Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 11 стъпки за изразяване на вашите емоции

11 стъпки за изразяване на вашите емоции

11 стъпки за изразяване на вашите емоции - изображение

Много хора изпитват трудност да изразят емоциите си. Други прекалено експресивно изразяват това, което чувстват, а трети не споделят достатъчно. Знанието как да изразявате емоциите си по правилен и умерен начин ще ви бъде от голяма помощ във вашия личен, социален и професионален живот.

Има много теории и техники, които ни учат как да потискате или контролирате емоциите си. Доказано е обаче, че този подход не е ефективен. Емоциите и чувствата са спонтанни и автоматични - те трябва да бъдат почувствани и изразени.

Доказано е на научно ниво, че избягването и потискането им може да има отрицателни психологически последици. Съвременните терапии като тази на приемането и ангажирането и други практики, като тази за пълна осъзнатост (mindfulness), могат да ви помогнат да приемете емоциите си и да знаете как да ги третирате. Емоциите ви са част от вас и трябва да се погрижите за тях.

Например, ако сте човек, който изпитва много високи нива на емоционална тревожност, можете да правите определени неща и да се държите по определен начин в опит да избегнете това безпокойство. От своя страна то може да се дължи на факта, че не сте сигурни как да го канализирате и да го изразите.

Тази емоционална репресия може да причини физически проблеми, като учестен сърдечен ритъм, прекомерно изпотяване, треперене или проблеми с дишането. Когато чувствата се въздържат, се създава напрежение. Това напрежение може да се концентрира физически в области като врата, лицето, различни мускули и гръбначния стълб.

Ако, от друга страна, се придържате към тези емоции, без да ги изразявате, може да сте податливи на изживяване на психосоматични заболявания на артериите, болки в главата или стомашни проблеми. Безспорен факт е, че емоциите влияят върху физическото ни здраве. Знаейки как да ги изразявате, можете да предотвратите физически проблеми и емоционална болка.

Знайте как да изразявате емоциите си в 11 стъпки

С малко обучение и с тези лесни стъпки ще можете да идентифицирате по-добре емоциите си и да ги изразите по подходящ начин. 

Идентифицирайте емоцията и чувството: Когато нещо се промени в тялото ви, като реакция на нещо външно или на собствените ви мисли, трябва да си зададете въпроса: Какво чувствам? Какви физически симптоми изпитвам? Каква е причината? Защо се случва сега?

Научете се как да разпознаете чувствата си: След като установите емоциите и чувствата си, трябва да анализирате усещането, което създават у вас. Полезно е да знаете кои знаци и жестове на тялото ви издават. Опитайте се да направите списък на всички тези емоции и какво точно е това, което ги издава физически.

Обърнете внимание на реакцията на тялото ви: Емоциите се регулират от лимбичната система и нервната система, и веднъж появили се е трудно да се контролират. Отделете момент и оставете емоциите, които чувствате, да улегнат, за да можете да мислите ясно за тях и за това как да реагирате.

Обърнете повече внимание на начина, по който реагирате на дадена ситуация: Може да се чувствате сякаш ситуацията ви изнервя, но коренът на проблема е вашият емоционален отговор на нея. Самонаблюдавайте се и ще разберете, че реакцията ви е същата, както когато не можете да намерите важен документ из къщата или когато получите глоба за дадено нарушение, което всъщност не сте извършили. Единственото нещо, което може да промените, е вашата реакция.

Изразявайте емоциите си правилно и пропорционално: Едва след като напълно сте разбрали предишната стъпка, ще можете да изразявате емоциите си по по-контролиран начин. Сега е ред на още няколко стъпки, с които да ви помогнем да разберете какво се случва с вас, за да можете да го изразите точно.

Усещайте тялото си и комуникирайте с него: Когато усещате силни емоции, отбележете мисловно частите от тялото си, от които произхождат. Дайте им цвят и конкретна текстура. Поставете ги на определено място и се опитайте да създадете различна връзка с тях. Вие притежавате това тяло и емоции; те не притежават вас.

Опитайте се да бъдете искрени за това, което чувствате и правите: Ако в действителност се чувствате безразлични към някого или нещо, защо продължавате да се опитвате да поправите нещата? Или ако сте раздразнени или ядосани, защо избягвате разговор, който може да ви помогне да разберете себе си малко по-добре.

Изберете най-добрата ситуация, в която да изразите себе си: Ако например имате конфликт с шефа си и искате да проведете конструктивен разговор с него, няма да постигнете нищо, ако изберете грешния момент. Ето защо, изследвайте ситуацията, хората около вас и самите себе си и тогава решете кога ще бъде най-добрият момент.

Използвайте положителна форма на комуникация: Приятният тон, активното слушане, контактът с очите и използването на прости фрази като "Чувствам се стресиран", вместо "това, което се случи на работа днес, ме стресира особено много", ще ви помогне да избегнете ситуация, в която се налага да се върнете мисловно и да опишете какво се е случило. Отсрещният имплицитно разбира, че стресът ви явно е причинен от работата.

Използвайте тялото си, за да изразите онова, което чувствате: В процеса, в който обяснявате, че сте стресирани, сложете ръката си на сърцето, на главата или на стомаха си. Това навежда на мисълта, че изпитвате неприятни чувства и че би било добре за вас и обкръжението ви да не продължавате в това състояние.

Визуализирането и локализирането на вашите емоции е от съществено значение: Вие сте отговорни за управлението на емоциите и чувствата ви, без да ги потискате или да ги криете. Трябва да ги изразите, за да можете да облекчите и освободите себе си и ума си, и то така че те да могат да бъдат разбрани.

Как да успокоите емоциите си сами

Понякога емоционалният дискомфорт няма нищо общо с конкретна ситуация. Възможно е да сте тъжни, заради нещата, които изникват в спомените ви, или заради това, че се чувствате уморени, или заради някаква тъжна мисъл, която имате в главата си. В тези ситуации можете да приложите това, което вече беше споменато: да приемете тези чувства като част от себе си. Да почувствате дискомфорта и да приемете, че сте жив човек, който трябва да се грижи за тези чувства.

Приемането на себе си като емоционално същество е ключът към това да знаем към кои емоции да се придържаме и кои трябва да изразим на другите.

Емоциите са част от еволюцията на човешките същества като вид. Те определят и разграничават хората от останалите животни, които обитават Земята. Емоциите са естествени, така че не им се противете отново и отново. Позволете им да съществуват и в същото време се опитайте да се успокоите. Намерете нещо друго, с което да занимаете ума си, като да говорите с някого, да пишете или да се разхождате.

Ако изживявате преобладаващо силни емоции като ярост, спортувайте интензивно. Това ще ви позволи да се освободите от натрупания гняв и стрес, които могат да се натрупат у вас.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: erinsinsidejob.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияАлт. медицинаСнимкиЛайфстайлЗдравни съветиЛюбопитноФизиологияСоциални грижиАнкетиСпортБотаника