Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми Гладни ли сте или празни? Как да разберете разликата

Гладни ли сте или празни? Как да разберете разликата

Гладни ли сте или празни? Как да разберете разликата - изображение

Имате ли проблеми с храната? Болезнената действителност е, че повечето хора се борят с хранителните си навици по някакъв начин.

Нека си го кажем. Ние сме заобиколени от хранителни избори и предложения, често в прекалено големи количества, всеки ден, навсякъде, където отиваме.

Прекаленото съсредоточаване на обществото върху външния вид и килограмите, недоволството от собственото тялото, бързото хранене и огромните порции, биват разглеждани и изследвани като причини за нарастващото затлъстяване и хранителните разстройства.

Тези категории обаче не вземат предвид още милиони, които се борят с приема си на храна, но никога не отговарят на критериите за диагностицируем проблем.

"Като психолог мога да кажа, че проблемите с храната често изникват в работата ми с хора, които идват при мен, за да разрешат други въпроси. Виждам, че това е така, особено сред онези, чийто чувства са били игнорирани, когато са израствали (Детско емоционално неглижиране или ДЕН).

Това, разбира се, изобщо не ме изненадва, защото знам, че има пряка връзка между емоциите и храненето. И мога да видя, че когато връзката със собствените ви емоции бъде нарушена (основният резултат от ДЕН), логично вашите отношения с храната също ще бъдат нарушени" – обяснява Джонис Уеб, доктор по клинична психология.

4 начина, по които детско емоционално неглижиране причинява хранителни проблеми:

Празнота: Чувството на празнота е естествен резултат от отблъскването на емоциите вътре във вас, и точно това правят децата, когато усещат, че чувствата им не са добре дошли в дома от детството им. За много хора празнотата е по-болезнена от самата болка. Чувства се сякаш нещо вътре във вас липсва, а вашият автоматичен човешки импулс е да се опитате да го запълните. Приемът на храна е лесно достъпен и незабавно удовлетворяващ. Храненето, когато се чувствате празни, е импулс, който се случва извън вашето съзнание, което ви прави практически беззащитни. Но неговото незабавно удовлетворение бързо изчезва, и вие отново се чувствате празни.

Самодисциплина: Когато сте израснали с емоционално неглижиране, научавате 2 неща, които работят заедно и водят до проблеми с храната: първо, че не заслужавате да се грижите добре за себе си; И второ, как да бъдете строги със себе си. Това, разбира се, ви прави уязвими да се борите с неща, които изискват вашето лично внимание към себе си, такива като упражняване, достатъчно сън и здравословно хранене. Хората с ДЕН често знаят как да се хранят здравословно, но в крайна сметка това се превръща в епична борба със себе си.

Самоуспокояване: Когато родителите ви не са наясно с чувствата ви, те се провалят в това да се намесят и да ви успокояват, когато имате нужда от тях. Тогава не успявате да научите жизненоважно житейско умение: как да се успокоявате. Съответно и в зряла възраст, вие нямате инструменти, които да управляват болезнените чувства, когато възникнат. Още веднъж храната влиза в действие. Без да осъзнавате какво правите, предприемате най-лесния и бърз начин да отвлечете вниманието си от гнева, болката или тъгата си. Чувствате се по-добре за няколко минути, докато го направите, но после сте отново извън контрол и отново ви боли.

Липса на самосъзнание: посланието на детското емоционално неглижиране (ДЕН) е: "Не обръщайте внимание на това, което чувствате". И това е същността на слабото самосъзнание. Самосъзнанието е ключ към здравословното хранене, тъй като за целта трябва да обърнете внимание на себе си. В противен случай, вие не сте съвсем наясно с пристъпите си на глад; с това, което вече сте яли този ден; или как различните храни засягат тялото ви. И може би няма да можете да осъзнаете кога точно сте гладни или преяли.

Ако си мислите: "Това може би звучи като мен", искаме да ви уведомим, че има отговори. Лекувайки вашето ДЕН, вие естествено ще подобрите и хранителните си проблеми.

Решението

  • Започнете да се съсредоточавате повече върху себе си. Обърнете внимание, по начин, по който никога не сте го правили, на собствените си емоции. Приемете, че вашите чувства са ваши приятели и ги приветствайте в живота си, вместо да ги избягвате. Приемането на вашите чувства и научаването как да ги прегръщате, слушате и управлявате, ще запълни празното пространство у вас далеч по-добре, от която и да е храна.
  • Научете какво ви успокоява и го използвайте. Направете списък на здравословните неща, които намирате за успокояващи за вас. Може да е топла баня или душ, разходка, игра с домашния любимец, горещ чай или разговор с приятел. Когато сте разстроени или имате болезнено усещане, използвайте списъка си. Това е добра практика и ще ви помогне да се почувствате по-комфортно, докато толерирате чувствата си, вместо да ядете, за да се опитате да избягате от тях.
  • Практикувайте медитация / осъзнато внимание. Изследване от 2016 г. от Ван де Веер установява, че хората, които упражняват осъзнато внимание, правят по-добри и по-здравословни хранителни избори. Сега, след като прочетохте тази статия, мислим, че вероятно знаете защо.

Когато детството ви учи, че вашите чувства са без значение, вие неизбежно се срещате с определена група проблеми. Всички те са причинени от простия факт, че не знаете как да чувствате чувствата си или как да ги използвате, за да ви обогатяват, свързват и ръководят.

Сега, когато разбирате какво наистина не е наред, можете да работите, за да излекувате детското ви емоционално пренебрегване. Можете да поправите връзката си с храната. Можете да спрете да се чувствате виновни и слаби, да спрете да пренебрегвате себе си, да спрете да се обръщате към мигновеното удовлетворение и да започнете да търсите за себе си смислени, здравословни форми на успокоение.

Можете да ядете, когато сте гладни и да спрете, когато сте пълни. И знайте, дълбоко, че вие си струвате.

По статията работи: Елиза Трайкова

Снимка: fitwithmarit.nl

Източник: blogs.psychcentral.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиПсихологияСпортИнтервютаСнимкиЛюбопитноЛайфстайлХранене при...РецептиНовиниЛеченияТестовеСпециалистиОрганизацииОбразованиеДиетиБотаника