Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех 5 психологически фактора, които оказват влияние върху мотивацията

5 психологически фактора, които оказват влияние върху мотивацията

5 психологически фактора, които оказват влияние върху мотивацията - изображение

Съществуват много теории и съвети, предназначени да подпомогнат мотивацията, но вероятно ще сте изненадани да узнаете някои от психологическите фактори, които могат да й повлияят. Например, знаехте ли, че визуализирането на успеха може да доведе до обратен ефект? Или това, че стимулите понякога могат да понижат мотивацията ни?

Ето някои от изненадващите неща, които могат да повлияват мотивацията ни.

Бъдете внимателни със стимулите

Ако някой вече изпитва удоволствие да върши нещо, то е ясно, че възнаграждението ще го накара да му се наслаждава дори още повече, нали? В много случаи отговорът всъщност е не.

Изследователите установяват, че получаването на възнаграждение за нещо, което вече сме вътрешно мотивирани да правим, всъщност може да окаже обратен ефект. Не забравяйте, че вътрешната мотивация идва от индивида. По същество това означава, че той прави нещо, заради чистата наслада от процеса. Самата дейност е възнаграждение сама по себе си.

Да кажем, когато децата получават награда за нещо, което им харесва да правят, например за това, че си играят с определена играчка, бъдещата мотивация да го правят всъщност намалява. Психолозите наричат това явление ефект на свръх задоволяването.

Така че внимавайте с наградите. Стимулите могат да повишат мотивацията за дейност, която в противен случай би била непривлекателна, но в някои случаи прекалената зависимост от подобни награди всъщност може да доведе до понижаване на мотивацията.

Как можете да използвате тази концепция?

  • Използвайте възнагражденията пестеливо.
  • Наградите могат да бъдат ефективни, само ако индивидът няма наистина вътрешен интерес към дейността.
  • Използвайте външно възнаграждение по време на първоначалния период на обучение и постепенно го премахвайте, тъй като учащият се интересува повече от дейността.

Въведете предизвикателства

Когато се изправите пред дадена задача, кое намирате за по-мотивиращо — да е нещо лесно, което вече сте правили сто пъти и вероятно можете да правите в съня си или да е в областта на възможностите ви, но да изисква да научите нещо ново или да разширите способностите си? За много хора първата опция е най-лесна, но втората по-предизвикателна опция вероятно е по-интересна и мотивираща.

Ако се опитвате да увеличите мотивацията си за нещо, като да ставате по-рано, прекратете някои стари рутини и въведете нови предизвикателства — това може да бъде ефективен начин да запазите мотивационната искра.

Предизвикайте себе си. Запишете се за местен маратон. Съсредоточете се върху подобряването на времето или увеличете разстоянието, което изминавате обикновено. Без значение каква е целта ви, добавянето на нарастващи предизвикателства може да ви помогне да подобрите уменията си, да се почувствате по-мотивирани и с една крачка по-близо до успеха.

Не визуализирайте успеха

Един от най-често срещаните съвети за повишаване на мотивацията е просто да визуализирате успеха, но изследванията показват, че това всъщност може да бъде контрапродуктивно. Проблемът е в това, че хората често визуализират постигането на своите цели, но прескачат визуализирането на всички усилия, които вървят наред с реализирането на тези цели.

Представяйки си, че сте постигнали желаната цел, вие всъщност изчерпвате количеството енергия, с която разполагате, за да се посветите на изпълнението на самата задача.

Предишни изследвания показват, че идеализираните фантазии за бъдещето обикновено предсказват слабо представяне, а по-новите изследвания установяват, че психическото отдаване на такъв тип визуализиране отнема наличната енергия.

И така, какво наистина работи?

  • Вместо да си се представяте внезапно успели, представете си всички стъпки, които ще предприемете, за да постигнете това.
  • С какви предизвикателства ще се сблъскате? Това да знаете с какво ще се сблъскате, може да ви помогне да се справите по-лесно, когато му дойде времето.
  • Какви стратегии можете да използвате, за да преодолеете тези предизвикателства? Планирането ще ви направи по-добре подготвени да преодолеете трудностите, с които може да се сблъскате.

Поемете контрола

Хората често се чувстват по-мотивирани, когато усещат, че имат контрол над онова, което ще се случи. Били ли сте някога част от група, в която се чувствате като че ли нямате личен контрол върху резултата от общата дейност? Чувствате ли се мотивирани да допринесете за успеха на групата?

Една от причините хората понякога да не харесват "екипната работа", е, че губят индивидуалното чувство за контрол и принос.

Какво можете да направите, за да възстановите контрола в групови ситуации?

  • Ако работите в екип (или се опитвате да мотивирате група последователи), намирането на начин всеки член да се почувства овластен и влиятелен може да помогне за мотивацията.
  • Дайте на хората контрол върху начина, по който допринасят за представянето или използването на техните идеи.
  • Позволете на членовете на групата да определят какви цели желаят да следват.

Фокусирайте се върху пътя, а не върху резултата

Непрекъснатата фиксация върху резултата — успех или неуспех — може сериозно да навреди на мотивацията. В изследванията си върху различните мисловни настройки, психологът Керъл Дък установява, че хваленето на децата за фиксирани черти (като например това, че са умни или привлекателни) всъщност може да намали мотивацията и упоритостта им в бъдеще.

Този тип похвала, според нея, кара хората да развиват фиксиран начин на мислене. Индивидите с този начин на мислене вярват, че личните характеристики са просто вродени и непроменими. Те смятат, че хората са или умни или глупави, хубави или грозни, атлетични или неатлетични и т.н.

Как можете да избегнете фиксирания начин на мислене?

  • Хвалете усилия, вместо черти.
  • Вместо да се съсредоточавате върху резултата — дали ще успеете или няма да успеете — опитайте да се съсредоточите върху пътя към постигането на целите си.
  • Какво сте научили от процеса? Не забравяйте, че пътят е също толкова важен, колкото и резултатът.
  • Кои действия са по-ефективни и възнаграждаващи? Когато правите оценка на усилията си, можете да прецизирате бъдещите си действия, за да постигнете по-добри резултати.

Независимо дали се опитвате да отслабнете, да пробягате маратон, да завършите образованието си или да постигнете друг вид цел, мотивацията играе ключова роля в цялостния успех или неуспех. Някои от тези открития могат да противоречат на съществуващите ви идеи за това какво работи и какво не по отношение на мотивацията. Опитайте да включите няколко от тези стратегии в ежедневните си навици, за да подобрите ентусиазма и стремежа си към успех.

По статията работи: Елиза Трайкова
Източник: verywellmind.com
Снимка: psychologytoday.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСоциални грижиЛайфстайлСнимкиЗдравни съветиСпортНовиниЛюбопитно