Framar.bg 0
В целия сайт
В целия сайт
Е-аптека
Продукти
Медия
Здравни новини
Любопитно
Интервюта
Презентации
Научни публикации
Видео
Анкети
Енциклопедия
Заболявания
Симптоми
Анатомия
Алтернативна медицина
Медицински изследвания
Лечения
Физиология
Патология
Ботаника
Микробиология
Медицински журнал
Фармакологични групи
Справочник
Специалисти
Здравни заведения
Образование
Спорт и туризъм
Аптеки
Здравни организации
Нормативни актове
Производители
Кл. пътеки
Здравни проблеми
История
Хранене
Храни и ястия
Хранителни съставки
Хранене при
Диети
Рецепти
Е-тата в храните
Съвети
Lifestyle
Спорт
Психология
Соц. дейности
Интерактивни
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Клинични пътеки Нормативни актове Производители Образование Спорт и туризъм Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Партньори Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Как вербалните насилници използват думите, за да надделяват над събеседниците си

Как вербалните насилници използват думите, за да надделяват над събеседниците си

от 21 яну 2022г.
Редактор: Мила Василева
Как вербалните насилници използват думите, за да надделяват над събеседниците си - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Когато намекваме нещо по време на разговор, без да го казваме директно на събеседника си, ние нарушаваме вербалните норми. Неточността в изказа, словесната обида, обвинението, откритото критикуване са част от определенията за вербално насилие, а хората, които го упражняват, се наричат вербални насилници. Те използват тези и други похвати в начина си на общуване с останалите, като целят да постигнат лични облаги. Някои словесни насилници овладяват до съвършенство „изкуството“ на вербалния тормоз, за да се налагат в определени ситуации.

Несъмнено ви се е случвало да попаднете на ситуации, които бихте определили като „агресивни“. Да кажем, че сте в магазина и чуете жената до вас да пита събеседника си:

– Мислиш ли, че имаме нужда от още мляко?
В отговор той започва да й крещи:
– Откъде да знам?! Защо не провери преди да излезем? Само ми губиш времето.

След тези думи жената тихо и смутено се извинява. В следващия момент вие започвате да си мислите колко неприятни са такива отношения и се радвате, че не се държите така с приятелите и роднините си. Всъщност възможно е и да поддържате такива отношения с хората около вас, но степента на избухливост да е по-ниска и затова подобни ситуации да не ви правят особено впечатление.

Насилственият гняв, като крещене, псувни, обидни думи, са само част от словесната злоупотреба. Насилието чрез думи се използва и като инструмент на насилника да надделее над околните.

Вербалното насилие и принципите на Пол Грайс

Лингвистът и философ Пол Грайс твърди, че повечето хора са склонни да следват принципа на сътрудничество, който включва четири фактора:

  • Качество: Да се казва само това, което се смята, че е вярно и е подкрепено с доказателства.
  • Количество: Да не се казва нито повече, нито по-малко отколкото се изисква за самата ситуация.
  • Уместност: Да не се споделя информация, която не е от значение за текущата тема.
  • Стил: Яснотата е от значение – избягват се неточни фрази.

Въпреки че може да изглеждат много сходни, принципите за количество и уместност се различават. Максимата за количество предполага да не се пропуска съществена информация, докато тази за уместност налага да не се променя темата.

унижаване и обвиняване на човек

Словесна злоупотреба, нарушаваща фактора за качество

Ако времето навън е студено и мрачно и кажете на ваш колега „Какво прекрасно време!“, вие нарушавате принципа за качество, понеже и двамата знаете, че метеорологичните условия не са добри. Вероятно сте напълно сигурни, че той разбира иронията ви, но ако човекът отсреща приеме буквално казаното от вас, се получава неразбирателство.

В ежедневния език преобладават подразбиращи се фрази, но вербалните насилници понякога използват нарушенията на принципите на Грайс като инструмент за злоупотреба.

Съществуват няколко типа нарушения на максимата за качество. Общото между тях е, че насилникът знае, че изявленията му са неверни или неточни.

Сарказъм

Ако сарказмът понякога може да се използва като форма на хумор, то нараняващият сарказъм е форма на словесна обида. Хората, които го използват по този начин, атакуват другите, като казват обратното на това, което имат предвид. Например:

  • "Беше ми приятно да се запозная с новия ти приятел. Иска ми се и моето гадже да е с толкова много черни точки."
  • "Това петно от горчица на блузата ти много добре подхожда на новия цвят на косата ти."
  • „Вземи си още една поничка. Все пак трябва някак да се поддържа тази двойна брадичка.“

Омаловажаване

При омаловажаването насилникът се стреми да направи постиженията на жертвата си да изглеждат незначителни, дори да знае, че думите му са несъдържателни. За пример:

  • „Боядисал си хола. И какво от това?“
  • „Наистина ли си завършил този университет? Аз не бих се хвалил с това. Та там всички получават диплома!“
  • "Пишеш поезия? Винаги съм смятал, че това е загуба на време."

Недооценяване

Някои хора нарочно принизяват събеседниците си, въпреки че знаят, че с думите си ги нараняват.

  • "Нямаш особено чувство за хумор. Може би затова никой не те харесва."
  • "Наистина ли искаш да се разходиш сам? Няма да успееш да се върнеш с твоята неориентираност.“
  • "Нищо не знаеш за парите. Просто остави аз да ги разпределям."

Оронване на самочувствие

При оронване на самочувствието насилникът нарушава принципа за качество, като прави отрицателни коментари относно вашите предложения, мнения или аргументи.

