Начало Психология Позитивна психология Връзки и взаимоотношения 6 начина за подхранване на съпричастността в интимни отношения

6 начина за подхранване на съпричастността в интимни отношения

6 начина за подхранване на съпричастността в интимни отношения - изображение

Емпатията, съчувствието, разбирането и съпричастността са важни и ценни, но по време на кризи и предизвикателства в живота, а в интимните взаимоотношения изглеждат още по-важни. Разбирането и съчувствието към онова, което изпитва другият, разпознаването на завладелите го емоции, понякога може да се нарече „емоционален резонанс“. Това може да се окаже особено полезно във всяка сфера на живота, от професионалната, през романтичната, до приятелството и родителството.

В ранните си изследвания Карл Роджърс определя емпатията като възприемане на вътрешната рамка на друго лице. Той казва, че поддържането на емпатичен контакт включва чувствителност към променящите се чувства и разбирания, които са в другия човек. "Това означава временно да живееш живота на другия, да се движиш с него деликатно, без да правиш оценки; това означава да усещаш значенията, които той или тя отдава на нещата." В изследването си Роджърс предполага, че изучавайки личността, ние не обръщаме достатъчно внимание на концепцията за емпатия и нейната важност, когато искаме да повлияем на промените в човека и на поведението му. В своята клинична практика той открива, че емпатичният живот е много ценен и важен начин на съществуване.

Даниел Коулман е извършил изследване на връзката между емоционалната интелигентност и емпатията, и е установил, че съпричастността е съществен компонент на емоционалния коефициент на индивида. Друго изследване предполага, че сме силно и пряко свързани с хората, които са ни близки, защото те стават част от нас. Емпатията може да доведе до състрадание. Когато изпитвате състрадание към някой друг, вие искате да помогнете или да облекчите всяка болка, която човека изпитва. Идеята е, че не можете да изпитвате състрадание към друг човек, ако всъщност не признавате или не разбирате как той и защо страда.

Според проучванията наличието на емпатия има силно влияние дори над престъпността. Според тях хората, които не изпитват съпричастност, са много по склонни към извършване на престъпление от тези, които са емпатични. Излишно е да се споменава, че за всички помагащи професии е от изключителна важност да проявяват емпатия, защото това може да е много важен фактор за успеха на терапевтичната връзка. Като хора вие понякога се затваряте в живота си и просто забравяте за съпричастността. Емпатията може дори да се научи от тези, с които поддържаме отношения, но повечето от хората от време на време се нуждаят от напомняния за това как да бъдат съпричастни.

На вниманието ви представяме 7 начина да подхраните съпричастността във връзката си:

1. Осъзнайте собствените си емоции

Колкото по-отворени сте към собствените си чувства, толкова по-лесно ще се приспособявате към емоциите и чувствата на другите. Става дума за осъзнатост относно чувствата и емоциите, която изисква честност и откритост с вас самите. Важно е да се подчертае, че искреността относно емоциите и изразяването на емоциите са две различни неща и външното отражение може да бъде контролирано успешно от индивида, независимо колко дълбоки и разтърсващи са чувствата.

2. Наблюдавайте езика на тялото

Човек може да каже доста неща за околните, наблюдавайки езика на тялото им. Следете израженията на лицето, движенията на ръцете, жестовете и тона на гласовете.

3. Опитайте да се синхронизирате с човека срещу вас

По-важно е как човек казва нещо, отколкото какво казва. Изследванията сочат, че над 90% от посланията, които получавате от околните хора, са невербални.

4. Опитайте да се превърнете в добър слушател

За да сте истински съпричастни, трябва да чуете това, за което ви говори другият. За да развиете емпатия е нужно да имате всички малки елементи и подробности. Дайте на партньора си шанс да се изрази и се въздръжте от прекъсвания.

5. Зарежете оценяването и неверието

Ключът към развиване на съпричастност е в това да слушате, но да не си позволявате дори на ум да давате оценка на това, което ви казва събеседникът. Също толкова важно е да не предлагате съвети и да не правите предложения. Разбираемо е да имате желание да решите проблема или поне да допринесете за преминаването през него, но реално ако мислите как да го решите не можете да почувствате това, за което ви говори събеседникът.

6. Отразявайте

Да проверяваш дали си разбрал чувствата, мислите и идеите на събеседника, е от изключителна важност. Това е един от терапевтичните трикове, които използват психолозите, с цел да ви разберат в пълнота и е много полезен и в ежедневието.

Опитайте да се освободите от собствените си гледни точки и ценности. Важно е да направите така, че по време на разговора да сте напълно фокусирани върху нуждите на събеседника.

По статията работи: Станислава Тонева
Източник: psychologytoday.com
Снимка: redbookmag.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияСнимкиЛайфстайлЛюбопитноФизиология