Начало Психология Социална психология Аз IQ или EQ: Кое е по-важно?

IQ или EQ: Кое е по-важно?

IQ или EQ: Кое е по-важно? - изображение

Кое е по-важно при определянето на уменията за успех в живота — знанията от книгите или тези от живота? Този въпрос попада в основата на важен дебат, който контрастира относителното значение на когнитивната интелигентност (IQ) и емоционалната интелигентност (EQ). Поддръжниците на т. нар. "книжни знания" вероятно ще предположат, че коефициентът на интелигентност играе критичната роля при определяне на това колко добре ще се справяме в живота. Онези, които се застъпват за значението на "знанието от живота", вероятно ще твърдят, че EQ е още по-важно. Е, къде е истината?

Дебатите относно IQ срещу EQ

В книгата си "Емоционална интелигентност" от 1996 г. авторът и психолог Даниел Големан предполага, че EQ (или коефициентът на емоционалната интелигентност) всъщност може да е по-значим от IQ. Защо? Някои психолози вярват, че стандартните измервания на интелигентността (т.е. оценките на IQ) са твърде тесни и не обхващат цялостно човешката интелигентност.

Психологът Хауърд Гарднър например, предполага, че интелигентността не е просто обща способност. Според него съществуват многобройни интелигентности.

Вместо да се съсредоточават върху една обща интелигентност, обикновено наричана „g фактор“ (general intelligence), някои експерти смятат, че способността за разбиране и изразяване на емоции може да играе еднаква и дори по-голяма роля в начина, по който хората успяват в живота.

Каква е разликата между IQ и EQ?

Как се измерват и тестват IQ и EQ? Нека започнем, като дефинираме двата термина, за да разберем какво означават и как се различават помежду си. IQ или коефициент на интелигентност е число, получено от стандартизиран тест за интелигентност. В оригиналните тестове за интелигентност оценките се правят чрез разделяне на психологическата възраст на индивида на хронологичната му такава, след което резултатът се умножава по 100.

Например, едно дете с психологическа възраст 15 години и хронологична възраст 10 години ще има IQ 150. Днес оценките при повечето тестове за интелигентност се правят, като се сравнят резултатите от теста на респондента с резултатите на други хора от същата възрастова група.

IQ се отнася до способности като:

  • Визуална и пространствена обработка
  • Познаване на света
  • Флуидно мислене
  • Работна памет и краткотрайна памет
  • Количествено мислене

EQ, от друга страна, е мярка за нивото на емоционалната интелигентност на човека. Тя се отнася до способността му да възприема, контролира, оценява и изразява емоции. Изследователи като Джон Майер и Питър Солоуей, както и писатели като Даниел Големан, са подпомогнали осветяването на емоционалната интелигентност, което я прави гореща тема в области от управлението на бизнеса до образованието.

EQ се отнася до способности като:

  • Разпознаване на емоциите
  • Способност за оценяване чувствата на другите
  • Контрол над собствените емоции
  • Възприемане на начина, по който се чувстват другите
  • Използване на емоции за улесняване на социалната комуникация
  • Свързване с другите

От 90-те години на миналия век емоционалната интелигентност е извървяла пътя от неясна концепция в академичните списания до общопризнат термин. Днес можете да си купите играчки, за които се твърди, че спомагат за засилване на емоционалната интелигентност на детето или да запишете децата си в програми за социално и емоционално обучение (SEL), предназначени да преподават емоционални умения.

В някои училища в САЩ социалното и емоционалното обучение са дори изискване на учебната програма.

И така кое е по-важно?

В даден момент от историята коефициентът на интелигентност се разглежда като основен фактор за успеха. Смята се, че хората с висок коефициент на интелигентност са предназначени да живеят живот, изпълнен с успехи и постижения, а изследователите обсъждат дали интелектът е продукт на гените или на средата (старият дебат за природата и отглеждането). Някои критици обаче започват да осъзнават, че единствено високата интелигентност не е гаранция за успех в живота и може би това е твърде тясна концепция, за да обхване в пълна степен широкия спектър от човешки способности и знания.

Високият коефициентът на интелигентност все още се признава за важен елемент на успеха, особено когато става дума за постижения в академичните среди. Хората с високо IQ обикновено се справят добре в училище, често печелят повече пари и по принцип са по-здрави. Но днес експертите признават, че това не е единствената причина за успех. Той е част от комплексен набор от влияния, които освен всичко друго включват емоционална интелигентност.

Концепцията за емоционалната интелигентност оказва силно влияние в редица области, включително в света на бизнеса. Много компании днес налагат обучение за емоционална интелигентност и използват тестове за EQ като част от процеса по наемане на служители. Изследванията сочат, че хората със силен лидерски потенциал също са по-емоционално интелигентни, което предполага, че високият EQ е важно качество, което бизнес лидерите и мениджърите трябва да притежават.

Например, застрахователна компания открива, че EQ може да играе жизненоважна роля в успеха на продажбите. Търговските агенти, класирали се по-ниско по отношение на умения, характерни за емоционалната интелигентност, като съпричастност, инициативност и самоувереност, продават полици със средна премия от 54 000 долара. За сравнение, тези, класирали се по-високо в измерването на EQ, продават полици на стойност 114 000 щатски долара.

Емоционалните способности могат също да повлияят върху избора, който потребителите правят, когато се сблъскват с решения за покупка. Носителят на Нобелова награда психолог Даниел Канеман е установява, че хората предпочитат да си имат работа с човек, на когото се доверяват и харесват, отколкото обратното, дори ако това означава да плащат повече за по-нискокачествен продукт.

Можем ли да се научим на емоционална интелигентност?

Може би се чудите дали емоционалната интелигентност е наистина толкова важна, че да бъде преподавана или укрепвана? Според метаанализ, който разглежда резултатите от програмите за социално и емоционално обучение, отговорът на този въпрос е недвусмислено да. Проучването установява, че приблизително 50% от децата, записани в програмите на SEL, имат по-добри резултати, а почти 40% показват подобрени средни стойности. Тези програми се свързват още с намаляването на процента на изключване от училище, по-високо посещаване на часовете и по-малко дисциплинарни проблеми.

Някои стратегии за преподаване на емоционална интелигентност включват обучение за характера, моделиране на позитивно поведение, насърчаване на хората да мислят за това как другите се чувстват и намиране на начини да бъдем по-съпричастни към другите.

Успехът в живота е резултат от много фактори. Както IQ, така и EQ несъмнено играят роля в повлияването на цялостния успех, както и в неща като здраве, благополучие и щастие. Вместо да се съсредоточаваме върху това кои фактори могат да имат по-доминиращо влияние, най-голяма полза можем да получим от обучението за подобряване уменията в множество области.

В допълнение към укрепването на определени когнитивни способности, като паметта и менталния фокус, можем също така да придобием нови социални и емоционални умения, които да ни служат добре в много различни области от живота.

По статията работи: Елиза Трайкова

Източник: verywellmind.com

Снимка: pills6conline.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛайфстайлЛюбопитноЗдравни съветиНовиниСнимки