Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Теории и примери за детското развитие — част 3

Теории и примери за детското развитие — част 3

от 31 яну 2018г., обновено на 02 яну 2020г.
Редактор: Елиза Трайкова
Теории и примери за детското развитие — част 3 - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Теория на привързаността на Боулби

Налице са много изследвания върху социалното развитие на децата. Джон Боулби предлага една от най-ранните теории за социалното развитие. Той вярва, че ранните взаимоотношения с обгрижващите го възрастни играят важна роля в развитието на детето и продължават да оказват влияние върху социалните взаимоотношения през целия му живот.

Теорията на привързаността на Боулби предполага, че децата се раждат с вродена нужда от привързаност. Привъзраностите спомагат за оцеляването, като гарантират, че детето ще получава грижи и защита. Освен това тези привързаности се характеризират с ясни поведенчески и мотивационни модели. С други думи, както децата, така и лицата, които се грижат за тях, се ангажират с поведение, предназначено да осигури близост. Децата се стремят да останат близо и свързани с обгрижващите ги, които на свой ред осигуряват сигурно убежище и база за изследване.

Изследователите разширяват първоначалната работа на Боулби и предполагат съществуването на редица различни стилове на привързаност. Децата, които получават последователна подкрепа и грижи, са по-склонни да развият сигурен (здрав) стил на привързване, докато тези, които получават по-малко надеждна грижа, могат да развият амбивалентен, избягващ или неорганизиран (несигурен) стил.

Теорията за социалното учене на Бандура

Теорията за социалното учене се основава на работата на психолога Алберт Бандура. Той вярва, че процесът на кондициониране и подкрепление не може да обясни достатъчно пълно човешкото учене. Например как може процесът на кондициониране да отчете ученето, което не е подкрепено чрез класическо или оперантно кондициониране?

Според теорията за социалното учене дадено поведение може да се научи и чрез наблюдение и моделиране. Чрез наблюдаване на действията на другите, включително родители и връстници, децата развиват нови умения и придобиват нова информация.

Теорията за детското развитие на Бандура предполага, че наблюдението играе критична роля в ученето, но това наблюдение не е задължително да бъде под формата на гледане на жив модел. Вместо това хората могат да научат дадено поведение чрез вербални инструкции, както и чрез наблюдение на реални или измислени символи, показващи това поведение в книги или филми.

Социокултурната теория на Виготски

Друг психолог, на име Лев Виготски, предлага теоретична теория за ученето, която е наистина влиятелна, особено в областта на образованието. Подобно на Пиаже, Виготски вярва, че децата се учат чрез действие и практически преживявания. Неговата социокултурна теория предполага още, че родителите, полагащите грижи възрастни, връстниците и културата като цяло са отговорни за развитието на по-висшите функции.

Според Виготски ученето е процес на социална интериоризация. Чрез взаимодействието с другите наученото се интегрира в разбирането на индивида за света. Тази теория за детското развитие въвежда още концепцията за „зоната на проксимално/най-близко/ развитие”, или разликата между това, което човек може да направи с чужда помощ и това, което може да направи сам. С помощта на по-осведомените хората успяват постепенно да усвояват и увеличават своите умения и обхват на разбиране.

Източник:

verywell.com, pkolino.com

Още по темата:
  • Педагогическа психология – същност, теории и история Педагогическа психология – същност, теории и история
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1 Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
  • По-малко и по-прости играчки за развито въображение По-малко и по-прости играчки за развито въображение
5.0/5 1 оценка

Коментари към Теории и примери за детското развитие — част 3

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Теории и примери за детското развитие — част 3
    www.framar.bg 
    на 18 May 2025 в 19:15
    Коментирайте "Теории и примери за детското развитие — част 3"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • Педагогическа психология – същност, теории и история
  • Развитие и разстройства на детската реч
  • Развитие на детската психика според Фройд
  • Защо разпознаването на цветове и форми е важно за развитието на детето
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Етапи от социалното и емоционално развитие на детето
  • Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
  • Какво си мислят другите: развитието на "Теорията на ума" при децата
  • Прекалено бързо ли порастват децата днес, или точно обратното
  • Интелектуалното развитие на децата според Жан Пиаже
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Шоколадови яйца Хари Потър - как да убедя детето ми да не иска всеки ден

преди 676 дни, 12 часа и 43 мин.

Подозирам, че детето не е от мен. Какво да правя?

преди 2038 дни, 3 часа и 59 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 2 дни, 7 часа и 20 мин.

Какво представлява прозяването

преди 6 дни, 22 часа и 20 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 6 дни, 22 часа и 31 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 6 дни, 22 часа и 38 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето! Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!

Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!

от 31 май 2022г. Прочети повече
Развитие и разстройства на детската реч Развитие и разстройства на детската реч

Развитие и разстройства на детската реч

от 05 фев 2013г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival