възбудата е заразна. Хората обичат вълнението. То е бягство от скучния им живот.
18. Езикът на тялото е съюзник при изграждане на взаимоотношения и спечелване на уважение
Пример: Намираме се в компанията на човек, който е по-високо в йерархията от останалите. Той е център на вниманието и се радва на уважението им. Можем да се приближим до неговата висота, като се сприятелим с него.
Можем да се приближим по-близо до него, без да говорим и да синхронизираме езика на тялото си с неговия. Ако той е открит и говори възбудено, не би било разумно да отидем със скръстени ръце и отрицателно отношение към думите му.
19. Ако ни обидят, можем да игнорираме или да отвърнем със същото
Не бива да губим достойнството си и да променяме личните си граници заради човек, който не ни уважава.
20. Изправено тяло и очен контакт
Ако вървим изправени, подсъзнателно караме останалите да ни се доверяват и да ни възприемат като лидери.
Ръцете ни не бива да са в джобовете. Ако сме напрегнати и не знаем какво да правим с тях, можем просто да ги отпуснем покрай тялото, но не и да ги скриваме. При поздрав трябва ръцете ни да са топли и сухи.
Очният контакт е изключително важен. Загубата му се равнява на загуба на доверие. На първа среща например можем да се съсредоточим върху очите, докато се усмихваме. Ако не отклоняваме бързо поглед, демонстрираме увереност и настоятелност.
Все пак, не бива да прекаляваме и от време на време трябва да изместваме погледа си, защото постоянното взиране в другия, ще го напрегне.
21. Ефектът на Бенджамин Франклин
Ако човек веднъж е направил услуга, то е много вероятно да го стори пак. По същия начин човек, който веднъж е навредил другиму, е по-склонен да го направи отново, отколкото жертвата да си отмъсти.
Ако изпаднем в подобна ситуация, можем първо да помолим другия да направи нещо дребно за нас, а след това онова, от което наистина имаме нужда. Тогава вероятността да се отзове е много по-голяма, защото вече са повярвали, че щом веднъж са ви помогнали, значи ви харесват достатъчно, за да го направят пак.
22. Физическият контакт не бива да е пречка
Докосването до нечие рамо или коляно създава емоционална и физическа връзка. Особено в миг на радост, смях и вълнение докосването засилва близостта. Разбира се, разумно е да съобразим подхода си спрямо ситуацията, но е важно да запомним, че физическият контакт има силно влияние.
23. Работа с клиенти
Ако поставим огледало зад себе си, има голяма вероятност разгневеният клиент да види отражението си и да се опита да се успокои. Всеки иска да запази хубавия си имидж, дори само пред самия себе си.
highexistence.com
Снимка: pixabay.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Комуникация
- Флейкинг: Защо все повече хора отменят срещи в последния момент
- Елективният мутизъм – когато детето ви не говори с други хора освен с вас
- Видове невербална комуникация
- Междуклетъчна сигнализация
- Реч
- 15 полезни фрази за разрешаване на конфликти
- Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
- 12 способа за справяне с инатливите хора
- Видинско-ломски диалект
- Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
Коментари към 23 трика за пълноценна комуникация с околните