Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 17 когнитивни изкривявания и как те засягат живота ни – част 2

17 когнитивни изкривявания и как те засягат живота ни – част 2

17 когнитивни изкривявания и как те засягат живота ни – част 2 - изображение

Психолозите използват термина "когнитивни изкривявания", за да опишат неразумни, преувеличени мисли или вярвания, които нарушават възприятията на дадено лице за реалността, обикновено по негативен начин. Когнитивните изкривявания са често срещани, но едва ли могат да бъдат разпознати, ако не знаете какво да търсите. Много от тях се появяват като автоматични мисли. Те са толкова често срещани, че в повечето случаи не си даваме сметка, че имаме силата да ги променим. Ние вярваме, че нещата просто са такива и не можем да направим нищо, за да променим това.

Погрешните модели на човешкото мислене могат да бъдат променени чрез процес, посочен в когнитивната терапия, като когнитивно преструктуриране. Идеята зад това е, че чрез коригиране на нашите автоматични мисли, ние сме способни да повлияем на нашите емоции и поведения.

За тези, които искат да подобрят психичното си здраве чрез разпознаване на досадните когнитивни изкривявания, предлагаме списък от 17, които нарушават възприятията ни за реалността:

11. Филтриране

Това когнитивно изкривяване, подобно на омаловажаването на положителното, се случва, когато човек филтрира информацията (отрицателна или положителна). Например, човек може да разгледа отзивите си за задача в училище или на работното място, и да изключи положителните, за да се съсредоточи върху един критичен коментар.

12. Етикетиране

Тук е налице склонност да поставяме етикети на себе си или на други хора с отрицателен и силно емоционален акцент, вместо да описваме конкретно поведение или постъпка: Етикет: „Толкова съм глупав”, вместо „Допуснах грешка”. Етикетирането е екстремната форма на моделите "всичко или нищо" и свръх генерализация.

13. Обвиняване

Това изкривяване е противоположното на персонализацията. Вместо да отчитате своите грешки, обвинявате за тях нещо или някой друг.

14. Емоционално разсъждение

При този тип мисловна грешка ние вярваме, че емоциите са факти, независимо какво ни показват доказателствата. Убедени сме, че това, което чувстваме, е вярното, и нищо не може да ни убеди в противното. Това когнитивно изкривяване може да доведе до самоизпълняващи се пророчества, при които мислите стават причина за конкретно поведение. Например: „Чувствам се глупак, значи съм такъв”.

15. Реципрочност

Това когнитивното изкривяване се характеризира с нереалистичното очакване, че когато направим нещо добро за някого, той задължително трябва да ни отговори със същото. Това върви ръка за ръка с убеждението, че заслужаваме признание и похвала за добрите си дела.

16. Настояване за промяна

Тук е налице убеждението, че другите хора трябва да променят поведението си, за да бъдем щастливи. Този начин на мислене обикновено се смята за егоистичен, защото предполага, че другите трябва да променят плановете си и да ги приспособят към нашите, или че партньорът ни не трябва да носи любимата си тениска, просто защото не я харесваме.

17. Стереотипи

Този тип когнивно изкривяване е сред най-често срещаните. Характеризира се с убеждението, че дадена група има определени качества и ние ги приемаме, без да ги подлагаме на съмнение. 

Редактор: Ина Фенерова
Източник: goodtherapy.org
Снимка: mayoclinic.org

Още по темата:

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиНовиниЛеченияБотаника