Начало Психология Поведенческа психология Патология Самопомощ при психоза

Самопомощ при психоза

Самопомощ при психоза - изображение

Важно е да знаете, че Когнитивно-поведенческата терапия КПТ няма да излекува или премахне основната причина за заблудите или халюцинациите (най-често гласове) - тя не може да бъде алтернатива на антипсихотичните лекарства - но може да ви помогне да се справите със страданията, свързани с тях.

Това ръководство за самопомощ предполага, че вече получавате лечение от подходящ специалист по психично здраве или лекар. Ако изпитвате симптоми като чуване на гласове, други халюцинации и заблуди, то първо трябва да потърсите помощ от вашия лекар, който ще ви насочи към психиатър за подходящо лечение.

В този контекст думата "параноя" ще означава фалшивата и постоянната вяра, че другите ви преследват, опитват се да ви навредят или убият, а не притеснението, че другите ще мислят критично за вас, например на социално събиране.

Както е обяснено в тази статия, КПТ разглежда връзките между нашите мисли, чувства и поведението ни. Чувствата ни произтичат от начина, по който интерпретираме и се опитваме да разберем нашия свят, който често е резултат от културата, образованието и опита ни. При психозата този процес не работи така, както обикновено, ето защо можем да имаме усещания, които другите нямат (халюцинации), и фиксирани, неверни вярвания (заблуди) за това, което иначе би ни изглеждало нормално. Всичко това може да създава силен дистрес (много силен и неадаптивен стрес), а гласовете или заблудите често могат да бъдат свързани с нашето минало.

мисли-чувства-подение

Можем да използваме съкращението "АВС", за да разгледаме този процес:

  • А - активиращо събитие (или глас)
  • В - вярвания относно събитието (или гласа)
  • С - следствие — чувства и поведение

Например, една параноична заблуда — страховитото значение, което даваме на дадена ситуация — може да бъде:

Братовчед ми се опитва да ме убие!

Това се случва по следния начин:

мисли-чувства-поведения

Самият случай не предизвиква дистрес, а вярата или значението, което даваме на събитието, както го разбираме. Точно както при КПТ за депресия и тревожност, можем да предизвикаме и да се научим да разсъждаваме различно за нашите мисли.

ситуация-значение-емоции

В случай, че чуваме гласове, то вярата, която имаме за тях, или смисъла, който даваме на гласовете, ни причиняват страданието. Това може да включва и доколко силно вярваме, че онези, чиито глас чуваме, могат да ни контролират; колко влиятелни вярваме, че са те; колко вредни могат да бъдат; кои са; колко са и какви са вярванията ни за онова, което гласовете действително казват.

Пример за страшен глас, водещ до самонараняване:

Налудни мисли

Ако този, който го чува, е в състояние да го оспори или да мисли различно за гласа, за вярванията си или смисъла, който му дава, тогава е по-малко склонен да чувства дистрес и следователно много по-малко вероятно да се самонарани.

Първи стъпки

Първата стъпка е да започнете да осъзнавате и да забелязвате какво се случва в тези моменти — точно както в КПТ за депресия и безпокойство, можем да започнем да забелязваме нашите мисли, емоции, физически усещания и поведение, като използваме 5-те Аспекта или АВС. Първоначално помага да запишете тези неща след събитието, когато дистресът почти е отминал. По-късно, след започнете да свиквате с това, вие ще започнете да забелязвате тези вътрешни преживявания в моментите, в които се случват.

5 аспекта

Пример 5-аспектна формулировка на параноидната делюзия:

5-аспектна формулировка

Ще ви помогне да имате някой, който да ви помогне с това — може би терапевт, близък член на семейството или приятел.

Идентифициране на стимулите


Забележете кога гласовете са по-лоши — по-силни, по-чести, когато смятате, че сте по-малко способни да се справите и се чувствате по-обезпокоени от тях.

Забележете ситуациите, в които се чувствате параноични или има по-голяма вероятност да се чувствате в дистрес. Къде, кога, с кого, какво се случва в тези моменти?

Използвайте формуляра за ранните предупредителни знаци, който ще ви помогне да установите кога сте по-уязвими и кога не.


Правете нещата по различен начин

Ако сте обезпокоени от гласовете:

Можете ли да правите някои неща по различен начин в онези времена, когато вероятно ще се чувствате по-обезпокоени от гласовете?

  • Например: Фокусирайте вниманието си върху нещо различно от гласовете (вижте тази статия за пълноосъзнатостта) — слушайте музика, като вниманието ви да е насочено изцяло върху нея (може би използвайте слушалките); ангажирайте се с активност, която поглъща вниманието ви; бъдете с другите, а не сами; дишайте осъзнато; фокусирайте се върху обстановката около вас; говорете с някого.
  • Говорете на мобилния си телефон, ако желаете да отговорите на гласовете
  • Научете гласа да намалява тона си или си представете, че имате вътрешно дистанционно на силата на звука (намалете звука лека по лека)
  • Дайте някаква работа на гласовете, която да свършат на друго място за няколко минути или няколко часа
  • Мислете различно
  • СТОП! Паузирайте, поемете дъх, не реагирайте автоматично
  • Запитайте се:
  • На какво реагирам?
  • Това факт или мнение ли е?
  • Тестът "Това истинско ли е": 1. Това възможно ли е? 2. Проверете доказателствата (напр. Проверете реакцията на другите, попитайте някого и т.н.)
  • Дали това е глас или е друго сетивно усещане?
  • Какво значение давам на това преживяване или мисъл?
  • Какво минава през ума ми, когато гласът казва това?
  • Какво вярване имам за това?
  • Съгласен ли съм с гласа? Напълно ли?
  • Дали тази мисъл или вярвания съвпадат с моите собствени вътрешни убеждения и морал?
  • Как осмислям това?
  • Какво си мисля, че ще се случи тук?
  • Кое е най-лошото (и най-доброто), което може да се случи? Какво е най-вероятно да се случи?
  • Изваждам ли нещата извън пропорции?
  • Каква е по-голямата картина?
  • Колко важно е това наистина? Колко важно ще бъде след 6 месеца?
  • Преценявам ли опасността?
  • Преценявам ли опасността?
  • Подценявам ли способността си да се справя?
  • Колко контрол има този глас или това вярване над мен?
  • Чета ли какво мислят другите?
  • Вярвам ли, че мога да предскажа бъдещето?
  • Има ли друг начин да погледна на това?
  • Какъв съвет бих дал на някой друг в тази ситуация?
  • Налагам ли повече натиск върху себе си?
  • Само защото се чувствам зле, не означава, че нещата наистина са лоши.
  • Използвайте техниката Мъдрият ум
  • Какво искам или се нуждая от този човек или ситуация? Какво той иска или се нуждае от мен? Съществува ли компромис?
  • Какви ще бъдат последиците от това да реагирам така, както обикновено?
  • Как ще помогне това?
  • Има ли друг начин да се справя? Какви ще бъдат най-полезните и ефективни действия, които да предприема? (за мен, за ситуацията, за другото лице)

Редактор: Елиза Трайкова

Източник: pgetselfhelp.co.uk

Снимка: altamirarecovery.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноПсихологияНовиниИсторияАнкетиСнимкиХранене при...ЛайфстайлЛеченияСоциални грижиЗдравни съветиБотаникаАлт. медицина