Framar.bg 0
В целия сайт
В целия сайт
Е-аптека
Продукти
Медиа
Здравни новини
Любопитно
Интервюта
Презентации
Научни публикации
Видео
Анкети
Енциклопедия
Заболявания
Симптоми
Анатомия
Алтернативна медицина
Медицински изследвания
Лечения
Физиология
Патология
Ботаника
Микробиология
Медицински журнал
Фармакологични групи
Справочник
Специалисти
Здравни заведения
Образование
Спорт и туризъм
Аптеки
Здравни организации
Нормативни актове
Производители
Кл. пътеки
Здравни проблеми
История
Хранене
Храни и ястия
Хранителни съставки
Хранене при
Диети
Рецепти
Е-тата в храните
Съвети
Lifestyle
Спорт
Психология
Соц. дейности
Интерактивни
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Клинични пътеки Нормативни актове Производители Образование Спорт и туризъм Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Партньори Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти
Контакти
Назад | Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Видове невербална комуникация – част 2

Видове невербална комуникация – част 2

от 27 авг 2018г., обновено на 07 фев 2020г.
Видове невербална комуникация – част 2 - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Според специалистите значителна част от нашата комуникация е невербална. Всеки ден ние реагираме на хиляди невербални послания, включващи пози, изражение на лицето, погледи, жестове и тон на гласа. От нашите ръкопляскания до нашите прически, невербалните детайли разкриват кои сме и как се отнасяме към другите хора.

Научните изследвания на невербалната комуникация и поведение започват с публикацията на Чарлз Дарвин от 1872 г. "Експресията на емоциите в човека и животните" . Оттогава насам има изобилни изследвания на видовете и въздействието на невербалната комуникация и поведение.

Въпреки че тези сигнали често са едва доловими, в много случаи ние приемаме информацията именно по невербален начин, като използваме различни поведения. Например, можем да комбинираме намръщен поглед с кръстосани ръце и ядосан поглед, за да покажем неодобрение.

Погледът и зрителният контакт

Те са обект на изследване още от древни времена. Преди повече от 20 века Квинтилиан е написал: „В самото лице най-изразителни са очите. Чрез тях се изразява най-добре душата”. Едно от универсалните правила е да гледаме събеседника си в очите, но има култури, в които това не е прието. В Кения например зет и тъща трябва да разговарят обърнати с гръб един към друг, докато в Латинска Америка добре възпитаните девойки никога не гледат мъжете в очите, когато разговарят с тях...

С погледа си на практика можем да изразим всичко - похвала, порицание, упрек, заплаха, предупреждение, подкана, одобрение, възхищение, изненада, учудване, радост, болка и много други нюанси на емоции, настроения и чувства. Отказът на говорещия да установи зрителен контакт със събеседника си може да се тълкува като неувереност, надменност, пренебрежение, а в някои случаи, когато става дума за говорене пред голяма аудитория, и като страх от публичната изява, липса на знания.
По погледа често ние се опитваме да разберем и дали човекът срещу нас е честен. Нормалният, постоянен контакт с очите обикновено се приема като знак, че човек казва истината, докато неспособността да се поддържа контакт с очите се възприема като показател за лъжа или измама.

Любопитно: Учени от САЩ и Бразилия въвеждат Методика на изследване на изражението, наречена FAST, в 5 различни култури, на 3 различни континента. Лицето се дели на три зони, като във всяка от тях се търси проявление на 6–те основни емоции: гняв, радост, изненада, отвращение, мъка, страх и възможните комбинации. Изследователите са единодушни, че чрез усмивката и мимиките процесът на общуване се улавят не само нагласите и настроенията, но и емоционалното състояние на говорещите.

Хаптика (езикът на докосванията и тактилната комуникация)

Общуването чрез докосване е друго важно невербално поведение. Проведени са значителни проучвания за значението на докосването в детска възраст и ранното детство. Класическото изследване на маймуните на Хари Харлоу демонстрира как липсата на докосване и физически контакт възпрепятства развитието. Бебетата маймуни, отгледани от заместващи майки (направени от тел), имат трайни дефецити в поведението и социалните взаимодействия. От друга страна, по време на противоречивите експерименти става ясно, че бебетата маймуни предпочитат физическия контакт и топлината на козината пред млякото. Това наблюдение противоречи на психологическата теза, според която връзката с майката произтича от задоволяването на потребността от храна.

Изследователи са установили, че лицата с висок статус са склонни да навлизат в личното пространство на други хора с по-голяма честота и интензивност от лицата с по-нисък статус. Полът също играе роля в начина, по който хората използват докосването, за да предадат отношението си.

Жените са склонни да използват докосването като жест на загриженост и нежност, докато мъжете, от друга страна, са по-склонни да използват докосване, за да упражняват сила или да контролират другите.

