Начало Психология Социална психология Аз Афективна евристика: мислим както се чувстваме

Афективна евристика: мислим както се чувстваме

Афективна евристика: мислим както се чувстваме - изображение
Когато сме разстроени, не сме особено рационални. Този психологически феномен се нарича афективна евристиката.

Чувствате ли, че вашите емоции контролират това, което мислите? Смятате ли, че е трудно да сте рационални, когато сте емоционални?


Обмислете този пример: Ако някой ви е навредил, бързо стигате до заключението, че този човек е студен, недружелюбен, враждебен и т.н. Всъщност, дори той да не ви е навредил нарочно, може да мислите за него по същия начин. Вашите емоции диктуват как мислите за него, което означава, че сте под влиянието на афективната евристика (пристрастие).


И така, какво е афективна евристика? Първо, имаме нужда от малко информация, за да разберем психологическите принципи зад нея. Според Епщайн (1994) съществуват два режима на мислене: експериментален и аналитичният начин на мислене:

"Няма недостиг на доказателства в ежедневния живот, че хората възприемат реалността по два фундаментално различни начина, единият можем да етикетираме интуитивен, автоматичен, естествен, невербален, наративен и експериментален, а другият аналитичен, съзнателен, словесен и рационален."

Това, което е общо за тези начини на мислене, е, че те ръководят вземането на решения и мотивират нашето поведение; служат за навигация в един доста сложен свят, като нашия.

Аналитичният начин на мислене е съзнателен, за разлика от експерименталния начин на мислене, който е напълно автоматичен и несъзнателен. Поради тази причина аналитичният изисква повече усилие и е по-бавен.

Когато вземаме решения, използваме и двата режима на мислене, но често разчитаме на нашите емоции да ни ръководят (режима на експерименталното мислене), тъй като дават някои бързи решения на нашите проблеми (Pham & Avnet, 2009), което се нарича афективна евристика.

Изследванията показват по какъв начин афективната евристика оказва влияние върху вземането на решения. Проучване на Pham & Avnet (2004), публикувано в Journal of Consumer Research, установява, че участниците са по-лесно убедени в рекламата, когато е натоварена с (емоционален) идеал в сравнение с внушението, че (аналитичен) "това е продуктът, който би трябвало да употребяват хора като тях".


Когато на участниците е внушавано, че това е продуктът, който би трябвало да употребяват хора като тях, те разчитат на основното послание на рекламата, вместо на емоционалните аспекти на продукта. Те използват аналитичния начин на мислене, с други думи.

Така потребителите разчитат както на емоциите си, така и на рационалното си усещане, за да ръководят поведението си в зависимост от характеристиките на ситуацията. Когато им е оказано скрито влияние да мислят по определен начин, те мислят съответно.


Малко проучване на Pham & Avnet (2009) подкрепя споменатите по-горе констатации и разширява резултатите, като показват, че много от задачите по преценка са засегнати от афективната евристика.

Освен това, авторите показват, че афективната евристика се случва поради режимите на мислене на хората изобщо и техните случайни настроения. Някои хора обикновено вземат решения бързо; други са склонни да вземат решения по-бавно.

С други думи, някои разчитат на емоциите си, за да ги ръководят; други разчитат на аналитичното осмисляне. Взети заедно, тези открития подкрепят идеята за двата мислещи режима, предложени от Епщайн през 1994 г.

Посланието, което можем да си вземем от този пост е, че трябва да сме наясно с това, че сме склонни да мислим от гледна точка на това как се чувстваме. Понякога афективната евристика ни служи добре, тъй като ни позволява да вземаме бързи решения.

Но когато става въпрос за правилните, или най-малкото по-рационалните решения, може да ни е нужно известно време, за да обмислим последствията от това.

Например: моето решение в съответствие ли е с моите лични ценности и цели и какви са дългосрочните последици от него?

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: everydayhealth.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихологияЛюбопитноСпортЗдравни съветиСнимкиАлт. медицинаФизиологияСоциални грижиАнкетиБотаника