Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех 10 правила за постигане на промяна

10 правила за постигане на промяна

10 правила за постигане на промяна - изображение

Самоуправлението е трудно, но не е невъзможно, нито пък трябва да бъде травмиращо, според експерта по промяната Стан Голдберг, който представя на вниманието ни десетте принципа, нужни според него за успешна промяна. Той разказва как майка му е починала на Коледа от инфаркт, като събирайки вещите й е открил 15 книги за самопомощ. Стан ги разглежда и вижда в тях описани концепции, които да подобрят живота, но толкова широко предложени, че едва ли са повлияли на мисленето на майка му и надали са я направили по-щастлива.

Подобно на нея всеки от нас и тя е желала да се промени в някаква посока, но не е знаела как да го направи. След 25 години изследвания над човешкото поведение специалистът е открил 10 основни принципа, обхващащи всички стратегии за самоуправление. Той разделя тези принципи, използвайки желанието да бъде по-точен, демонстрирайки стратегии за прилагане от собствения живот.

Всички поведения са комплексни

Изследванията на психолога д-р Джеймс О. Прохаска, международно признат експерт по планираните промени, многократно потвърждават откритието, че промяната настъпва на етапи. За да увеличите цялостната вероятност за успех, разделете поведението на части и научете повече за всяка част последователно.


Стратегия: Раздробете поведението

Почти всички поведения могат да бъдат раздробени на части. Разделете желаното си поведение в по-малки, самостоятелни единици. Искате да идете на работа навреме, какво значи това за вас: събуждане, душ, обличане, приготвяне на закуска, ядене, шофиране, паркиране и закупуване на кафе, преди работното време.

Промяната е страшна за подсъзнанието ви

Ние се противопоставяме на промяна, но страхът от неизвестното може да доведе до придържане към поведението на статуквото – колкото и да е лошо това. Промяната налага смелост и впрягане на силите ни, за да преодолеем тревогата.


Стратегия: Проучете евентуалното следствие от поведението си

Сравнете всички възможни последствия, както от продължаване на поведението до момента, така и от промененото желарелно поведение. Ако има по-висока вероятност от положителни резултати, свързани с новото поведение, страховете ви от непознатото са неоснователни.
Ако не станете по-точен, при следващото закъснение ще се окажете безработен. Определено има по-голяма полза от промяната, отколкото от продължаване на поведението със закъсненията.


Стратегия: Подгответе околните, които ви наблюдават

Новото поведение може да изплаши хората, които са в близкото ви обкръжение, така че ги въведете бавно в ситуацията, за да могат да я приемат.
Ако принципно закъснявате всекидневно, колегите ще се стъписат при първите подранявания, може би дори ще решат, че нещо притеснително се случва в дома ви.


Стратегия: Бъдете реалисти

Нереалистичните цели увеличават усещането за страхове, защото мозъкът осъзнава невъзможността за съставяне на стабилен план за изпълнението им. Страхът увеличава вероятността от травми.

Промяната трябва да бъде положително насочвана

Както демонстрира ранно изследване на Б. Ф. Скинър, насърчаване, а не наказание, е необходимо за постоянно израстване. Насърчаването може да бъде вътрешно или външно. Според Карол Сансоун (професор по психология в университета в Юта), един вид насърчаване задължително трябва да присъства за самоуправлението ни, два биха били по-добри от един и три са най-добрия вариант.


Стратегия: Насладете се на действието

Вътрешно заякване възниква, когато актът се подсилва от усещанията на личността. Постарайте се да усетите приятните му страни и ги поддържайте.


Стратегия: Възхищавайте се на резултата

Актът не се нуждае от голямо вътрешно укрепване, ако резултатът във външно укрепен. Например мразя почистването на кухнята, но го правя, защото ми харесва гледката на чиста кухня.


Стратегия: Наградете се

Външното подсилване не е пряко свързано с действието или неговото изпълнение. Работникът може да презира производствената си работа, но ще продължи да работи за добра заплата.
Всеки път, когато шефа ми ме вика за създаване на нов проект вкарвам 50 лева по сметката си за лятна почивка.

Да бъдеш е по-лесно отколкото да станеш

В моя карате клас от 20 ученици, инструкторът изкрещя: "Без болка, няма печалба", на фона на изтощителни инструкции. След четири седмици останаха само трима ученици. Неприятната промяна става наказание, а рационалните хора не продължават дейности, които са по-болезнени, отколкото са възнаграждаващи.


Стратегия: Предприемайте миниатюрни стъпки

В едно проучване на Държавния Университет в Сан Франциско учените установяват, че участниците са били по-успешни, когато техните цели постепенно се приближават. Запишете поведението, което искате да промените. След това в страни напишете целта си. Начертайте четири реда между двете и напишете стъпките за прогрес, които отвеждат по-близо до целта.


Стратегия: Опростете процеса

Методите за промяна често са ненужно усложнени и френетични. Чрез простота възниква яснотата.
Опитвате се да не закъснявате за работа? Вместо кафе от лафка по пътя, ще пиете такова, приготвено в офиса.


Стратегия: Подгответе се за проблеми

Не съществуват перфектни светове и нито перфектни учебни ситуации.
Будилник не успява да ви събуди, за това през първия месец ви буди някой от семейството.

По-бавно е по-добре

Всичко има своя естествена скорост. Когато тя се промени, се случват неприятни неща. Промяната е най-ефективна, когато се случи бавно, позволявайки поведението да стане автоматично.


Стратегия: Създайте стабилно спокойствие

Животът е като мътно езеро. Оставете го да се успокои и калта ще се утаи, докато изчисти водата. Същото важи и за промяната.
За да стигнете навреме на работа, не поемате други задачи по пътя натам.


