Начало Психология Поведенческа психология Поведенчески и емоционални проблеми 17 когнитивни изкривявания и как те засягат живота ни – част 1

17 когнитивни изкривявания и как те засягат живота ни – част 1

17 когнитивни изкривявания и как те засягат живота ни – част 1 - изображение
Обстоятелствата не ни определят. Без значение какво се случва в живота, ние винаги имаме силата да избираме нашето отношение. И така, каква е разликата между някой, който все още се надява, въпреки провалите и страданието, и човек, който не може да избяга от усещането за обреченост и остава ядосан през по-голямата част от деня? Отговорът се крие в моделите на човешкото мислене.

Психолозите използват термина "когнитивни изкривявания", за да опишат неразумни, преувеличени мисли или вярвания, които нарушават възприятията на дадено лице за реалността, обикновено по негативен начин. Когнитивните изкривявания са често срещани, но едва ли могат да бъдат разпознати, ако не знаете какво да търсите. Много от тях се появяват като автоматични мисли. Те са толкова често срещани, че в повечето случаи не си даваме сметка, че имаме силата да ги променим. Ние вярваме, че нещата просто са такива и не можем да направим нищо, за да променим това.

Когнитивните изкривявания могат да нанесат значителни вреди на психичното здраве, а това от своя страна да доведе до стрес, депресия и тревожност. Ако не бъдат проверени, тези автоматични модели на мислене могат да бъдат валидирани и да окажат отрицателно въздействие върху рационалния, логическия начин, по който вземате решения.

За тези, които искат да подобрят психичното си здраве чрез разпознаване на досадните когнитивни изкривявания, предлагаме списък от 17, които нарушават възприятията ни за реалността:

1. Черно-бяло мислене

Човек с този дихотомен модел на мислене обикновено вижда нещата в 2 категории: или/или. Нещата са добри или лоши, правилни или погрешни, всичко или нищо. Черно-бялото мислене не може да допусне, че почти винаги има няколко нюанса на сивото, които съществуват между черното и бялото. Виждайки само два възможни варианта, човек пренебрегва средата, а именно там трябва да се търсят разумните доводи.

2. Персонализация

Този тип мислене е причината хората да възприемат нещата лично. Моделът предполага, че всяко действие и поведение на другите е насочено към нас, а също и че ние сме виновни за всичко, дори когато става дума за външни обстоятелства, които са извън контрола ни.

3. Изявления като „Трябва”

Мислите, които включват "трябва" почти винаги се свързват с когнитивно изкривяване. Например "трябваше да дойда на срещата по-рано" или "трябва да отслабна, за да стана по-привлекателна". Този тип мислене може да предизвика чувство за вина или срам. "Трябва"-изявленията са често срещани, когато се отнасят към другите в нашия живот, например: „Трябваше да ме повика по-рано" или "Трябваше да ми благодари за цялата помощ, която й оказах". Такива мисли могат да накарат човек да изпитва неудовлетвореност, гняв и горчивина, когато другите не отговарят на нереалистични очаквания. Без значение колко силно го желаем, ние просто не можем да контролираме поведението на друг, така че мисленето за това, което другите трябва да направят, не е здравословно.

4. Катастрофа

Това се случва, когато човек предвижда възможно най-лошия възможен изход от всяка ситуация. Явяваме се на изпит, предварително убедени, че няма да се справим, кандидатстваме за работа, вярвайки, че не сме подходящи за позицията, тръгваме на път и си мислим, че ще се случи трагедия и т.н. 

Тази мисловна грешка е много типична за фобиите.

5. Преувеличаване

При този тип когнитивно изкривяване нещата се преувеличават неимоверно, макар и не до сценарий за катастрофа. Най-често моделът се задейства при негативни събития в живота.

6. Минимизиране

Обикновено този тип когнитивно изкривяване се наблюдава при хората, които са склонни да преувеличават. Минимизирането засяга положителните събития в живота. Човек, който нарушава реалността чрез минимизиране, може да мисли: "Да, повишиха ме, но не е кой знае какво, все още не съм много добър в работата си".

7. Четене на мисли

Това когнитивно изкривяване е причината за убеждението, че знаем какво мислят или чувстват околните, дори когато получаваме силни аргументи, че грешим.

8. Предсказване

В този случай е налице склонност към предсказване на бъдещето и обикновено предсказанието е с отрицателен заряд: „Сигурен съм, че билетите са разпродадени, но да проверим все пак”, „Сигурен съм, че той няма да дойде, но да почакаме” и т.н.

9. Свръхгенерализация

Когато имаме склонност да обобщаваме, можем да стигнем до заключение, основано на едно или две отделни събития, въпреки факта, че реалността е твърде сложна, за да се правят такива обобщения. Ако приятел пропусне уговорката ви за обяд, това не означава, че никога не изпълнява ангажиментите си. Обобщаващите твърдения често включват думите "винаги", "никога", "всеки” или "всички".

10. Омаловажаване на положителното

Тази крайна форма на мислене "всичко или нищо" възниква, когато човек омаловажава положителната информация и вижда само отрицателните аспекти. Човек, който се занимава с този тип изкривяване, може да пренебрегне всякакви комплименти или положителни оценки.

Редактор: Ина Фенерова
Източник: goodtherapy.org
Снимка: sharecare.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЛюбопитноЗдравни съветиНовиниЛеченияБотаника