Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Защо оплакването ни краде щастието и можем ли да си го върнем

Защо оплакването ни краде щастието и можем ли да си го върнем

Защо оплакването ни краде щастието и можем ли да си го върнем - изображение

Има много причини, поради които оплакването е лош навик: Той манипулира емоциите ви, водейки ги към негативната част на скалата. Държи ви на фокус върху недостатъци и проблеми. Кара ви да звучите подозрително и недоверчиво. Дразни хората, които ви слушат или ги кара да се чувстват некомпетентни и безполезни. Като цяло, оплакванията правят живота изпитание вместо подарък, както за оплакващите се, така и за околните.

Най-големият проблем при оплакването е, че не винаги стига до сърцевината на въпроса. Всъщност може да отвлече вниманието от това, което наистина трябва да обмислите. Вместо да се захванете да промените „ужасните страни на живота си“ вие се ангажирате да ги обсъждате и търсите емоционална подкрепа. Жалването е словестен израз на негативизъм, проникващ, самоналагащ се, неблагоприятен поглед към света. Мрънкането попада в групата на самосъжаление, осъждане и предупреждаване. Определянето на вида оплаквания, които правим, зависи от това дали нашият отрицателен разказ е съсредоточен върху нас, върху другите хора или върху нашите страхове за бъдещето.

Самосъжаление

То се фокусира върху това колко труден, несправедлив и неприятен е животът. Любимите теми за дискусия включват колко сте разочаровани от себе си, колко малко признание и възхищение получавате за вашите усилия, колко сте нещастни от всичко, което опитвате. Чувството, че сте неправилно разбрани, неоценени и неодобрени често би могло да ви наложи хронично лошо настроение. Самосъжалението има за цел да предизвика съчувствие и валидиране от околните и най-вече близките.

Осъждане

Фокусира се върху критикуване и съдене на останалите, разкриване на недостатъците и грешките им. Любимите теми включват говорене за това колко некомпетентни, глупави, арогантни или объркани са другите хора. Всеки, който не отговаря на вашите произволни стандарти за върхови постижения, може да се превърне в мишена за презрение и подигравка. Понякога изказвате своите преценки непряко, като шеги, сарказъм или дори конструктивна обратна връзка. Отрицателността обаче е негативност, независимо от това как я използвате. Когато някой не е съгласен с вас, сте склонни да вярвате и прокламирате, че в него има нещо нередно.


Внимание

Този тип оплакване включва катастрофиране – реагира се прекомерно на нормални събития, като те се описват като огромни проблеми, със съществени последствия. Вие сте постоянно притеснени от последствията. Имате склонност да правите негативни прогнози. Когато другите виждат безопасност, виждате риск и опасност, и вярвате в своята мисия да ги предупреждавате и да ги предпазвате от това, което не могат да видят. „Пазете се! Икономиката се срива! Безработицата се разраства! Престъпленията са във възход! Политиците са корумпирани!“
Най-вероятната причина да се занимавате с този тип оплаквания е, че търсите някой, който да споделя мрачните пророчества и да бъде уплашени заедно.

Истината е, че всички сме опитали и сме служили на трите вида негативизъм. Всички сме се оплакали в миналото и ще го направим отново в бъдеще. Жалването е силна човешка страна. Независимо дали се оплакваме за себе си или за другите, дали негативността се проявява като самосъжаление, критика към някого или зловещи прогнози за бъдещето, причината, поради която хората се оплакват, е винаги една и съща - ние се оплакваме, когато не получаваме това, което искаме. Зад всяко оплакване се крие неизпълнена цел - и това е ключът към краят на оплакванията.

Да се констатира проблемът е първата стъпка към решаването му. Оплакването премества фокуса върху болезнени точки, подтиквайки да изследвате и откривате причините зад непрестанното жалване. Това води до осъзнаване на неудовлетворените нужди, неизпълнени желания и цели.
Независимо дали се оплакваме за себе си или за околните, дали негативността се проявява като самосъжаление, критика към другите или зловещи прогнози за бъдещето, причината, поради която хората се оплакват, е винаги една и съща: Ние се оплакваме, когато не получаваме това, което искаме. Зад всяко оплакване се крие неизпълнена цел - и това е ключът към отмяна на оплакванията.
Как жалването може да спре да е тегоба и да се окаже малка частичка от нашия напредък? За се случи това, трябва всеки път, когато усетим че се оплакваме да си задаваме три въпроса.

„За какво се оплаквам?“

„Какво искам и не получавам?“

„Как да получа това, което искам?“

Отговорите на тези въпроси ще подпомогнат преместването на фокуса от това да сте негативни, към създаването на съзнателни, значими цели, за които да говорите, така че да получите желаното. Забележете нещата, които най-често предизвикват оплакванията ви. Открийте това, което не съобщавате и е на границата на осъзнатото недоволство. Какво е нещото, което всъщност искате да получите? И какво можете да направите, за да го добиете или постигнете?

По статията работи: Станислава Тонева

Източник: psychologytoday.com

Снимка: ewmoda.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихологияСнимкиЗдравни съветиСоциални грижиСпортНовиниЛюбопитноАнкети