Стратегия: Оценявайте пътя

Автор Урсула Легуин веднъж каза: "Добре е да приключим с пътуването, но в крайна сметка това пътят е това, което има значение." Не избирайте най-тежкия път, той трябва да бъде толкова тежък, колкото е възнаграждаваща целта.

Знайте повече, справете се по-добре

Изненадата омагьосва хората, които търсят промяна. Повече знания за процеса позволяват по-голям контрол над него.


Стратегия: Проследете поведението си

Някои терапевти настояват за осъзнаване както на настоящите, така и на желаните поведения, но изследванията показват, че е достатъчно да се знае само новото.
Пример е как в тетрадка се записватвремето, необходимо за всяка стъпка от подготовката за работа, така ще знаем колко време трябва да предвидим, за да идем на време.


Стратегия: Потърсете обратна връзка

Проучване в британския вестник "Психология" установи, че споделянето на личния опит с другиго е ключът към успешната промяна. Но тъй като търсенето на ново поведение предполага, че не харесваме старото, може да накараме околните да се почувстват неудобно, защото ни критикуват. Добре е да се концентрираме и да видим какво е наблюдението на околните, относно промяната.


Стратегия: Разберете резултата

Успехът е задоволителен и ако знаете защо сте успели или не успяхте.  Подобни стратегии могат да се прилагат в бъдеще, когато се планува промяна и в друго поведение, което не харесваме.


Промяната изисква структура

Много хора виждат структурата като ограничителна и потискаща спонтанността. Докато спонтанността е чудесна за някои дейности, всъщност е сигурен метод за саботиране на промяната.


Стратегия: Определете какво работи

Класирайте всички дейности и материали, които използвате, като полезни, неутрални или безполезни за постигането на целта си. Елиминирайте ненужните, превърнете неутралните в позитивни и запазете или увеличете положителните.
След като оцените сутрешната си рутина, можете да замените отнемащите време закуски с бързи протеинови напитки.


Стратегия: Актуализирайте редовно своя план

Прегледайте всеки ден как и защо се променяте, както и последиците от успеха и неуспеха. Изследванията на Даниел Вилингхам (професор по психология в Университета на Вирджиния) показват, че повтарянето на анализите увеличава вероятността за успех.
След по-уморителните дни на работа се прибирам и си казвам „Море, идвам!“


Стратегия: събития с последователност от логически последствия

Според експертът по поведението Ричард Фокс (професор по психология в университета "Пен" в Харисбърг) е важно да се сортират аспектите, свързани с изучаването на ново поведение в нивото на трудност или време.
Ако сутрин закъсняваш за работа може да преместиш част от дейностите на едно и също място, за да спестиш времето, обличането и гримирането могат да се преместят в банята при вземане на душ, за да остане време за закуска.

Необходима е практика

Практиката е друг ключов подход към промяната, казва едно проучване за променящия се съзнателен опит, публикувано наскоро в Британския журнал за психология. Установено е, че повечето провали се случват, защото този принцип се игнорира. Практиката прави новите поведения автоматична и естествена част от това кои и какво сме ние.


Стратегия: Използвайте помощници

Не всички поведения могат да се научат самостоятелно. Понякога е полезно да използвате помощта на доверен приятел.


Стратегия: Практика в много направления

Ако искате да използвате ново поведение в различни среди, го практикувайте при същите или подобни обстоятелства. Дублирайки това "генерализиране", психолозите Т. Ф Стокс и Д. М Баер намират, че е от решаващо значение за поддържането на ново поведение.
Опитвайки се да ходите навреме на работа през първата седмица ще пробвате да бъдете точен само за работа. На следващата седмица ще се постараете да пристигнете навреме за редовната си игра на футбол или среща с приятели.

Новите поведения трябва да бъдат защитени

Дори когато са изпълнени безупречно, новите поведения са крехки и изчезват, ако не са защитени.


Стратегия: Контролирайте околната среда

Проблемите от околнат среда, като например шум, понижаващ нивото на бдителност, могат да възпрепятстват изучаването на нови поведения. След като идентифицираме какво помага и какво пречи, увеличаваме помощните елементи и елиминираме останалите.


Стратегия: Използвайте помощ за паметта

Тъй като новото поведение не е нито познато, нито автоматично, е лесно е да се забрави. Всичко, което помага на паметта, е от полза.

Малките успехи са големи

За съжаление плановете за големи успехи често водят до големи неуспехи. Вместо това се фокусирайте върху серия от малки успехи. Всеки малък успех изгражда вашия резерв на самочувствие. Докато един голям провал го опустошава.


Стратегия: Картирайте успеха си

Приближете всяка стъпка като отделна мисия и в крайна сметка ще стигнете до голямата цел.
За всяка дейност, която завършвам в рамките на неприятните си работни проекти, се възнаграждавам с влагане на пари във фонда „почивка“.

Процесът на промяна от това, което сте към това, което бихте искали да станете, може да бъде тежък и разочароващ или лесен и възнаграждаващ период. Необходимото усилие за двете пътеки е същото. Изберете първата и най-вероятно ще я повтаряте до безкрайност. Прилагайте 10-те принципа на Стан Голдбер и той твърди, че ще се промените с абсолютна сигурност. Изборът е ваш.

По статията работи: Станислава Тонева
Източници: psychologytoday.com
Снимка: viewbrevardcountyhouses.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноИсторияПсихологияЛайфстайлХранене при...Здравни съветиСнимкиСоциални грижиНовини