Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки
Асертивната комуникация може да укрепи връзките ви, да намали стреса и да ви осигури социална подкрепа, когато сте изправени пред трудности в живота си. Любезното, но категорично "не" в отговор на прекомерните искания на другите, ще ви позволи да избегнете претоварването и да подобрите баланса в живота си. Асертивната комуникация дава възможност да очертаете необходимите граници с хората, което позволява да посрещате нуждите си във взаимоотношенията, без да оставяте място за недоволство и гняв.
Много хора погрешно свързват асертивната комуникация с конфликтите и конфронтацията. Именно по тази причина подчертаваме, че асертивността всъщност е път към по-леко и пълноценно общуване.
Асертивността е средината между агресивност и пасивност. Агресивността наранява чувствата, изостря напрежението в дадени взаимоотношения и може да предизвика техния край. Пасивността води до стрес и негодувание, а понякога и до разрив на връзката. Асертивното общуване, от своя страна, позволява да зачитате нуждите и правата на всеки човек, включително собствените си, но и да поддържате границите в отношенията, без това да пречи на другите да се чувстват уважавани. |
Следните стъпки могат да ви помогнат да развиете този здрав комуникационен стил и да облекчите стреса в живота си.
1. Придържайте се към фактите и не съдете
Когато говорите с някого за поведение, което бихте искали да промени, придържайте се към фактическите описания на онова, което той е направил и ви е разстроило, вместо да използвате отрицателни етикети или осъдителни думи.
Примерна ситуация:
Вашият приятел, който обичайно пристига със закъснение за срещите ви, отново е закъснял с двадесет минути за обяда.
- Не казвайте: "Ти си толкова груб! Винаги закъсняваш."
- Асертивна комуникация: "Трябваше да се срещнем в 11:30 ч., а сега е 11:50.."
>>> Четирите основни правила за успешна комуникация
2. Бъдете фактологично точни (не съдете и не преувеличавайте)
Да бъдете фактологично точни за онова, което не харесвате в поведението на някого (без да омаловажавате или да съдите), е важно начало. Същото важи и за описанието на ефектите от неговото поведение. Не преувеличавайте, не етикетирайте, не съдете, а само опишете.
- Не казвайте: "Сега обядът ми е провален".
- Асертивна комуникация: "Сега имам по-малко време, в което да се насладя на обяда си."
3. Използвайте "Аз..." изречения
Ако започнете изречение с "Ти ...", то би звучало по-скоро като атака и би поставило отсрещния в защитна позиция. Ако започнете с "Аз... ", фокусът ще е върху това как се чувствате и по какъв начин сте засегнати от поведението на събеседника ви. Този начин на изразяване помага да се сведе до минимум защитното поведение на другия човек и дава шанс за по-градивен разговор.
Например:
- "Ти" изречение: "Ти трябва да спреш с това!"
- "Аз" изречение: "Бих искал да спреш с това."
4. Поставете прочетеното по-горе в една формула:
"Когато ти (неговото поведение), чувствам (вашите чувства)."
Придържането към фактологически твърдения, а не към осъждане или раздаване на етикети, осигурява директен, ненападателен и по-отговорен начин да споделите на събеседника си по какъв начин ви засяга поведението му.
Например:
- "Когато ми крещиш, се чувствам атакуван."
5. Говорете за поведението, резултатите и чувствата
По-усъвършенстваната вариация на горната формула включва резултатите от поведението на другия (отново поставени във фактологически термини) и изглежда по следния начин:
"Когато ти (неговото поведение), после (резултатите от неговото поведение), и аз се чувствам (как се чувствате)."
>>> Видове невербална комуникация
Ето няколко примера:
- "Когато закъсняваш, се налага да те чакам и се чувствам фрустриран."
- "Когато казваш на децата, че могат да правят нещо, което съм им забранил, част от моята власт като родител се отнема и чувствам, че авторитетът ми е подкопан."
Съвети:
- Уверете се, че тялото ви изразява увереност: изправете се, гледайте човека в очите и се отпуснете.
- Използвайте твърд, но приятен тон.
- Не предполагайте, че знаете какви са мотивите на другия човек, особено ако смятате, че те са отрицателни.
- Когато сте в дискусия, не забравяйте да слушате и задавате въпроси. Важно е да се разбере и гледната точка на другия човек.
- Старайте се да мислите за интереса на двете страни: опитайте да намерите компромис или начин, който да задоволи нуждите и на двама ви.
- Потърсете повече информация за здравите комуникационни техники и грешките при разрешаването на конфликти, за да ги избягвате.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Поведенческа психология
- Комуникация
- Видове невербална комуникация
- Реч
- 12 способа за справяне с инатливите хора
- Как да сложите край на безпочвените и непрестанни обвинения във връзката
- Междуклетъчна сигнализация
- Трудна комуникация: как да се справим с проблемните хора
- Най-важното, което трябва да знаем за добрата комуникация
- 15 полезни фрази за разрешаване на конфликти
- 23 трика за пълноценна комуникация с околните
- Финансовият стрес е свързан с липса на комуникация между партньорите
Коментари към Овладейте асертивната комуникация с помощта на пет лесни стъпки