Начало Психология Социална психология Аз 4 начина да бъдем по-грижовни и по-добри към себе си

4 начина да бъдем по-грижовни и по-добри към себе си

4 начина да бъдем по-грижовни и по-добри към себе си - изображение

Без значение дали сте високопоставени служители, или родители, посветили се на отглеждането на децата си, склонността към самокритика, към твърде сурово отношение към себе си, е проблем за мнозина. И въпреки че сме свикнали да мислим, че твърде високите изисквания, които си поставяме, ни помагат да растем и да се усъвършенстваме, психолозите предупреждават, че това е напълно погрешно.

Изследвания, направени в тази област, категорично показват, че самокритиката много повече ни саботира, отколкото ни помага. Тя е една от най-големите пречки както за продуктивността и работните резултати, така и за щастието ни и чувството ни за удовлетворение.

По-предразположените към самокритика са жените - те са много по-склонни да обвиняват себе си за неуспехите и пораженията в живота и в същото време да обясняват успехите си със случайността или с помощта от други хора. Именно това е една от основните причини представителите на нежния пол рядко да искат повишения.
Мъжете от своя страна са много по-склонни към обратното, те по-скоро вярват, че успехите и победите им в живота се дължат на техните усилия и талант, а загубите обясняват с обстоятелствата.

Вижте по какъв начин ни пречи самокритиката:

- Държи фокуса на вниманието ви върху недостатъците ви, върху това, което не е наред с вас – по този начин подкопава самочувствието и увереността ви.

- Самокритиката е главната причина да се страхувате от провал, а това от своя страна се отразява изключително зле на вярата ви, че можете да се справите. Ефектът е пагубен, тъй като страхът от провал се отразява лошо на представянето ви и е причина да се отказвате бързо от целите си, а това води до лоши дългосрочни решения.

- Прави ви по-малко издръжливи при неуспехи и провал и много по-малко склонни да се учите от грешките си.

Ползите от добротата и състраданието към себе си са подкрепени от сериозни факти. Вижте най-важните от тях:

Състраданието към себе си се свързва с редица благоприятни ефекти. Състраданието към себе си означава, че човек се отнася към себе по начин, по който би се отнесъл с приятел в тежък момент – с разбиране, доброта, подкрепа. Означава, че ние осъзнаваме мислите и емоциите си, но не се идентифицираме с тях до такава степен. Състраданието към себе си в никакъв случай не означава, че се глезим, означава просто, че не сме прекалено взискателни към себе си и ненужно строги към грешките, които неизбежно допускаме.

Състраданието към себе си:

- подобрява волята и мотивацията ни;

- дава ни повече перспективи и възможност за вземане на добри решения;

- прави ни по-устойчиви: можем много по-лесно да се изправим отново на крака след поражение и да се поучим от грешките си;

- повишава нашата емоционална интелигентност, подобрява връзките ни;

- понижава стреса и чувството за претовареност;

- подобрява значително психологическото ни състояние, намалява риска от развитие на депресия и тревожност, подобрява здравословното състояние.

Необходимо е обаче да практикувате, за да се научите да проявявате това по-внимателно отношение към себе си.

Представяме ви четири научно подкрепени техники, които ще ви бъдат полезни.

Обръщайте необходимото внимание на диалога със себе си

Психологът Кристин Неф съветва в трудни моменти да обръщате внимание на начина, по който говорите на себе си. Старайте се да заменяте критиките с повече разбиране и съчувствие. Така, вместо да казвате: „Как можах да направя това? Защо съм такъв идиот?“, кажете си просто: „Разсеях се. На всеки може да се случи. Не е толкова фатално.“

Напишете писмо до себе си

Когато емоциите са твърде силни, Кристин Неф съветва да напишете писмо до себе си, но така, както бихте писали на свой приятел.
Например, направили сте скъпо струваща грешка и сте много ядосани на себе си. Възможно е в началото това да ви се струва странно и изкуствено, но нека това да не ви спира, напишете в писмото всичко, което бихте написали на свой близък в същата ситуация. Използвайте успокояващи думи – думи, които не да обвиняват, а да описват ситуацията като нормална. Редица изследвания доказват, че когато описваме емоциите по този начин, помагаме за тяхното регулиране.

Помислете за фраза, която ви утешава

Съветът на Кристин Неф е да разработите своя утешаваща фраза на състрадание, която да използвате в трудни ситуации и която ще ви помага да се справяте с тях достойно и спокойно. Фразата на самата Неф: „Това е момент на страдание, но страданието е част от живота. Трябва бъда добра към себе си в този момент и да си дам съчувствието, от което се нуждая.“

Всеки ден си правете списък на нещата, за които сте благодарни

Възможно е стратегията с благодарността да ви звучи изтъркано, но това не я прави по-малко работеща. Правете си списък с нещата, за които сте благодарни всеки ден и сами ще се убедите колко невероятно силни и дълготрайни ще са резултатите. Всяка вечер изброявайте пет неща, за които се гордеете, че сте постигнали, или пет свои качества, които цените в себе си.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Psychology Today
Снимка: Pinterest

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлтернативна медицина