Начало Психология Позитивна психология Мотивация, щастие и личен успех Психичното благополучие крие тайни, които пряко ни касаят

Психичното благополучие крие тайни, които пряко ни касаят

Психичното благополучие крие тайни, които пряко ни касаят - изображение

Кога последно се усетихте щастливи? Не питам кога последно сте се смели на добър виц или сте изпитали доволство от нова покупка, а търся мига, в който се почувствали онова особено усещане, за което човек трудно намира дефиниция….

Чакайте! Щом не можем да определим какво е щастието, въобще можем ли да го достигнем? И да го достигнем – ще знаем ли, че е то?
Повечето хора могат да изброят – здраве, образование, семейство. Но само това ли е наистина щастието? Няма ли нещо повече?

Как са го дефинирали учените

Щастието е термин добиращ огромно значение при възхода на позитивната психология. Това е обяснимо с факта, че психолозите нерядко залитат да се занимават основно с негативните страни на човешката психика и в миналото са неглижирали някои от характеристиките му.
Съществува емоцията на щастието, която хората усещат, докато се чувстват добре. Но тъй като тя е кратка и не обхваща достатъчно голям период от време не може да дефинира това, което търсим. Казваме, че сме щастливи, когато наистина изпитваме други емоции като благодарност, гордост, облекчение и радост.
В психологическите среди щастието се разглежда внимателно, за да не е опростено само в положителна емоция, а да се отнесе и към това колко доволен се чувства човек с живота си. Психолозите наричат това "субективно благополучие". То може да включва неща като задоволство, но също и такива като представата за живота - приятен и добър.

Усложнението при разширената дефиниция на щастието е, че някой може да се чувства щастлив, но да не покрива дефиницията. Психолозите го обясняват с това, че може да чувствате положителни емоции, но да не се задоволявате с живота си до момента. Възможно е и да сте щастливи, но да не се чувствате щастливи, да оценявате постиженията в живота си, но да изпитвате тъга.
Разширяването на дефиницията дава възможност на всички да осъзнаят колко субективно е щастието всъщност. То се променя за всеки индивид. Смисълът на моя живот може да е ограничение за вас, както и обратното. Въпреки че, за да сме честни, точно мерило за щастието няма, дори в средите на обичащите да тестват психолози.

Защо е важно да сме щастливи

Не се нуждаете от учени и тестове, за да кажете, че дните, в които сте щастливи, са по-добри. Тогава вероятно сте по-енергични, по-благосклонни и по-успешни в работата си. Но трябва да има и други причини, нали?
Често се твърди, че щастието води до по-добра имунна система. Трудно е да се определи верността на тезата, защото измерването на щастието е строго субективно.
Психоневроимунологията (науката, която търси начин да обясни как субективните настроения се свързват с нервната и имунната система) често е критикувана, че не е достатъчно конкретна и строга.
Най-лесният начин да ви покажем правотата в това твърдение е доказаният факт, че стресът и самотата понижават съпротивителните сили на имунната система и може да се каже, че дните без стрес и с добра компания доста се доближават до „навлезли в субективно благополучие“.
Изследванията (най-често въпросници) показват, че хората, които са щастливи се справят и по-добре с живота си. Те получават по-добра работа, харесват повече шефовете си и са по-стабилни финансово.
Възниква въпросът дали те са щастливи, защото се справят по-добре или са успешни, защото светът възнаграждава тези, които изглеждат щастливи и приемащи?

Щастието през различни гледни точки

Може да се каже, че повечето хора в България са приели „западната визия за щастие“. Проучванията на психолозите обаче, показват, че не само някои култури не виждат щастието като върховна ценност (както ние), а и дори са против определени форми на щастие, които тук се насърчават.
Пример са тайванските участници, които, за разлика от американците, не са посочили като цел в живота си заветното щастие. Китайците пък са декларирали, че търсят разумен баланс с нещастието в живота си.
Защо гледните точки, различни от нашата, имат значение?
Всъщност, защото те ни показват, как не е нужно животът да е низ от пърхащи от радост мигове, за да е хубав. Не е нужно да е неизменно идеален и докато е задоволителен има значение, дали сме щастливи според себе си, а не според другите.

Щастие, чрез свързване с хората

Генетично определено ли е щастието

Според обширните изследвания на Соня Любомирски (професор в Катедрата по психология в Калифорнийския университет и автор на "Пътят към щастието") 50% от нивото на щастие на дадено лице се определя от генетиката и 10% от събитията и обстоятелствата.
Това оставя 40% от вашето щастие на ваше разположение и под ваш контрол. Това е значителен процент, въпросът е как можете да го оползотворите максимално?


Как да се почувстваме по-щастливи

1. Научете какво всъщност ви прави щастливи
Лесно е да поддържате представа за щастието, която сте наследили от семейството и приятелите си, тя не е под въпрос. Ако счетете, че знаете какво ще ви направи щастливи, но се разминава с тази представа — отделете време и настроите себе си, така че да откриете своето удовлетворение.
Задавайте си въпроси. Какво е щастието за вас? Ако имахте месец и всички нужни ви пари, какво всъщност щяхте да правите?

2. Определете своите ценности
Ако не можете да разберете какво ви прави щастливи, тогава започнете с по-лесна задача. Определете какви са вашите ценности. Познавайки добре своята ценностна система, ще можете качествено да изберете неща, съответстващи й до степен, която ще премахне разочароващите начинания от списъка със задачи.

3. Оставете се да сте тъжни и ядосани
Който не се е чувствал сломен, той не се е изправял, радостен от постижението. Истината е, че животът е предизвикателен и в определени моменти всички се чувстваме разстроени и разочаровани. Ако се преструвате, че не сте и потискате чувствата си, това е като хвърляне на камъни в реката. Направили сте бент, отичането на емоциите е спряно и не може да се изчисти пътя за появата на положителните чувства, нуждаещи се от плавно протичане. Всеки може да се научи да изразява чувствата си по здравословен начин, дори сега това да е проблем за вас има хиляди начини да овладеете пълноценното изразяване на емоционалните си състояния.

4. Почувствайте състрадание към себе си така, както и към другите
Състраданието е изкуство да приемате, но трябва да го направите през цялото време и да се отнасяте към себе си с толкова доброта, колкото с другите. То се оказва по-устойчив начин да се подобри самоуважението, а самооценката има пряка връзка с по-високи нива на удовлетворение.

5. Отдавайте на внимание
Подобна практика е доказано сравнима с приема на антидепресанти за управление и справяне с депресията. Добрата новина е, че това ще ви държи в сегашния момент и ще понижи вероятността да пропуснете малките моменти на радост, подпомагащи усещането за щастие.

6. Упражнение
Физическата активност вече е идентифицирана като толкова важна за чувството за благополучие, че се препоръчва специална програма за хората, които страдат от депресия.

7. Включете други в плана
Свързването с околните облекчава самотата, една от водещите причини за тъга. Защо да не създадете пълноценен контакт с други хора чрез доброволческа дейност, например? Това е свързано с по-голяма увереност, по-малко стрес и увеличаване на позитивните мисловни модели.

8. Благодарност
Звучи шантаво за нашите географски ширини, но благодарността работи. Изследванията показват, че намалява тревожността, като повишава положителните мисли и енергийните нива.

Субективното психично благополучие е цялостна концепция за щастие, която често ни убягва и пречи да достигнем пълния капацитет на личността си. Може би, ако го разберем ще се справяме по-успешно?

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: harleytherapy.co.uk
Снимки: yhmmagazine.com; awesomwallpaper.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЗдравни съветиПсихологияСнимкиЛюбопитноНовиниАнкетиСоциални грижи