Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Кога времето спира за вас? 15 урока по щастие от Мартин Селигман

Кога времето спира за вас? 15 урока по щастие от Мартин Селигман

Кога времето спира за вас? 15 урока по щастие от Мартин Селигман - изображение
Мартин Селигман, роден на 12 август 1942 година, е професор по психология в университета на Пенсилвания и директор на Центъра за позитивна психология към университета. Той е написал 12 книги, сред които "Оптимистично дете", "Детска игра", "Научен оптимизъм", и повече от 150 статии за мотивацията. Изследванията му са подпомогнати от Националния институт по умствено здраве, Националния институт по остаряването, фондациите "Нешънъл Сайънс" и "Маккартър“, както и фондация "Гугенхайм“. Той е бивш президент на Американската асоциация на психолозите.


"Има един аспект на щастието, който е добре проучен, и това е понятието за поток. Запитайте се кога за вас времето спира? Кога сте истински у дома, кога не искате да сте на друго място?"

"Това, което хората искат, не е просто щастие. Те искат справедливост, искат смисъл."

"Мисля, че се стремим към положителни взаимоотношения, независимо дали те ни носят ангажимент или щастие."

"Може би единственият най-солиден факт в много проучвания е, че женените хора са по-щастливи от всеки друг."

"Една от тревогите ми за Америка е завладялата я епидемия от депресия. Една от причините за нея е, че "Аз" става все по-голям и по-голям, а "ние" ставаме все по-малки и по-малки."

"Едно от най-значимите открития в психологията през последните двадесет години е, че хората избират начина, по който мислят."

"В общество, в което индивидуализмът се разраства, хората все повече вярват, че те са центърът на света. Такава система на вярвания прави индивидуалния неуспех почти неутешим."

"Колкото по-ясни са правилата и ограниченията, наложени от родителите, толкова по-голямо е самочувствието на детето. Колкото повече свобода има детето, толкова по-ниско е самочувствието му."

"Що се отнася до нашето здраве, съществуват четири неща, които са под наш контрол: решението да не пушим, ангажиментът ни да спортуваме, качеството на нашата диета и нивото на оптимизма ни. А оптимизмът е поне толкова благоприятен, колкото и останалите неща."

"Животът причинява същите недостатъци и трагедии на оптимиста, както и на песимиста, но оптимистът ги понася по-добре."

"В сравнение с обикновената медицина или с определянето на здравословните и вредните неща, психологията е необятна – тя засяга образованието, работата, брака, дори спорта. Искам да видя как работят психолозите, за да помогнат на хората да изградят силни страни във всички тези области"

"Прекарал съм живота си в работа с изключително нещастни хора и съм си задавал въпроса: каква е разликата между щастливите и нещастните хора? Изследванията ни показват, че щастливите хора не са по-религиозни, не са в по-добра форма, нямат повече пари, не са по-красиви, в живота им не се случват повече добри събития или пък по-малко лоши. Единственото нещо, по което те се отличават от останалите, е, че са социални. Не прекарват времето си сами. Всеки от тях е в романтична връзка и всеки има богат кръг от приятели… И все пак, това са само статистически резултати, причините за щастието са много по-дълбоки."

"Вярвам, че има три различни щастливи живота. Първият е приятният - при който имаш толкова позитивни емоции, колкото изобщо е възможно да имаш, и притежаваш умението да ги запазваш във времето и да ги насърчаваш. Вторият е животът на ангажиментите: работа, родителство, романтика, свободно време… И третият е смисленият живот. "

"Стремежът към удоволствие няма почти никакъв принос към удовлетворението от живота. Най-голям принос за чувството, че водиш пълноценен живот имат стремежът към смисъл и стремежът към ангажираност – удоволствието е важно, когато си ангажиран и се стремиш към смислен живот, в този случай удоволствието е сметаната и черешката отгоре. Тоест, пълноценният живот е сборът между тези три фактора – ангажираност, смисъл, удоволствие, докато празният, нещастният живот е да нямаш нито едно от трите."

"Да бъдеш добродетелен човек е да показваш чрез постъпките си всички или поне повечето от шестте вездесъщи добродетели: мъдрост, смелост, хуманност, справедливост, умереност и трансцендентност."

Упражнение за щастие от Мартин Селигман

"Затворете очи. Спомнете си за някой, който е направил нещо изключително важно за вас, което е променило живота ви в добра насока, и на когото така и не сте благодарили подобаващо. Важно е човекът да не е починал. А сега отворете очи. Задачата ви е да напишете приветствие от 300 думи до този човек, да му се обадите по телефона и да си уговорите среща с него, без да му казвате повода, а когато се видите, да му прочетете приветствието... Всички се разплакват, когато се случи това... Когато тестваме хората седмица по-късно, месец по-късно, три месеца по-късно, те са по-щастливи и по-малко потиснати."

Редактор: Ина Фенерова
Източници: positivepsychologyprogram.com, ted.com, brainyquote.com
Снимка: christopherlaney.com 

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияЛайфстайлЗдравни съветиСнимкиНовиниАнкетиСоциални грижи