Външен вид

Изборът на цветове, стил, материя, прически и други фактори, които влияят на външния вид, също се счита за средство за невербална комуникация. Изследванията на психологията на цветовете показват, че различните цветове могат да предизвикат различни настроения. Визията може да промени и физиологичните реакции, преценките и тълкуванията. Просто помислете за всички преценки, които правите за някой въз основа на външния му вид. Тези първи впечатления са важни, поради което експертите винаги съветват търсещите работа да се обличат подходящо за интервюта с потенциалните си работодатели.

Изследователите са установили, че външният вид може да играе роля и в начина, по който се възприемат хората и дори колко печелят. Проучване от 1996 г. установи, че адвокатите, които са оценени като по-привлекателни от техните връстници, са спечелили близо 15% повече от тези, класирани като по-малко привлекателни. Културата също оказва важно влияние върху начина, по който външния вид оформя впечатленията ни. Докато в западната култура слабото тяло се цени високо, в някои африкански страни по-високото тегло се свързва с по-добро здраве, богатство и социален статус.

Артефакти (аватари, дрехи, козметика, бижута и всякакви аксесоари)

Този важен елемент от невербалната комуникация също влияе на преценката ни за даден човек. В любимите си форуми в интернет може да изберете аватар, който да представлява вашата самоличност онлайн. Много често хората прекарват дълго време в разработването на определен имидж, избирайки изключително внимателно тези на пръв поглед дребни детайли, тъй като те носят голям заряд от информация.

Невербалната комуникация играе важна роля в това каква информация предаваме на другите, както и как интерпретираме действията на хората около нас. Важно нещо, което трябва да запомните при разглеждането на невербално поведение, е необходимостта от наблюдение на нечии действия в група. Това, което човек казва в присъствието на други хора, а не само пред вас, заедно с изразите, които използва, външния вид и тона на гласа, може да ви каже много за това, което този човек в действителност мисли и какъв е той всъщност.

Към първа част >>>

Редактор: Ина Фенерова
Източник: verywellmind.com
Снимка: mavenagency.com

Още по темата:
  • Как да покажем на някой, че нахлува в личното ни пространство Как да покажем на някой, че нахлува в личното ни пространство
  • Приятел или потенциален партньор сме за някого – показват движенията на очите Приятел или потенциален партньор сме за някого – показват движенията на очите
  • Повече от приятели ли сте? Ето един начин да разберете Повече от приятели ли сте? Ето един начин да разберете
  • Сигналите, издаващи несигурност Сигналите, издаващи несигурност
5.0/5 1 оценка

Коментари към Видове невербална комуникация – част 2

От сайта От форума
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Видове невербална комуникация – част 2
    www.framar.bg 
    на 08 March 2021 в 18:28
    Коментирайте "Видове невербална комуникация – част 2"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Поведенческа психология
  • Комуникация
  • Видове невербална комуникация – част 1
  • Четири невербални улики, че връзката ви е към края си
  • Научете каква е необичайната символика на жестовете в различните страни
  • Знаци, които показват, че той се интересува от вас
  • Как да разчетете езика на женското тяло по време на флирт
  • Какво разкриват очите като част от езика на тялото?
  • Езикът на тялото: Жестове на ръцете
  • Какво издават формата, размерът и разположението на очите за характера на човека
  • Пада ли си по теб – езикът на тялото дава отговор
  • 8 начина, по които тялото говори по-силно от думите

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Какви са полезните приложения на различните видове мащерка?

преди 390 дни, 1 час и 50 мин.

Хематом в задната част на окото на котка - какво може да го причини?

преди 772 дни, 4 часа
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Запушен нос след прекарано вирусно заболяване

преди 2 дни, 6 часа и 58 мин.

Конкор след поставяне на байпас

преди 8 дни, 17 часа и 37 мин.

Сулфатиазол, сулфатиацол /сулфаметилтиазол, ултрасептил, новосептал, неодисептал/ 99 % на прах.

преди 11 дни, 5 часа и 13 мин.

Как да разбера дали съм била осигурена за общо заболяване и майчинство

преди 18 дни, 6 часа и 53 мин.
Всички

АНКЕТА

Вярвате ли, че изборите могат да променят нещо в България

Виж резултатите

Фрамар ООД ще доставя до вашата електронна поща актуални оферти и новости!

Можете да промените решението си по всяко време, като кликнете върху връзката за прекратяване на абонамента в долния колонтитул на всеки имейл, който получавате от нас, или като се свържете с нас на buletin@framar.bg. Ние обработваме Вашата информация с уважение. За повече информация относно практиките ни за поверителност, моля, посетете нашия уебсайт. С абонирането за известия по-долу сте съгласни, че може да обработим информацията ви в съответствие с тези условия.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
  • Общи условия
  • Често задавани въпроси
БДА
© 2007 - 2021 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на услугите ни приемате, че можем да използваме „бисквитки“.Научете повечеРазбрах