Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Как да управляваме гнева – част 1

Как да управляваме гнева – част 1

Как да управляваме гнева – част 1 - изображение

Целта на управлението на гнева е да се овладеят емоциите и физиологичните реакции, които го причиняват. Не можете да избегнете хората и нещата, които ви разгневяват, нито можете да ги промените, но можете да се научите да контролирате реакциите си.

Защо някои хора се ядосват по-лесно от други?

Според психолога Джери Дефенбахер, специализиран в управлението на гнева, някои хора наистина се разгневяват по-лесно и по-интензивно, отколкото останалите. Има и такива, които не показват гнева си по бурен начин, но сякаш са хронично раздразнени или ядосани.

Хората, които лесно се разгневят, обикновено са с ниска толерантност към чувството на неудовлетвореност, което означава, че те трудно понасят чувството на разочарование, неудобство или досада. Това се дължи на няколко причини:

- Генетични и физиологични: има доказателства, че някои деца се раждат по-раздразнителни и чувствителни от други и това се проявява още в най-ранна възраст.

- Социокултурни: гневът често се разглежда като нещо, което не бива да изпитваме, ние сме научени, че е добре да изразяваме безпокойство, депресия или други емоции, но не и да изразяваме гняв. В резултат на това ние не се учим да се справяме с него или да го трансформираме.

Изследванията също така са установили, че ролята на семейството е от съществено значение. Обикновено хората, които се разгневяват лесно, са отгледани в семейства, с разрушително или хаотично поведение, без добри умения в емоционалната комуникация.

Добре ли е да дадем пълна свобода на гнева?

Психолозите предупреждават, че това е особено опасен мит. Някои хора използват тази теория като разрешение да нараняват другите. Изследванията са установили, че колкото по-свободно изразяваме гнева си, толкова повече ескалира той, но в същото време това по никакъв начин не помага и не разрешава ситуацията.

Най-добре е да разберете какво предизвиква гнева ви, а след това да разработите стратегии, които да ви предпазят от неконтролируемото му изразяване.

Предлагаме ви няколко съвета, които ще ви помогнат да се научите да овладявате и трансформирате гнева.

Релаксация

Обикновените инструменти за релаксация, като дълбоко дишане и визуализиране на любими места и хора, могат да помогнат за успокояване на гневните чувства. Съществува богат избор на книги и различни курсове, които ще ви помогнат да усвоите техники за релаксация, които да използвате във всяка ситуация.

Когнитивно преструктуриране

Казано по-просто, това означава да промените начина, по който мислите. Ядосаните хора са склонни да крещят и обиждат по начин, отразяващ техните мисли в напрегнатия момент. Имайте предвид, че когато сме ядосани, сме склонни да преувеличаваме проблемите и да сме твърде драматични. Опитайте се да замените тези мисли с по-рационални. Например, вместо да си казвате: "О, това е ужасно, ужасно е, няма никаква надежда”, си кажете: "Да, това е разочароващо и е напълно нормално да съм разстроен, но това не е краят на света, всичко ще се нареди."

Внимавайте с думи като "никога" или "винаги", когато говорите за себе си или за някой друг, защото те засилват гнева, но също така и ви отчуждават от околните.

Логиката побеждава гнева, защото гневът, дори когато е оправдан, може бързо да стане ирационален. Така че използвайте логиката, за да си напомните, че това е просто един труден момент, който ще отмине.

Правете това всеки път, когато почувствате, че гневът ви нараства и започвате да губите способността си за балансирано мислене.

Хората, които се ядосват бързо, са склонни да изискват: справедливост, признателност, съгласие, желание да вършат нещата по свой начин, а когато техните изисквания не бъдат изпълнени, тяхното разочарование прераства в гняв. Като част от тяхното когнитивно преструктуриране, те трябва да осъзнаят своята взискателна природа и да превърнат изискванията си в желания. С други думи, казвайки: "Бих искал" е по-здравословно, отколкото да кажете "искам" или "трябва да имам нещо". Когато не получите това, което искате, ще изпитате нормални реакции - разочарование, болка, но не и гняв.

Към втора част >>>

Редактор: Ина Фенерова
Източник: apa.org
Снимка: picswe.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиНовиниЛайфстайлЛюбопитноВидео