Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Психология Психология на развитието Развитие на децата Хуморът – ключов елемент за развитието на едно дете

Хуморът – ключов елемент за развитието на едно дете

от 01 март 2019г., обновено на 04 ное 2019г.
Хуморът – ключов елемент за развитието на едно дете - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Нещата, които децата намират за смешни, разкриват много за нивото им на развитие и мислите им. Съществува връзка между кикотенето на двегодишния малчуган, което се отключва, когато чуе несъществуваща дума, и младия тийнейджър, който се смее на черния хумор на свой познат.

Според д-р Лорънс Кътнър – клиничен психолог, който преподава в Медицинския колеж на Харвард и едновременно с това е съосновател и съдиректор на "Центъра за психично здраве и медии" към Медицинския колеж на Харвард, специфичните неща, които предизвикват смях в децата, могат да послужат като признак за прогрес или липсата на такъв.

Те ни показват с кои точно предизвикателства, свързани с усвояването на нови когнитивни умения или социалното и емоционално развитие, малчуганите не успяват да се справят. Става въпрос за модели на държание, които се наблюдават през детските и юношеските години. Непрекъснато променящите се поведения обясняват защо 3-годишните, които все още се учат как правилно да използват тоалетната, намират за забавни шегите на тази тема, докато 7-годишните, вече не срещат трудности, смятат подобни смешки за глупави.

Способността да се усмихваме е вродена

Дори едно бебе, което се е родило само преди 12 часа, вече може да оформи устата си, така че да наподобява усмивка, когато усети мириса на банан или друг сладък плод. Изглежда новородените нямат нужда от време да научат този вид поведение – да се усмихваме вероятно е закодирано в нас още дори преди раждането. Истинският смях, който е по-сложно действие, се появява чак след няколко месеца.

Децата успяват да научат някои много сложни концепции през първите няколко месеца. Като започнем с осъзнаването, че са индивиди, отделни от родителите си. Скоро след това те започват да разбират, че предметите и хората продължават да съществуват, дори когато малчуганите не ги виждат. Постоянството на обектите е изключително важна реализация: детето знае, че когато майка му излезе от стаята, тя в крайна сметка ще се върне при него. Малчуганът също така знае, че трябва просто да протегне ръката си, за да отвори шкафа и да намери играчката си.

Малко действия могат да предизвикат толкова силен смях в едно пеленаче на една година, колкото играта "Ку-ку, ето ме!". Подобна игра обаче най-вероятно би се сторила скучна на едно 6-годишно дете. Смехът, продиктуван от играта, е признак за достигнат етап от интелектуалното развитие на пеленачето. Силата на смеха може да ви посочи до каква степен бебето разбира шегата. "Това е майка ми зад тези ръце!" – това осъзнаване би убягнало на едно дете, което е с няколко седмици или месеца по-малко.

Играта Ку-ку, ето ме!

Наблюдаването как лицето на майката изчезва зад ръцете й, кара бебето да се вълнува. То знае, че майката е наблизо и предполага, че тя скоро ще се появи. Това е напрегната ситуация за пеленачето. Когато лицето на майката се показва отново, детето се успокоява и започва да се смее от вълнение. Това, което е било страшно до преди малко, сега е забавно, тъй като детето може да се предскаже какво ще се случи. Ако обаче майката задържи лицето си скрито за твърде дълго време, напрежението ще се превърне в страх и бебето ще заплаче.

След като децата разберат дадена концепция, те изпитват радост, когато си играят с нея, докато я премислят отново и отново. Двегодишните момичета и момчета, които тепърва започват да овладяват тънкостите на езика, често се кикотят неконтролируемо, когато чуят безсмислена комбинация от думи или срички. Те разбират, че безсмислените срички са различни от думите. Звуците са неправилно комбинирани, те звучат странно и следователно са забавни.

Същото важи и за други неща, които са не на място. Неразбориите и странните думи и действия обикновено ще предизвикат смях в 2-годишните деца, защото те започват да осъзнават, че има установен ред в света. Обуването на чорап на крака не е смешно. Поставянето му на ухото е безкрайно забавно за 2-годишните малчугани, защото те осъзнават сами, че мястото на чорапа не е там. Те нагледно показват, че са разбрали предназначението на дрехата чрез смеха си.

Първите опити за шеги на малчуганите

Децата на тази възраст също така за първи път ще ви съобщят, че се шегуват. За разлика от по-младото дете, което играе "Ку-ку, ето ме!", 2-годишният малчуган с чорапа контролира действията си, за да събуди смях в другите и себе си. Детето измисля и изпълнява шега.

Дете на шестгодишна възраст вече не намира играта "Ку-ку, ето ме!" и чорапите, висящи от ушите, за толкова смешни. Предизвикателството и напрежението, които тези задачи предизвикат, са заменени от превъзходство на логиката и абстрактното мислене. Гатанките и шегите на шестгодишните малчугани често съдържат налудничаво съпоставяне, игри на думи или логически грешки. Те са не толкова сложни версии на хумора, на който се наслаждаваме като възрастни.

– Защо слонът боядисва пръстите на краката си с червен лак? За да може да се скрие в ягодовите храсти.

– Петко шари в село. Пет кошари в село.

Съдържанието на тези шеги отразява предизвикателствата, свързани с тънкостите на логическата мисъл и нарастващата комплицираност на езика, пред които се изправя шестгодишното дете.

