Социално и емоционално развитие в ранното детство
Голяма част от социалното и емоционално развитие се случва в ранното детство. Тъй като децата претърпяват множество гневни изблици, промени в настроението и растежа в своя социален свят, те трябва да научават повече за емоциите си, както и за тези на другите хора.
Емоции и социални преживявания в ранното детство
През т.нар. кърмачески период при децата гневните изблици са доста често срещани. Съществува основателна причина, поради която той често бива наричан "ужасните две".
Бебетата са склонни бързо да променят настроението си. Емоциите им могат да са много интензивни, но да траят за много кратко. Сигурно се изумявате от факта, че детето ви може да крещи истерично за играчката си в един момент, а в следващия вече да седи пред телевизора и спокойно да гледа любимото си предаване.
Децата в тази възраст имат много силно развито чувство за собственост и проблем със споделянето. Да се научат да общуват с други деца е съществено важно умение. Само за няколко години детето преминава от почти пълно прекарване на времето си със семейството и близките приятели, до прекарването на по-голямата част от деня, общувайки, учейки и играейки с други деца в училище.
Всъщност, учените откриват, че емоционалното развитие и социалните умения са от съществено значение за училищната готовност. Примерите за такива способности включват детето да обръща внимание на възрастните, да превключва лесно от една дейност към друга и да си сътрудничи с други деца.
Подпомагане на децата да развиват социални и емоционални умения
Как можете да помогнете на детето си да се научи да играе добре с другите? Социалната компетентност включва не само способността за сътрудничество с връстници; в нея влизат още неща като способност да демонстрираме емпатия, да изразяваме чувства и да споделяме щедро. За щастие, има много начини да помогнете на детето си да развие тези важни социални и емоционални умения.
Моделирането на подходящо поведение е от съществено значение. Наблюдението играе жизненоважна роля в това как малките деца учат нови неща. Ако детето ви вижда да споделяте, да изразявате благодарност, да бъдете полезни и да показвате чувствата си, то ще има достатъчно добро разбиране за взаимодействието с други хора извън дома. Можете да моделирате тези отговори в собственото си домакинство, както с вашето дете, така и с други членове на семейството. Всеки път, когато казвате "моля" или "благодаря", вие демонстрирате как желаете вашите деца да се държат с останалите.
Най-важното — не забравяйте похвалата, когато децата ви демонстрират добро социално поведение. Подкрепата не само кара малките деца да се чувстват добре със себе си, но помага да разберат защо някои поведения са желателни и достойни за похвала. Всичко това играе важна роля в развитието на емпатия и емоционална компетентност. Когато им създадете положителен климат, в който да могат да споделят чувствата си, децата ще започнат да стават естетсвено по-щедри и по-внимателни.
Преподаване на емпатия и сътрудничество
Родителите могат да повишат емпатията и да изградят емоционална интелигентност, като насърчават децата си да мислят за това как се чувстват другите хора.
Започнете, като попитате за чувствата на детето си и задайте въпроси за събитията в живота му: "Как се почувства, когато изгуби играчката си?", "Как те накара да се почувстваш тази история?.
След като децата станат умели в това да изразяват собствените си емоционални реакции, започнете да задавате въпроси за това как ли се чувстват другите хора: "Как мислиш, че се е чувствала Надя, когато си взел играчката, с която си е играла?". Чрез поставянето на подобни въпроси, децата могат да започнат да мислят как техните действия повлияват на емоциите на околните.
Сътрудничеството е едно умение, което извлича огромни ползи от прекия опит. Осигуряването на възможност детето да взаимодейства и играе с други деца е един от най-добрите начини да го научите как да се отнася към другите.
Докато е малко, вашето дете може да намира играта с други деца за фрустрираща, тъй като те често нямат търпение и възможност да споделят, но нещата постепенно започват да се подобряват с възрастта и опита.
Когато децата играят и взаимодействат, те започват да развиват умения за решаване на социални проблеми. Ранният опит може да включва много конфликти с братя, сестри и връстници, но в крайна сметка децата се учат как да преговарят и да правят компромиси с другите деца.
verywellmind.com, growingkids.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология на развитието
- Развитие на децата
- Какво трябва да знаем за емоционално незрелите и конфликтни хора
- Как да регулираме емоциите си – 3 практични съвета
- 5 компонента на емоционалната интелигентност
- Как да контролираме емоциите си, така че да не ни контролират те
- Знаем ли всъщност какво е омразата
- Даниъл Голман и неговата теория за емоционалната интелигентност
- Практически примери за силно развита емоционална интелигентност
- Алекситимия: липса на думи да изразиш чувствата си
- Смесените чувства са признак на емоционална сложност
- Емоционалният мазохизъм и проявленията му в ежедневието ни
Коментари към Социално и емоционално развитие в ранното детство