Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Научете се как да си поискате онова, което желаете

Научете се как да си поискате онова, което желаете

Научете се как да си поискате онова, което желаете - изображение

Преди да духнем свещите върху тортата, обикновено си пожелаваме нещо. В този случай отправяме молба към пламъка, който мъжди на върха на фитила, с претенцията да сбъдва желания по магически начин. Но по-често срещаните ни ежедневни искания са "подай ми хляба" или "вземи децата от училище днес, защото аз не мога".

Един от най-популярните образи от детството е този, в който родителите ни учат да казваме "моля", когато искаме нещо и "благодаря", когато искането ни е изпълнено. Всъщност, ние отправяме искания от много по-ранна възраст, отколкото тази сцена обикновено предполага, още като бебета сочим бутилката вода или играчката, която се намира съвсем близо до нас.

Тази статия е посветена на дейност, която съставлява част от ежедневието ни, която присъства във всички области на живота и сме научили още от деца, но често вършим неправилно. Най-пряката последица от недобре формулираното искане е да не получим това, което искаме, и дори само по тази причина, си струва да се научим как да бъдем по-добри в това.

Обстоятелствата на искането

Това, което очакваме в отговор на молбата ни, е обещание. Искаме човекът да се ангажира да направи това, което желаем от него. Всъщност повечето искания спират да се формулират в момента, в който получим отговор, а не когато получим онова, което искаме.

Освен това, когато молим за нещо, изразяваме нужда, което показва уязвимост. Ето защо много хора се въздържат от това. Те не желаят да разкрият слабите си пунктове, в които се нуждаят от помощ, така че предпочитат да се опитват да поправят ситуация сами, преди да поискат помощ от някого.

Има някои интересни техники, които могат да ви помогнат да накарате отсрещния да каже "да". Едната от тях се нарича техника "крак във вратата". При тази стратегия се опитвате да накарате другото лице да каже "да" на молба, която, ако бъде отправена директно, вероятно ще бъде отхвърлена. Ето защо първо питате за нещо малко, а след това за нещо по-голямо и т.н., докато стигнете до искането, което първоначално сте желали да отправите.

- Ще излизаме днес, така че ще можеш ли да дойдеш около обяд да огледаш наоколо и да се увериш, че всичко е наред?

- Разбира се!

- И тъй като вече ще бъдеш тук, имаш ли нещо против да изведеш кучето за малко?

- Ъ … добре.

Друго нещо, което прави хората по-благоразположени към исканията, е обратното на горното: лицето започва с молба за нещо, за което знае, че отсрещния няма да се съгласи, така че по-късно да може да направи много по-малко взискателната заявка.

- Подреди кухнята и мини с прахосмукачката в стаята си, преди да излезеш.

- Не мога, нямам време.

- Добре, добре, тогава поне изведи кучето, преди да тръгнеш.

- Ъ … добре.

И накрая, преди да преминем към четирите елемента, които трябва да съдържа едно добро искане, трябва да разграничим исканията от оплакванията. Много хора се опитват да договорят услуги, като се оплакват. Например, вместо да питат шефа си за по-добър офисен стол, те се оплакват открито, че нямат такъв.

Една от най-честите причини, хората да се оплакват, вместо да поискат нещо директно, е, за да не се чувстват уязвими. Те обикновено смятат, че човекът, който молят за услуга, ще ги етикетира като слаби. Друга ситуация, в която хората използват оплаквания, е, когато смятат, че искането им няма да бъде изпълнено и изказват недоволство, за да покажат, че това ги разстройва.

Когато молите за нещо, използвайте тези 4 елемента

На първо място, определете кой е субектът. Използването на местоимението "Аз" е много по-мощно и ефективно от едно безлично изявление от сорта на "би било добре да подобрите столовете в офиса." По този начин отсрещния знае на кого дава обещанието си и всеки път, когато ви среща, това ще му напомня за обещанието. Много по-лесно е да се откаже на неопределен човек, отколкото на някой конкретен.

На второ място, трябва да има някой, към когото да е отправена молбата, т.е. вместо да кажете "може ли някой да донесе нов стол?" или "може ли някой да ми покрие смяната?", по-добре е да кажете "можеш ли да донесеш този стол", на точно определен човек. По този начин се обръщате директно към лицето и то не може да изневери на обещанието си, защото е споменато лично. Това е особено важно на работното място. Най-добре е да разберете кой може да вземе решение по въпроса и да насочите искането си специално към него.

Трето, искането ви трябва да има определена времева рамка. Когато изпращате имейл на някого, който съдържа заявка, е по-ефективно, ако посочите кога трябва да бъде изпълнена тя. Също така, особено що се отнася до електронните писма, е полезно да изясните, че очаквате отговор.

И накрая, най-добре е да поискате нещо конкретно. Много различно е да кажете "искам да се държиш добре", отколкото "по време на церемонията искам да останеш тих и когато свърши, искам да поздравиш братовчедите си." Ако го кажете по първия начин, детето може да знае какво значи да се държи добре, но може и да не знае със сигурност, защото контекстът е нов за него. Изразено по втория начин, става много по-ясно какво искате от него да прави. Това важи за отглеждането на деца, но и за общуването с възрастните във всякакви ситуации.

Както казахме в началото, ние молим за различни неща всеки ден, но не сме добри в това. Всъщност много от исканията, които отправяме, са неясни и неточни, отчасти защото зад тях стоят различни страхове (страх от отхвърляне, страх, че може би искате твърде много, страх, че може да притесните някого, страх, че може би дължите услуга в замяна и т.н.) или защото, освен да казваме "моля" и "благодаря", никой не ни е учил как да го правим добре. Надяваме се тази статия да ви бъде полза!

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: exploringyourmind.com

Снимка: inc.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниСоциални грижиПсихологияАлт. медицина