Слонът, който мисли, че ще се слее с ягодовите храсти, като усвои една характеристика на растението, не разбира нещо, което детето обаче вече осъзнава много добре. Обрисуваната в шегата ситуация е смешна за шестгодишните, защото те могат да си представят слона, който напразно се опитва да се скрие. Малкото дете знае повече от големия слон, а това е нещо, с което малчуганът може да се похвали.

По същия начин шегата с Петко позволява на детето да покаже, че е овладяло използването на каламбури – вече е научило, че една дума може да има няколко коренно различни значения. Това е много трудна концепция, която по-малките деца не могат все още да осмислят.

Промяната в чувството за хумор с напредването на възрастта

Невинният тон на хумористичните закачки на малчуганите се изменя значително, преди да постъпят в гимназия. По причини, които все още не са напълно разбрани от психолозите, на 10-годишна възраст момчетата започват да се смеят на други неща от тези, които предизвикват смях в момичетата. На тази възраст момчетата предпочитат да разказват шеги, чийто контекст е много по-агресивен и сексуален.

От своя страна, момичетата често показват чувство за хумор, който не се фокусира върху теми като физическото насилие, а по-скоро върху вербалната агресия. Причината за тази разлика между представителите на двата пола вероятно е фактът, че по време на този етап от развитието момичетата имат като цяло по-добри словесни умения от момчетата. Те се дразнят едни други за приятелите си и имитират привлекателните героини от сериалите и филмите. Шегите също така спомагат за определяне на това, кой има право да членува в определена социална група. Тези, които схващат шегата, принадлежат към групата, а другите остават по периферията.

Въпреки очевидните специфики в поведението на представителите на двата пола момчетата и момичетата използват хумора, за да постигнат едни и същи цели. За юношите хуморът е индиректен начин да се изправят с проблемите, които ги засягат, като например сексуалността им. Когато едно 11-годишно момче (или момиче) се смее на шега, свързана с аборта или проституцията, то невинаги си дава сметка за сериозния характер на същността на вица. Самите теми на шегите са твърде емоционално стресиращи, за да може момчето да се справи директно с тях. Вместо това то използва шегата като възможност за определяне на нормите за поведение. Хуморът му позволява да изкаже позиция и, ако е необходимо, бързо да се дистанцира от нея, казвайки: "Просто се шегувах."

Редактор: Нора Маркова
Източник: psychcentral.com
Снимки: pixabay.com; child-encyclopedia.com

Още по темата:
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1 Важни етапи в социалното и емоционално развитие на децата — част 1
  • 10 ключови факта за детското развитие 10 ключови факта за детското развитие
  • Развитие на бебето в първите шест месеца Развитие на бебето в първите шест месеца
5.0/5 3 оценки

Коментари към Хуморът – ключов елемент за развитието на едно дете

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Хуморът – ключов елемент за развитието на едно дете
    www.framar.bg 
    на 02 July 2025 в 15:45
    Коментирайте "Хуморът – ключов елемент за развитието на едно дете"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология на развитието
  • Развитие на децата
  • 4 етапа на развитие при човека: Къде се намирате вие
  • Децата са уверение от Бог, че светът трябва да продължи: Честит Ден на детето!
  • Цветовете работят за развитието на детската психика
  • Защо разпознаването на цветове и форми е важно за развитието на детето
  • По-малко и по-прости играчки за развито въображение
  • Какво подпомага психическото развитие на пеленачетата
  • Важните етапи от развитието на детето през втората година
  • Нормалното развитие на детето през четвъртата година
  • Играйте с бебето — това е важно за нормалното му развитие
  • Развитието на мозъка на бебетата, чиито майки употребяват наркотични вещества
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Сироп от мента може ли да се ползва за успокояване на стомаха на дете?

преди 1853 дни, 19 часа и 43 мин.

Тиквени семки срещу глисти подходящи ли са за дете?

преди 1982 дни, 2 часа и 39 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 4 дни, 23 часа и 56 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 6 дни, 16 часа и 37 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 18 дни, 23 часа и 29 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 19 дни, 6 часа и 30 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

СПРЕЙ ЗА ПОЧИСТВАНЕ НА КЛИМАТИЦИ - РЕФРЕШ ЕЪР - 500 мл

БЕТИНА БАРТИ СВЕЖА МЕНТА душ-гел 500мл

БЕТИНА БАРТИ СВЕЖА МЕНТА лосион 500мл

ЧЗ ВИТИС ДЖУНИЪР 6+

ПРЕДП.БЕЛЬО ВЪЗР.МОЛИКЕЪР ЕЛАСТИК ПРЕМИУМ L * 30 165273

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

МЕЛБЕК ФОРТ таблетки 15 мг * 30 НОБЕЛ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 13:05:10

СИДЕРАЛ ФОРТЕ капсули * 30

Коментар на: Лили от 02 юли 2025г. в 12:51:08

УРИНАЛ АКУТ таблетки * 10 ВАЛМАРК

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 12:33:22

МЕЛБЕК ФОРТ таблетки 15 мг * 30 НОБЕЛ

Коментар на: Мила от 02 юли 2025г. в 12:01:56

УРИНАЛ АКУТ таблетки * 10 ВАЛМАРК

Коментар на: Бонка Георгиева от 02 юли 2025г. в 11:50:19
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival