Начало Психология Поведенческа психология Комуникация Видове невербална комуникация – част 2

Видове невербална комуникация – част 2

Видове невербална комуникация – част 2 - изображение

Според специалистите значителна част от нашата комуникация е невербална. Всеки ден ние реагираме на хиляди невербални послания, включващи пози, изражение на лицето, погледи, жестове и тон на гласа. От нашите ръкопляскания до нашите прически, невербалните детайли разкриват кои сме и как се отнасяме към другите хора.

Научните изследвания на невербалната комуникация и поведение започват с публикацията на Чарлз Дарвин от 1872 г. "Експресията на емоциите в човека и животните" . Оттогава насам има изобилни изследвания на видовете и въздействието на невербалната комуникация и поведение.

Въпреки че тези сигнали често са едва доловими, в много случаи ние приемаме информацията именно по невербален начин, като използваме различни поведения. Например, можем да комбинираме намръщен поглед с кръстосани ръце и ядосан поглед, за да покажем неодобрение.

Погледът и зрителният контакт

Те са обект на изследване още от древни времена. Преди повече от 20 века Квинтилиан е написал: „В самото лице най-изразителни са очите. Чрез тях се изразява най-добре душата”. Едно от универсалните правила е да гледаме събеседника си в очите, но има култури, в които това не е прието. В Кения например зет и тъща трябва да разговарят обърнати с гръб един към друг, докато в Латинска Америка добре възпитаните девойки никога не гледат мъжете в очите, когато разговарят с тях...

С погледа си на практика можем да изразим всичко - похвала, порицание, упрек, заплаха, предупреждение, подкана, одобрение, възхищение, изненада, учудване, радост, болка и много други нюанси на емоции, настроения и чувства. Отказът на говорещия да установи зрителен контакт със събеседника си може да се тълкува като неувереност, надменност, пренебрежение, а в някои случаи, когато става дума за говорене пред голяма аудитория, и като страх от публичната изява, липса на знания.
По погледа често ние се опитваме да разберем и дали човекът срещу нас е честен. Нормалният, постоянен контакт с очите обикновено се приема като знак, че човек казва истината, докато неспособността да се поддържа контакт с очите се възприема като показател за лъжа или измама.

Любопитно: Учени от САЩ и Бразилия въвеждат Методика на изследване на изражението, наречена FAST, в 5 различни култури, на 3 различни континента. Лицето се дели на три зони, като във всяка от тях се търси проявление на 6–те основни емоции: гняв, радост, изненада, отвращение, мъка, страх и възможните комбинации. Изследователите са единодушни, че чрез усмивката и мимиките процесът на общуване се улавят не само нагласите и настроенията, но и емоционалното състояние на говорещите.

Хаптика (езикът на докосванията и тактилната комуникация)

Общуването чрез докосване е друго важно невербално поведение. Проведени са значителни проучвания за значението на докосването в детска възраст и ранното детство. Класическото изследване на маймуните на Хари Харлоу демонстрира как липсата на докосване и физически контакт възпрепятства развитието. Бебетата маймуни, отгледани от заместващи майки (направени от тел), имат трайни дефецити в поведението и социалните взаимодействия. От друга страна, по време на противоречивите експерименти става ясно, че бебетата маймуни предпочитат физическия контакт и топлината на козината пред млякото. Това наблюдение противоречи на психологическата теза, според която връзката с майката произтича от задоволяването на потребността от храна.

Изследователи са установили, че лицата с висок статус са склонни да навлизат в личното пространство на други хора с по-голяма честота и интензивност от лицата с по-нисък статус. Полът също играе роля в начина, по който хората използват докосването, за да предадат отношението си.

Жените са склонни да използват докосването като жест на загриженост и нежност, докато мъжете, от друга страна, са по-склонни да използват докосване, за да упражняват сила или да контролират другите.

Външен вид

Изборът на цветове, стил, материя, прически и други фактори, които влияят на външния вид, също се счита за средство за невербална комуникация. Изследванията на психологията на цветовете показват, че различните цветове могат да предизвикат различни настроения. Визията може да промени и физиологичните реакции, преценките и тълкуванията. Просто помислете за всички преценки, които правите за някой въз основа на външния му вид. Тези първи впечатления са важни, поради което експертите винаги съветват търсещите работа да се обличат подходящо за интервюта с потенциалните си работодатели.

Изследователите са установили, че външният вид може да играе роля и в начина, по който се възприемат хората и дори колко печелят. Проучване от 1996 г. установи, че адвокатите, които са оценени като по-привлекателни от техните връстници, са спечелили близо 15% повече от тези, класирани като по-малко привлекателни. Културата също оказва важно влияние върху начина, по който външния вид оформя впечатленията ни. Докато в западната култура слабото тяло се цени високо, в някои африкански страни по-високото тегло се свързва с по-добро здраве, богатство и социален статус.

Артефакти (аватари, дрехи, козметика, бижута и всякакви аксесоари)

Този важен елемент от невербалната комуникация също влияе на преценката ни за даден човек. В любимите си форуми в интернет може да изберете аватар, който да представлява вашата самоличност онлайн. Много често хората прекарват дълго време в разработването на определен имидж, избирайки изключително внимателно тези на пръв поглед дребни детайли, тъй като те носят голям заряд от информация.

Невербалната комуникация играе важна роля в това каква информация предаваме на другите, както и как интерпретираме действията на хората около нас. Важно нещо, което трябва да запомните при разглеждането на невербално поведение, е необходимостта от наблюдение на нечии действия в група. Това, което човек казва в присъствието на други хора, а не само пред вас, заедно с изразите, които използва, външния вид и тона на гласа, може да ви каже много за това, което този човек в действителност мисли и какъв е той всъщност.

Към първа част >>>

Редактор: Ина Фенерова
Източник: verywellmind.com
Снимка: mavenagency.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСоциални грижиЛайфстайлПсихологияЗдравни съветиФизиологияНовини