  • „Не мога да повярвам, че настояваш да гласуваш, при положение, че не разбираш от политика.
  • „Предлагаш да ядем суши? Много глупава идея. Знаеш, че винаги си тръгваме гладни.“
  • „Това е най-безсмисленият аргумент, който съм чувал досега.“

Манипулация

Манипулацията се използва, за да бъдете объркани, да се съмнявате в собствените си думи. По този начин агресорът получава предимство.

  • Пример 1

Жертва: Казахте, че сте били с Джон миналата събота.
Агресор: Никога не съм казвал това. Паметта явно Ви лъже.

  • Пример 2

Жертва: Чу ли този звук?
Агресор: Не. Сигурно халюцинираш.

вербален тормоз, крещене

Вербална агресия, която нарушава фактора за количество

Словесното нарушаване на фактора за количество можем да онагледим със следния пример:

  • Служител на регистратура в зъболекарски кабинет: Казахте, че сте за първи път в нашия кабинет?
  • Пациент: Да. Разбира се, ходил съм на зъболекар и преди, но току-що се преместихме в града. Всъщност спряхме за пет дни на гости при сестра ми, преди да дойдем. Току-що им се роди първото бебе и...
  • Служител: Просто попълнете тази документация. Можете да изчакате ето там.

Мълчанието и внезапното преключване от тема в тема са крайни нарушения на принципа за количество.

Съществуват няколко типа словесна агресия, нарушаваща принципа за количество, които се квалифицират по следния начин:

Измама

Самият Грайс предлага пример, който може да бъде изтълкуван като случай на словесна неточност:

Джон е без бензин и пита минувач откъде може да зареди гориво. Минувачът отвръща: "Има бензиностанция зад ъгъла.", при което се подразбира, че бензиностанцията функционира. Ако обаче човекът знае, че бензиностанцията е затворена, той нарушава фактора за количество, като пропуска съществена информация.

Прикриване

Хората, които прикриват информация или умишлено не споделят своите мисли и чувства, нарушават принципа за количество.

  • Пример 1:

Жертва: Сготвих ти любимото ястие.
Насилник: Добре.

  • Пример 2:

Жертва: Мога ли да видя извлеченията от кредитната ти карта? Вероятно ще можем да направим някои съкращения в бюджета си.
Агресор: Не, няма да ти дам личните си данни.

Прочетете още:

  • Връзката между вербалното насилие и тревожността, която всеки пренебрегва

Агресия, която нарушава максимата на уместност

Нарушаването на фактора за уместност може да се и изразява в отклоняване от темата на разговор. Тогава единият от събеседниците променя темата спрямо своите желания.

  • Жертва: Днес на работа се случи нещо наистина забавно.
  • Насилник: Винаги ли трябва да говорим за твоя работен ден?

Или...

  • Боби: Искаш ли да гледаме филм?
  • Ади: Кучето ми се казва Зевс.

Вербална неточност, засягаща стила

Събеседниците, нарушаващи принципа на маниера, могат да използват претенциозен език, за да ви накарат да се почувствате глупаво.

  • Агресор: Предполагам, че не сте запознат с творчеството на Йейтс.

Манипулаторите от този тип също така правят нелогични изводи, за да ви объркат.

  • Жертва: Смятате ли, че тази маса е твърде голяма за нашия хол?
  • Агресор: Разбира се, че не, той е направен от дърво.
Източник:

www.psychologytoday.com

Още по темата:
  • Защо е толкова трудно да се разделите с токсичен партньор и как да го направите Защо е толкова трудно да се разделите с токсичен партньор и как да го направите
  • Неизказаното насилие: Когато порасналото дете злоупотребява с родителите си Неизказаното насилие: Когато порасналото дете злоупотребява с родителите си
  • Защо някои родители позволяват на децата си да ги заплашват и унижават Защо някои родители позволяват на децата си да ги заплашват и унижават
  • Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
5.0/5 13 оценки

Коментари към Как вербалните насилници използват думите, за да надделяват над събеседниците си

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как вербалните насилници използват думите, за да надделяват над събеседниците си
    www.framar.bg 
    на 06 February 2023 в 02:14
    Коментирайте "Как вербалните насилници използват думите, за да надделяват над събеседниците си"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Защо е толкова трудно да се разделите с токсичен партньор и как да го направите
  • Неизказаното насилие: Когато порасналото дете злоупотребява с родителите си
  • Защо някои родители позволяват на децата си да ги заплашват и унижават
  • Заекващото дете в училище – обект на заплахи и подигравки
  • Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
  • Как да помогнете на детето си, ако е жертва на тормоз
  • Какви грешки допускат родителите, чиито деца ги обиждат и тормозят
  • "Чудех се къде да се скрия, за да не ме тормозят заради акнето“

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Здравословно ли е да се използват бамбукови чаши?

преди 1110 дни, 9 часа и 57 мин.

Да си го кажем! Жените ни използват като средство за разплод

преди 1563 дни, 18 часа и 40 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Модели акупресурни постелки / килимчета / за вашето здраве

преди 7 дни, 6 часа и 44 мин.

Кой е Jordan Tristan Walker от Pfizer и наистина ли съществува?

преди 9 дни, 12 часа и 47 мин.

продавам PLAQUENIL 200 mg

преди 10 дни, 7 часа и 50 мин.

Търся OZARA ACTIV и TERRA OXY - добавките на професор Жеко Ганев от Стара Загора

преди 19 дни, 3 часа и 39 мин.
Всички
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

АНКЕТА

Да се увеличи ли потребителската такса за здравноосигурените лица

Виж резултатите
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2023 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на услугите ни приемате, че можем да използваме „бисквитки“.Научете повечеРазбрах