Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 6 трика за по-добра воля

6 трика за по-добра воля

6 трика за по-добра воля - изображение

Случвало ли ви се е да имате страхотни идеи, вълнуващи планове и мечти, но да нямате воля да ги осъществите? Вижте няколко трика, които ще ви помогнат да се справите с този толкова досаден проблем – липсата на воля!

Как работи волята и какво всъщност представлява тя

Според д-р Кели Макгонигъл, който е автор на книгата "Инстинктът за самоконтрол", волята е реакция на някакъв вътрешен конфликт. Пример за подобен вътрешен конфликт е да имате желание да направите нещо, като да преядете на обяд или да изпушите една цигара, но да сте наясно, че не трябва да правите това. Или пък трябва да изпълните ангажимент – да присъствате на важна среща или да платите данъците си, но да изберете да не правите нищо…

Точно зад челото се намира частта от мозъка - префронталният кортекс, която отговаря за вземането на добри решения, регулирането на поведението ни, самоконтрола и волята. Но за да свърши работата си добре и успешно да контролира стремежите ни и вземането на обосновани решения, мозъкът се нуждае от грижи - като достатъчно сън и енергия, осигурявана от качествена храна.

Ето как с напредването на деня се изчерпва самоконтролът

Д-р Макгонигъл твърди, че едно от най-масово разпространените разбирания за волята е, че тя е ограничен ресурс. Един-единствен източник захранва различни наши стремежи като например старанието ни да овладяваме гнева си, да устояваме на изкушенията и да не се разсейваме. Можем да разглеждаме волята като мускул, който се изтощава от прекалена употреба, но според учените, подобно на физическите мускули, и тя може да се тренира.

Как да тренираме волята си

Тъй като имаме ограничени запаси от воля, през деня стресът и необходимата ни доза самоконтрол постепенно изчерпват нашите ресурси. Ето как можем да ги увеличим:

Повишете капацитета си за понасяне на напрежение, като се научите да се справяте със стреса

Д-р Макгонигъл съветва на първо място да започнем да управляваме нивата на стрес. Когато сме под напрежение, енергията на тялото ни се изчерпва за вземане на решения въз основа на краткосрочни резултати и за инстинктивни действия. Което означава, че префронталният кортекс губи битката за енергия.
Дайте си почивка, когато се почувствате претоварени или сте поставени пред изкушения - осигурете си няколко минути за серия от дълбоки вдишвания. Това е много добро начало в управлението на стреса и подобряване на волята.

Давайте си кураж и се насърчавайте да се придържате към плановете си

диета, торта

Проучване, публикувано в Journal of Personality and Social Psychology, доказва, че самоутвърждаването помага да увеличим самоконтрола си, когато „запасите” ни са вече на изчерпване. За пример Макгонигъл дава следните две твърдения и разликата между тях: „Не го правя” и „Не мога да го направя”. Първата фраза помага да си върнем контрола над ситуацията, докато винаги, когато казваме „не мога”, ние си поставяме ограничения сами. Много по-полезно е да си повтаряме, че вече не правим това, което сме си забранили.

Осигурявайте си достатъчно количество сън

Според д-р Макгонигъл сънят оказва изключително голямо влияние върху това до каква степен главният мозък работи ефективно. Недостатъчното количество сън (дори когато става въпрос за по-малко от 6 часа на нощ) е хроничен стрес, възпрепятстващ ефективното използване на енергията от мозъка и тялото. При недоспиване префронталният кортекс губи контрола над зоните на мозъка, отговарящи за апетита и реакцията на стрес.

Ако не знаете колко е достатъчното количество сън, вслушайте се в съветите на Даниел Крипке - един от най-известните изследователи на съня. Според него хората, които спят между 6,5 часа и 7,5 часа всяка нощ, живеят по-дълго, по-продуктивни са и по-щастливи.

Медитирайте

Доказано е, че медитацията е един от най-ефективните начини да увеличим „резервите” воля, с които разполагаме, но също така и да подобрим вниманието си и да управляваме по-добре стреса. Макгонигъл посочва, че далеч не са необходими години практика, промени в мозъка са наблюдавани след 8 седмици ежедневна медитация.

Правете редовно физически упражнения и заложете на полезната и качествена храна

Въпреки че това е най-пренебрегваният път за укрепване на волята, той е един от ефикасните начини да тренирате мозъка и да намалите стреса. Храненето е от голямо значение, тъй като от него зависи с какво количество енергия ще разполага префронталният кортекс. Растителните и по-малко обработени храни помагат на мозъка да се снабдява с енергия по-лесно.

Упражненията от своя страна също ще ви помогнат да се почувствате по-добре. Ендорфините, отделящи се при физическо натоварване, понижават дискомфорта и блокират усещането за болка.

Не се притеснявайте да отлагате някои неща, за да се концентрирате върху това, което правите в момента

Ако се опитвате да се преборите с лоши навици, отлагането може да бъде наистина ефективно. Изследвания показват, че тези, които си повтарят „не сега, но може по-късно”, са по-малко измъчвани от изкушението да направят нещо, което са си забранили, например да изядат едно парче шоколадова торта.

По статията работи: Ина Фенерова
Източник: Business Insider
Снимки: puzslrworld.com, ideales.ru

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихология