Начало Психология Социална психология Аз 10 мощни психологически трика, с които ни манипулират

10 мощни психологически трика, с които ни манипулират

10 мощни психологически трика, с които ни манипулират - изображение

Понякога попадаме в ситуации, в които ни е трудно да контролираме действията си. Не става въпрос за такива, в които не можем да овладеем своите емоционални изблици, а за случаите, в които някой сякаш се опитва да бръкне в ума ни и да промени нещата там.

Вижте няколко мощни трика за психологическо влияние, които ще ви помогнат да разпознавате ситуациите, в които някой прави опити да ви измами или манипулира. Веднъж запознати с тези похвати, ще ви е много по-лесно да избягвате психологическите капани, които дебнат отвсякъде.

Сензация и спешност

Да бъдем част от общност е основна първична нужда на хората. Много често сайтовете за резервация на хотели, например, използват тази нужда, като прилагат следния трик: „Вече разполагаме само с една свободна стая!”, или: „Тази стая току-що бе резервирана”, или „Двама души гледат тази реклама в този момент”.

Е, добре е да знаете, че в 90 процента от случаите това е просто трик.

Смесване на факти и мнения

Основната задача на всеки манипулатор е да ви вкара в илюзорна среда, така че да не забележите манипулацията, а да я възприемете като резултат от обстоятелствата. Например, ако се налага да уволните някого, вие първо ще покажете, че той не се справя със задълженията си.

Активиране на стереотип

Лев Толстой е казал: „Всички щастливи семейства си приличат, а всяко нещастно семейство е нещастно по своему.“ Следвайки създадените стереотипи, ние ги проектираме несъзнателно в живота си. Това също може да се дължи на примитивната нужда да се впишеш в общността. Затова, когато отново ви се прииска да приличате на някой друг, първо се попитайте на какво се дължи тази нужда.

Не мислете. Просто вярвайте!

Основната задача на кукловода е да накара своята марионетка да забрави какво знае, да я лиши от умението да задава логически въпроси и да я накара сляпо да се довери на това, което й се казва.
Убедени сте, че вие сами вземате решенията си, но често това е илюзия. Помнете, че манипулаторът може успешно да засади идея в съзнанието ви. Можете да избегнете този капан, като си зададете въпроса: „Какво може да се случи, ако не направя това?“. Ако не удовлетворявате своите собствени нужди, ще се натъжите и ще се почувствате зле. Но ако резултатът е без особено значение за вас, ще осъзнаете, че се опитвате да задоволите фалшиви потребности, наложени ви отвън.

„Врата в лицето“

Това е още една популярна техника за манипулация: За да получите това, което искате, възползвайте се от нечие чувство за вина. Първо поискайте огромна услуга, но после размислете и поискате нещо по-разумно – почти сигурно е, че ще го получите, дори нещо повече, човекът ще бъде щастлив да ви помогне.

Усещане за некомпетентност

Когато използваме специална терминология, умишлено се стремим да демонстрираме по-висок интелект от опонента си. Целта ни е той да се почувства дискомфортно заради своята некомпетентност. За да го накарате да се почувства още по-зле, вмъкнете в изказването си цитати от известни и не толкова известни личности и ефектът е постигнат – вече можете да насочите разговора във всяка посока, която искате.

Методът на фрагментацията

Това е един от най-често използваните ефекти за психологическо влияние. Изведете положителните факти от живота си на първи план и скрийте останалото. Положителното преобладава във всички области на живота, точно за това, един негативен факт, който е изваден от цялостния контекст, няма да се отрази на цялата ситуация. Например, чули сте лош отзив за маникюристка, но това няма да ви спре да изберете именно нея, защото поне 5 от приятелките ви са доволни от работата й.

Предишно споразумение

Понякога нямаме време да претеглим всички плюсове и минуси, затова се съгласяваме да направим нещо, което не искаме да правим. И все пак вие имате право да кажете „не“ във всяка ситуация или поне да потърсите някакъв компромис. Но точно тук започват манипулациите: „Ти обеща да помогнеш!“, „А аз бях убеден, че мога да разчитам на теб!“… Но ако сте сигурни, че не искате да направите това, което се иска от вас, не се притеснявайте да кажете „не“, без да се чувствате виновни за това.

Методът на Гьобелс

Отличен пример за този психологически трик са рекламите. Когато следващия път пазарувате, опитайте се да преброите колко от продуктите в кошницата познавате от рекламите. Многократното повтаряне на името на даден продукт или на ползите от него е в състояние толкова силно да повлияе на психиката ни, че дори да не си дадем сметка, че купуваме неща, които реално изобщо не са ни необходими.

Непродуктивни аргументи

Според изследванията в 60 процента от ситуациите резултатът ще бъде положителен, ако използвате думата „защото“. Няма значение какво казвате след тази ключова дума - просто „защото“ звучи много разумно. Тази дума ни прави значително по-склонни да се съгласяваме със своите опоненти по-често. За да не попадате в този капан, се опитайте внимателно да проследите аргументите, които следват след „защото“. Така лесно ще разберете дали това е трик или действително има причинно-следствена връзка.

Е, вече знаете всичко за психологическите трикове и капани и как да ги избягвате. Независимо от това какви са вашите бъдещи цели, можете да избирате между следните два варианта: да използвате тези трикове или да се научите да ги разпознавате, за да не се хващате на въдицата на манипулаторите.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: brightside.me
Снимка: lifehacker.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЛайфстайл